Tokaji – a kiváltságosok bora legyen

Mezőgazdaság | Vállalatok

Luxusíz és terroir – a Tokaj-hegyaljai borvidék két legfontosabb értéke. A Tokaj Renaissance Egyesület szervezésében a borvidékre látogató Master of Wine-delegáció tagjai három napon keresztül kóstolták nyolc hegyaljai pincészet borait. A szakértők szerint a tokaji bor – s leginkább az aszú – különleges értéket képvisel, amelyet ennek megfelelően kell a világ elé tárni. A borok minőségével elégedett szakértők a koncentráltabb marketingmunkára és a pincészetek következetesebb fajtaválasztékára hívták fel a figyelmet.
A csoportot vezető egyik mesterborász, Patricia Stefanowicz a borvidék előtt álló márkaépítés kapcsán megjegyezte, egyértelműen az aszúnak kell a zászlóshajónak lennie: „A tokaji aszú olyan egyediséget képvisel, amelyet a világ egyetlen más borvidékének bora sem tud nyújtani. Az édes kategóriában csak a francia Sauternes és Barsac, valamint néhány osztrák és német vidék borai képesek versenyre kelni vele.” Az Institute of Master of Wine képviselői szerint az aszú a nemzetközi boros körökben a legjobban ismert terméke a borvidéknek, szemben például a szamorodnival vagy a száraz fajtákkal. A márkaépítés terén a tokaji aszú elmúlt néhány évszázad alatt kialakult hírnevét kár volna az ablakon kidobni és más fajtákat előtérbe helyezni.
A szakértők figyelmeztettek: „Önmagában nem elég, ha egy borvidékről újságcikkek jelennek meg magazinokban. Ennél sokkal tudatosabb, a pincék összefogásával megvalósított márkaépítést kell folytatni, például exkluzív, zártkörű kóstolók szervezésével, amelyeken a legjobb éttermek ismerkedhetnek meg a borvidékkel.”
A Master of Wine-küldöttséget kereskedők, borszakírók és újságírók alkották. A delegáció tagja volt a 2007-ben Hongkong legbefolyásosabb borszakírójának választott Debra Meiburg is, a South China Morning Post munkatársa. A négy kontinensen borbíráskodó amerikai szakértő a keleti piacok kapcsán megjegyezte: „Tokajnak sok előnye mutatkozik meg a keleti piacokon. Mindenekelőtt édes ízvilága miatt, amely keresett Kínában, ráadásul a tokaji név egyszerűen kiejthető a kínaiak számára is.”
A magas fogyasztói árú, presztízskategóriás desszertborok keresletéről szólva Debra Meiburg hozzátette, hogy a hatalmas kínai gazdaság rekordtempóban termeli a milliárdosokat. Az erre a rétegre jellemző „egyből a legjobbat akarom” mentalitás miatt pedig kifejezetten jó célpiac lehet a prémium kategóriás tokaji desszertborok számára.

Institute of Master of Wine

Az Insitute of Master of Wine 1955-ben alakult, ma a világ legnagyobb presztízsű borszakértőképző intézetének tartják.
A globális borpiac valamennyi – a borkészítéstől a kereskedelmen át a marketingig tartó – szegmensével két évig ismerkedő tanulók a hírhedten szigorú vizsgán való sikeres megfelelés után kapják meg az őket megillető Master of Wine megjelölést. Jelenleg 265 MW szakértő van a világon.
A hallgatói kilétét hagyományos diszkrécióval kezelő iskola nem adott felvilágosítást a képzésben részt vevő magyar szakemberről, a Világgazdaság ugyanakkor úgy tudja, hogy az intézetnek jelenleg egy magyar hallgatója van.

Segít a piacra jutásban a Valor

Néhány éven belül piaci alapokra kívánja helyezni az életképes innovációkat a Valor Hungariae Zrt. vezérigazgatója, Lepsényi István, aki az idén kezdte meg munkáját az állami vállalatnál.

A Dacia a legmenőbb a nagycsaládosok körében

Sikeres a nagycsaládosok autóvásárlását támogató program.
Világgazdaság Piactér