Hogyan érintették a Deutsche Post DHL csoportot (DPDHL) a koronavírus-járvány gazdasági következményei?
Érdemes a hatásokat két különböző csoportban vizsgálni, a B2B és a B2C területén. A vírus első hulláma idején a B2B-tevékenység értelemszerűen jelentősen esett, mert számos iparvállalat termelése is csökkent vagy le is állt. Ez a raktározási feladatainkat is negatívan érintette. Ezzel ellentétben a B2C elég érdekesen alakult. Habár a fogyasztók a járvány elején egy rövid időre óvatossá váltak, a korábbinál sokkal gyakrabban és többet kezdtek vásárolni interneten keresztül. Az e-kereskedelemmel kapcsolatos feladataink márciustól gyorsuló ütemben bővültek. Ez különösen a nemzetközi e-kereskedelmi központjaink és az expresszüzletág munkáját növelte meg, de a Németországon belüli és a globális csomagszállítást is. A második hullámban a B2B-szegmensnek már nem kellett fékeznie, mert az iparvállalatok termelése folyamatosan visszaállt. A termékeik iránti kereslet újra növekedésnek indult, mert a fő piacaik megmaradtak, sőt élénkebbé váltak, főként Kína esetében. Összességében vállalatcsoportunk jó növekedést ért el 2020-ban.
A válság miatt sok vállalat kénytelen volt megváltoztatni az üzleti tervét. A DPDHL mit lépett?
Nekünk nagyon jó évünk volt, több szempontból az eddigi legjobb. A nyereségességünk rekordszintre emelkedett, ahogyan az ügyfeleink elégedettsége is, amelyet rendszeresen vizsgálunk. A dolgozóink motivációja nőtt, 2020 végén több ezerrel volt nagyobb a foglalkoztatottak száma, mint 2020 elején. (A vállalatcsoport világszerte mintegy 550 ezer embert foglalkoztat.) Érthetően kisebb mértékben, de bővült a magyarországi alkalmazottaink száma is.
Mi a magyarországi leányvállalatok szerepe a DPDHL-nél?
A magyar DHL-divíziók ugyanolyan fontosak, mint a többi, hiszen hálózatként működünk. Nyilvánvaló, hogy a tevékenységük nem olyan nagy, mint például a Németországban vagy az Egyesült Királyságban működőé. De a magyarországi szervezetünk is jó eredménnyel zárta 2020-at: árbevétele mintegy 250 millió euró volt, az év végi záró létszáma pedig ezer körüli. A magyarországi DHL az ország logisztikai „erőművének” tekinthető. Eddigi legnagyobb beruházása a repülőtéri létesítmények átadása volt két-három éve. További növekedést tervezünk Magyarországon is, egyebek között új raktárak, depók és irodák kialakításán dolgozunk, és a freight forwarding szolgáltatásunkat fejlesztjük. Magyarországi leányvállalataink nagyon jól működnek, és igen nagyszerű eredményeket értek el.
Mennyire elégedettek az említett repülőtér mint egyik fő partnerük szolgáltatásával?
Nagyon jó az együttműködésünk a Budapest Airporttal, a területén három divíziónk is működik. Nem csak egyszerű bérbeadó-bérlő kapcsolat van közöttünk, hanem több területen is azonosan gondolkodunk, ilyen a környezetvédelem. A repülőtér nagyon magas színvonalú szolgáltatást nyújt, megfelel a megállapodásunknak és a minőségi elvárásainknak is, és nap mint nap ugyanezt tapasztaljuk a kiszolgáló személyzete részéről is.
Milyen fő beruházásokra készül az idén a DPDHL csoport?
Cégcsoportszinten tavaly mintegy hárommilliárd eurót fordítottunk a tevékenységünk és a szolgáltatásaink fejlesztésére. 2021-re még nem tudjuk megadni ezt a számot (a vállalat éves pénzügyi eredményét és kilátásait március 9-én publikáljuk), de ismét jelentős beruházásokat tervezünk.
