Hibák a 28-as halállistában

Ipar | Vállalatok
1/2 oldal

ÉSSZERŰSÍTÉS. A MÁV decembertől várhatóan megszüntet 28, rosszul kihasznált mellékvonalat. Ezek miatt – közlése szerint – évi 6,9 milliárd forint vesztesége keletkezik. Vasútmérnökök és vasúti közgazdászok azonban megállapították: e lépések a MÁV által feltételezettnél nagyobb bevételkieséssel fenyegetnek, és kevésbé csökkentik a költségeket. Az ésszerűsítés persze szükségszerű, de a hosszú távú hatások és a későbbi vasútfejlesztések miatt a mostaninál alaposabb hatástanulmánnyal kellene előkészíteni a vonalfelszámolásokat. A szakemberek figyelmeztetéseiből kiemeltünk néhányat.
A MÁV a 28 vonalon a személyszállításban – árkiegészítéssel együtt – közel 600 millió, az áruszállításban pedig 1,7 millió forint bevételre tesz szert. Hibás azonban az a következtetés, hogy a bezárás után éppen ekkora bevételről kell lemondania. Több – de nem tudni, hány – esetben ésszerűbb lehet az utasoknak és az árufuvarozóknak, ha útvonaluknak a kiesőnél nagyobb részét vagy éppen az egészét módosítják. (Ahogyan a metrójavítás idején sem mindenki a metrópótló buszokat használja.)
Nem túl szerencsés a költségmegtakarítások számítása sem. Az önköltség kiszámításánál a mellékvonalra terhelik az azt ellátó állomás kiadásainak arányos részét is, de a mellékvonal megszűnésével az állomás és költségeinek egésze megmarad a fővonal további ellátása miatt. Általánosítva: a vasútüzem szűkítése rontja a megmaradó szolgáltatás hatékonyságát, ezért a számított megtakarításnak csak egy része valósulhat meg.
A MÁV 3,3 milliárd forintos eredményjavulást remél az intézkedéstől. Ez akkor reális a felmérés készítői szerint, ha a Volán-társaságok átvállalják a személyszállítási közszolgáltatási kötelezettséget. (Kérdés, ez mekkora, ugyanis a MÁV-nak nincs kimutatható információja a hat év alatti és a 65 év feletti utasairól, holott a közösségi közlekedést éppen e korosztályok használják átlagon felüli mértékben.) Az eddigi vizsgálatok egyébként sem tértek ki a Volán közlekedésében várható terhekre és a közút megerősítésének költségeire.
A felmérés készítői ugyanakkor súlyosan megtévesztőnek nyilvánítják, hogy a 3,3 milliárd helyett a MÁV évi 6,9 milliárdos részadatot kommunikál. (Mellesleg a 3,3 milliárdos eredmény tartalmaz egy 1,2 milliárdos elmaradó értékcsökkenési leírási költséget, vagyis valójában az intézkedés hatása csak 2,1 milliárddal jelent kisebb kiadást.)
A MÁV elképzelésének – egyes hibái dacára – hosszú távon jelentős kedvező gazdasági hatást ígér a racionalizálás. Általa elkerülhetők például bizonyos vonalfelújítások és átépítések. Ezért sem mindegy, hogy MÁV mely vonalakat szünteti, illetve tartja meg. A szakértők a felszámolásra kijelölt 948 kilométerből több mint 200 kilométernyit határozottan elhibázottnak tekintenek, de több más vonallal kapcsolatban is erős kételyeik vannak. Hiányolják például a listáról a lecsökkent jelentőségű Ohat– Pusztakócs–Polgár–(Tiszalök) vonalszakaszt.
A másik esetben – vagyis, ha nem szűnnének meg a mellékvonalak – a felújításuk közel 45 milliárd forintba kerülne a következő években. A számítás alapja egy a közelmúltban készült kalkuláció, amely két vizsgált szakaszra 45 millió forintos kilométerenkénti rekonstrukciós költséget hozott ki, használt sínekből. Ekkora megtakarítást persze nem ígér a bezárás, mert nem kellene az összes érintett mellékvonalat felújítani. Viszont frissen felújított szakaszok is bekerültek a bezárandók közé. A 28-as listában megjelölt vonalak megszüntetésre szóló ajánlás a konkrét körülményekben való tájékozatlanságra utal – írják.

Péntektől emelkednek az üzemanyagárak

A benzin ára 4 forinttal, a gázolajé 5 forinttal lesz magasabb november 27-től.

Black Friday helyett itt a Black November

A Gazdasági Versenyhivatal pedig nemcsak a webáruházak, de az ár-összehasonlító oldalak kapcsán is szigorú elvárásokat fogalmazott meg.

Negyvenmillióért viaskodnak a legjobb orosz sakkozók

Az orosz sakkozók idei szuperbajnoki döntőjében együttesen 10 millió rubelért, vagyis mintegy 40 millió forintért versengenek a résztvevők.

Ismét a Főtaxi nyert a repülőtér tenderén

A Főtaxi 2020 decemberétől újabb öt évre lesz a repülőtér-üzemeltető vállalat hivatalos taxis partnere.
Világgazdaság Piactér