Korábban egyértelműen a fizetés alapján dőlt el, vállalkozik-e egy adott munkára egy középiskolai tanuló vagy egy egyetemista. Újabban azonban a helyszín is meghatározó szemponttá vált: mintha elkényeztette volna őket a világjárvány alatti bezártság miatt általánossá vált távmunka, már nem szívesen tesznek meg nagy távolságot a munkavégzés kedvéért. Figyelemreméltó változás az is, hogy egyre több tanuló tart „próbaidőt” a munkahelyen: előbb csak egy-két műszakot vállal, ezeken teszteli magát a konkrét feladatot, a feltételeket, az adottságokat, és ha ezek mind rendben vannak, csak akkor hajlandó rendszeressé tenni a munkaviszonyt.
Abban, hogy a munka és a munkahely valóban elnyerje a tetszésüket, minden korábbinál fontosabbá váltak a közvetlen visszajelzések a munkaadó részéről.
Aligha meglepő, hogy a diákok is az elfogadást, az elismerést és a pozitív reakciókat részesítik előnyben.
Ezekkel a megbízó nem pusztán az odafigyeléséről tesz tanúbizonyságot, hanem fel is értékeli az adott tanuló hozzájárulását – közben pedig saját jól felfogott érdekében cselekszik, hiszen a számok egyértelműen azt támasztják alá: a diákok sokkal alaposabban veszik fontolóra, milyen munkákat vállaljanak el.
Az euDiákok friss felmérése szerint a tanulók 2021 második negyedévében 22 százalékkal kevesebb órát dolgoztak havi átlagban, mint 2019, a járvány globálissá válását megelőző esztendő hasonló időszakában. Ez jókora eltérés, annak fényében pedig különösen, hogy az idén az akkoriban jellemző létszámnak csupán a kétharmada vállalt munkát. A lemorzsolódás a harmadik negyedévben is kimutatható volt:
havonta átlagosan 24 százalékkal kevesebb ledolgozott óráról és 22 százalékkal kevesebb munkát vállaló diákról árulkodnak a számok.
A diákmunkát vállalók 80 százaléka két vagy három napot dolgozik hetente, ami szintén valamivel kevesebb, mint a járvány előtti időszakban.
Ugyanezt támasztják alá a tanulóktól érkező közvetlen visszajelzések is, amelyekből az is kiolvasható, hogy már nem a nyolcórás műszak a favorit a tanulók körében, hanem a négy–hat órás. Azaz az aspiránsok rugalmasabb beosztást várnak el a munkaadóktól, miközben ezzel párhuzamosan a tervezési horizont is módosult: a többség nem szegődik el jóval korábban, hanem inkább csak egy hétre előre vállal műszakot. Az is megfigyelhető, hogy jóval kevésbé jellemzők a vegyes napok: a diákok teljes napokat szentelnek egy-egy tevékenységi körnek, legyen az iskola vagy munka.
Ahhoz, hogy elvárássá válhasson ez a fajta flexibilitás, a tanulóknak is rendkívül rugalmasnak kell lenniük. Ennek elsajátításában a kezükre játszott, hogy a világjárvány elterjedésével szinte pillanatok alatt kellett új rutinokat kialakítaniuk. Ez egyformán érvényesült az online tanulásban, a munkavégzésben és az életük egyéb területein, ami korábban nem tapasztalt felelősséggel jár. A felelősséghez pedig öntudat társul, ami jókora kihívás a munkaadóknak egy erősen munkaerő-hiányos piacon, ahol önmagában is jócskán felértékelődik a diákmunka.
Az a diákmunka, amely népszerűségét már korábban is nagyrészt a flexibilitásának köszönhette, és ez mostanra alapvető elvárássá érett.
Ám mielőtt még azt gondolnánk, hogy ez csak a tanulóknak kedvez, érdemes felidézni, hogy a diákmunka eddig is a legrugalmasabb foglalkoztatási formák közé tartozott, és a műfaj előnyeit a megbízók is élvezik. Logikusnak tekinthető következmény, hogy a tartóssá váló bizonytalanság hatására a munkaadók egyre nyitottabbak a diákok igényeire, elvárásaira. Ez pedig kézzelfogható könnyítéseket hoz a fiataloknak, akik így jóval könnyebben tudják összeegyeztetni a diákmunkát az iskolai teendőikkel és a magánéletükkel. Ráadásul a már-már mesteri szintre fejlesztett rugalmasságuk révén eljutottak oda, hogy egy akárhányadik járványhullám sem okozhat nekik különösebb fejfájást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.