A FIFA-klubvilágbajnokság az elmúlt hónapokban, már jóval a megkezdése előtt is rengeteg vitát váltott ki, és megosztotta a futballvilágot. Az amúgy is csapágyasra hajtott játékosoknak, akik inkább a szabadságukat töltenék, csak nyűg a torna, egy újonnan létrehozott viadal esetében komoly presztízsről is nehéz beszélni, és egyelőre a szurkolói érdeklődés is hullámzó.
A FIFA, élén Gianni Infantino elnökkel, aki az egész klub-vb fő ötletgazdája, persze egyértelmű sikertörténetről beszél, s majd a torna végén érdemes is lesz mérleget vonni, az viszont biztos, hogy a szervezők, elsősorban a szaúdi szponzoroknak köszönhetően egy igencsak szép összeget, jelesül egymilliárd dollárt osztanak szét a részt vevő csapatok között, ami még így, a nyár kellős közepén is komoly motivációs erővel bírhatott.
A klubok egyrészt a tornán elért eredményeik alapján részesülnek a FIFA díjalapjából, minden csoportmeccsen elért győzelem után 2 millió dollár járt, a döntetlenek pedig 1 milliót értek. A nyolcaddöntőért járó bónusz 7,5 millió dollár, a negyeddöntőbe jutás további 13,1 millió dollárt hozott a konyhára az érintetteknek, az elődöntősök további 21 millió dollárral lesznek gazdagabbak, s ugyanennyit kap majd a döntő vesztese is. A finálé megnyerése további 40 millió dollár bevételt jelent.
Eddig tart az igazságosabb része a pénzosztásnak, abba ugye nehéz belekötni, hogy minél tovább menetel egy csapat a tornán, annál nagyobb summát utaljon a végén a számlájukra a FIFA.
Az viszont már jóval kevésbé méltányos Infantinóék részéről, hogy a különböző konföderációk, azaz kontinentális-regionális szövetségek csapatai eltérő arányban részesülnek az összdíjazás egy másik részéből, amit a puszta részvételért adtak a kluboknak.
Az európai csapatok egyenként 12,81 és 38,19 millió dollár közti összeget kaptak a szereplésükért, az egyes kluboknak járó pontos összeget a sportszakmai és marketingértékük alapján határozták meg a FIFA illetékesei.
A dél-amerikai csapatok 15,21 millió dollárt kaszáltak amolyan pályára lépési bónuszként, míg az észak- és közép-amerikai, afrikai és ázsiai egyesületek markát 9,55 millió dollár ütötte. Az óceániai térség egyetlen képviselőjeként az Auckland City 3,58 millió dollárhoz jutott azért, hogy játékosai elutaztak az Egyesült Államokba, és lejátszottak három csoportmérkőzést. A Boca Juniors ellen elért döntetlenjük után még egymillió dollárt kaptak, így összesen 4,6 millió dollárral zárták a vb-t, ami a legkevesebb az egész mezőnyben, viszont mivel félprofi együttesről van szó, nekik ez is igen komoly bevételnek számít. Csak összehasonlításképp: ez a pénz 61-szerese annak az összegnek, amit az óceániai BL megnyeréséért kaptak.
A Sports Illustrated összesítette a csapatok által eddig megszerzett pénzdíjakat. Az egyenlőtlenségeket jól mutatja, hogy a Manchester City a nyolcaddöntőben kiesett az al-Hilal ellen, mégis 51,7 millió dollárral a bevételi lista hatodik helyén áll, míg az őket búcsúztató szaúdi gárda jóval kevesebbel, 34,2 millió dollárral csak a tizedik.
Az eddig tíz legtöbb pénzt gyűjtő csapatból hét európai, a hetedik-nyolcadik helyen 39 millió dollárral holtversenyben álló Palmeiras és Fluminense képviseli Dél-Amerikát, míg a már említett szaúdi al-Hilal tizedikként Ázsiát.
Más kontinensek klubjainak néhány tízmillió dollár masszív bevételnek számít, ám az európai nagycsapatok számára egy ekkora pénzdíj nem nevezhető hatalmas tételnek az éves költségvetésben. Ugyanakkor persze minden egyes pluszcent jól jön, és egy hosszabb meneteléssel már a klubvilágbajnokságon is lehet annyit keresni, amennyiért egy gazdagabb elitkubnak is megéri az egy hónapos amerikai kirándulás.
A Paris Saint-Germain például 174,5 millió dollárt söpört be a Bajnokok Ligája megnyerésével, ennek az összegnek eddig nagyjából a harmadát focizták össze Dembeléék azzal, hogy bejutottak a klub-vb negyeddöntőjébe.
A FIFA-klubvilágbajnokság végső győztese a Sports Illustrated kalkulációja szerint minden bónusszal együtt nagyjából 126 millió dollárt vihet majd haza, az pedig azért már egy PSG-nek, vagy más topligában szereplő sztárcsapatnak sem a fagyipénz kategória.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.