– A pénzt az ügyfelek termelik a vállalkozások számára – jelenti ki kategorikusan Vidi Rita, a RitArt Academy szövegíró csapatának igazgatója és szakmai vezetője. – Rengetegen indulnak neki a vállalkozásnak úgy, hogy fogalmuk sincs az üzleti tervről, de ez még nem baj, hiszen elég, ha megvan a fejekben az alapvető üzleti modell, ami nem jelent mást, mint egyetlen kérdésre megadni egy biztos választ: Ki fog fizetni kinek?
– „Információt fogok szolgáltatni? Ebből kifolyólag a hirdetők fognak fizetni? Vagy összehozom az eladókat a vevőkkel, és az eladók fognak nekem jutalékot fizetni? Esetleg a végfelhasználóknak értékesítek, tehát kereskedő vagyok?” – Ezeket a kérdéseket muszáj legalább egyszer végiggondolni és megválaszolni, mert máskülönben a reménybeli üzletasszonyok és üzletemberek a vállalkozásuk alapjaival sem lesznek tisztában. – magyarázza Vidi Rita, a szövegírás szakértője, aki nem mellesleg volt vállalkozókat támogató egyesület elnöke, és néhány éve az Év Vállalkozója díjat is elnyerte.
– A vállalkozók többsége természetesen a legegyszerűbb és legtisztább üzleti modellben dolgozik: kereskedik. Vagy terméket, vagy szolgáltatást értékesít, majd a termékkel vagy magával a szolgáltatással kiszolgálja az ügyfelét. – folytatja Vidi Rita. – Kézenfekvőnek tűnik, hogy manapság egy vállalkozásnak kötelező jelen lennie az Interneten egy weboldallal, amivel kiterjesztheti az ügyfélszerző tevékenységét, extra bevételeket termelhet, a vállalkozása hírnevét is növelheti, bizalmas építhet, de egyszerű kapcsolattartásra is tökéletes a honlap. És akkor itt kezdődnek a problémák... – figyelmeztet a szakértő.
– Egy weboldal felépítése, technikai kivitelezése külön szakma, elég, ha csak a biztonságos és stabil működésre gondolunk, mint amiket például a bankkártyás fizetés igényel. Ez a szakma is már olyan szerteágazó, és olyan különböző irányvonalakra bomlik, hogy sajnos azt tapasztaljuk, hogy maga a weboldal technikai kiépítése, a programozása elképesztő időt és energiát rabol el a vállalkozásoktól. – fejti ki a RitArt Academy igazgatója. – Ez olyan, mintha szeretnék egy vegyesboltot nyitni, minden megvan a fejemben, van tőkém is rá, lelki szemeimmel már látom is az ajtón benyitó, mosolygós arcú embereket, amikor is meghozom a döntést: megcsinálom! Boltom lesz! És akkor nekikezdek telket felkutatni, építészt, kivitelezőt keresni, hogy építsenek nekem egy üzlethelyiséget... Akármennyi pénzem is van, ez évekig fog tartani. De nem ez a legrosszabb része a dolognak, hanem az, hogy ez alatt az építkezős időszak alatt elhitetem magammal, hogy amint felépül a csupasz épület, nekem oda tódulni fognak a vevők, mert csak... „Az épület maga olyan vonzó lesz, hogy más dolgom már nem is lesz.” – bizonygatom magamnak – „Hiszen annyi időt, energiát, pénzt, szaktudást teszünk már magába az ingatlanba is, hogy másképp nem lehet, ennek működnie kell, termelnie kell!”
– Nos, gondolom, nem mondok nagy újdonságot: nem az épületek vonzzák a vásárlókat, és nem az épületek adnak el. Fontos, hogy az üzlethelyiségünk ne a város legeldugottabb sikátorában, egy lepukkant kapualj mögött legyen, de önmagában egy csillivilli épület a város szívében még nem ad el. A boltban a kereskedő ad el! Az interneten sem adnak el a szupertechnológiás weboldalak, és a mögöttük futó programkódok. Az Interneten ugyanis a szöveg ad el – a szöveg, ami a kereskedő kiterjesztett, virtuális lenyomata, ami éjjel-nappal teszi a dolgát, akkor is, ha a kereskedő, akitől származik a szöveg, éppen alszik, nyaral, vagy neadjisten beteg. A szöveg lehet írásos, de a jól megkomponált, mostanában divatos videók mögött is a szöveg a gerinc, a tartóoszlop.
– A legtöbb induló vállalkozás, amelyik az Interneten is szeretne érvényesülni, nincs tisztában azzal, hogy teljesen mindegy, hogy van-e egyáltalán saját weboldala, mert a sikeres online üzlethez még saját domain és tárhely, de hivatalos weboldal sem kötelező. Viszont saját szöveg, ami által megnyilvánulunk az Interneten, mindenképp szükséges.
– Ha az a kérdés, hogy mi legyen először, weboldal vagy szöveg, akkor az a válaszom: szöveg. – ad tanácsot Vidi Rita. – Ugyanis a szöveggel már lehet ügyfeleket szerezni, pénzt termelni, amiből aztán elkészülhet akár a csillivilli weboldal is, de önmagában a weboldal nem fog pénzt termelni, amiből aztán szöveget lehet majd készíteni vagy készíttetni. Tehát fordítva nem fog működni.
– Hozzánk nagyon sok kezdő vállalkozás fordul szövegírás ügyben, és tőlük is tudjuk, hogy már a teljes vagyonuk elment a honlapjukra, mire eljutottak oda, hogy „Ööö... és milyen szöveg lesz a weboldalon?” Megnyugtatok mindenkit: a szöveg általában olcsóbb, mint a weboldal, és kicsiben, lépésről-lépésre haladva is lehet vele dolgozni. Vannak vállalkozások az ügyfeleink között, akiknek elég egy cikk kezdésnek, azt feltöltik, megosztják a Facebook oldalukon is, és máris van 3-4 új vásárlójuk. Akkor abból megint lehet cikket, vagy már cikkeket rendelni és akkor ez szépen, folyamatosan és lendületesen tud növekedni, jól kiszámíthatóan. Végül önfinanszírozóvá válik a szöveg megíratása. De azok, akik nem lépnek túl azon, hogy „Elég a weboldal, majd az teszi a dolgát, a gombokkal, képekkel, grafikákkal és linkekkel.”, azok a leggyakrabban végleg eltűnnek a süllyesztőben. Ami azért nagyon szomorú, mert csodálatos vállalkozásötletekkel keresnek meg bennünket a vállalkozók, és igazából néhány ezer forint ügyes befektetésén múlik, hogy lesz-e belőlük sikeres vállalkozás vagy sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.