A válság idején megnőtt a digitális megoldások jelentősége. Ez hogyan mutatkozott meg a csoportnál?
Már egy ideje része a stratégiánknak a digitalizáció, de a krízis valóban felgyorsította a folyamatokat. Cégünk és mintegy 150 ezer alkalmazottunk állt át rövid idő alatt az otthoni munkavégzésre. Sok videokonferenciát, Skype- és Zoom-megbeszélést tartunk. Közben folytatjuk a már megkezdett digitalizálási utunkat, ami a többi között a raktáraink működését érinti, új technológiákkal optimalizáljuk a szállítást, használunk blockchain- és IoT-megoldásokat is. 2025-ig kétmilliárd eurót fogunk beruházni, mindenekelőtt a digitalizációba.
Egyesek szerint a válság után más lesz a globális gazdaság a felgyorsult digitalizáció hatására és azért, mert sok ország igyekszik minél inkább önellátóvá válni, kialakul egy új norma. Hogyan vélekedik erről?
Úgy látom, hogy négy fő trend alakítja a válság utáni gazdaság jellemzőit. Az első a globalizáció. Nem hiszem, hogy az emberek, akár a magyarok, egy-egy áru kapcsán elfogadják az ellátási lánc megnövekedett költségei miatti magasabb árszintet. Vegyük példaként az okostelefont. Senki sem lenne hajlandó 50 százalékkal többet fizetni érte csak azért, mert magasabbak a belföldi előállítás költségei, mint Kínában vagy más ázsiai országban. Feltételezhetően a cégek a termelésük egy részét más költséghatékony régióba helyezik át, de az nem valószínű, hogy egyes termékek előállítása Ázsiából most az Egyesült Államokba vagy Európába kerüljön át. A második trend az e-kereskedelem erősödése. A Covid alatt az emberek megtanulták, hogy az internetes vásárlás jól működik bel- és külföldön is. A harmadik az a fogyasztói igény, hogy minél több tevékenység legyen fenntartható. Ennek hosszabb távú lesz a hatása, túlmutat a jelenlegi pandémiás helyzeten. A negyedik trend a digitalizáció. Azok a vállalatok, amelyek nem alkalmazkodnak a kihívásokhoz a digitalizáció eszközeivel, lemaradnak, amelyek viszont kezelik, sikeressé válnak, vagy továbbra is sikeresen működnek. Ami az új normát illeti, nem számítok jelentős változásra a pandémia után. Az emberek ugyanúgy akarnak majd moziba járni, utazni, étteremben enni és találkozni a barátaikkal, mint eddig. Másfelől azonban folytatódik például a streamingszolgáltatások használata és az e-kereskedelem gyors növekedése.
Milyennek látja a logisztika uniós szabályozását?
Az európai országoknak előnyös a szabályozás egységessé válása. Magyarországnak is, akárcsak Németországnak, előnyére vált, hogy csatlakozott az unióhoz. Ilyen környezetben sokkal hatékonyabb a fuvarozás például egy Olaszországból Svédországba tartó küldemény esetén, ha nem kell az útközben érintett országokban más-más előírásokhoz igazodni, míg például az EU-ból kilépett Egyesült Királyságban éppen most drágul minden, nem utolsósorban a vámellenőrzés magasabb költsége miatt. Az üzleti életben általában és az állampolgároknak is előnyösebb, ha nagyobb a szabadság és kevesebb a szabályozás.
Csökken a logisztikai szektor karbonkibocsátása?
Cégcsoportunk célja a karbonsemlegesség elérése 2050-re, ez szerintem megvalósítható. A mi szektorunkban a legnagyobb kibocsátók a repülőgépek. Évek óta folynak kísérletek szintetikus üzemanyaggal és hidrogénnel, azt hiszem, ez lehet az egyik megoldás. Ezenkívül a Deutsche Post DHL csoport rendelkezik a legnagyobb alternatív hajtású közúti flottával, amely több mint 13 ezer járműből áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.