A közös monetáris politika végrehajtásához ugyanis az szükséges, hogy az euróövezet tagországai egymással kompatibilis jegybanki eszköztárat alkalmazzanak. Ezért a belépés napjától az MNB monetáris politikai eszközeinek teljes mértékben illeszkedniük kell az Európai Központi Bank (EKB) által használt eszköztárhoz. Az MNB az elmúlt években, így 2003-ban is jelentős előrelépéseket tett ezen a téren. Az eszköztár egyes módosításait (például a kötelező tartalék szabályozásában) már az EU-belépés is szükségessé teszi, annak érdekében, hogy az unión belül a versenysemlegesség elve még teljesebben érvényesülni tudjon.
A monetáris politikai eszköztár nem más, mint azon pénz- és devizapiaci üzletek összefoglaló elnevezése, amelyeket a jegybank saját ügyfeleivel köt, illetve az eszközök alkalmazását meghatározó szabályok öszszessége. Az eszköztár testesíti meg a monetáris politika gazdaságra gyakorolt hatásmechanizmusának első lépcsőjét, mivel ez az a terület, ahol a jegybank közvetlenül kapcsolatba kerül a piac szereplőivel. Ez különösen igaz az irányadó eszközre, a kéthetes betétre, amelynek kamata, az irányadó kamat, közvetlenül befolyásolja a bankközi forint- és devizapiacok alakulását. Az MNB eszköztára több elemből épül fel, amelyek egymással szervesen összefüggnek, és mindegyiknek megvan a saját funkciója. Az alábbiakban az eszköztár azon elemeit mutatjuk be, amelyek szabályozásában az elmúlt év során jelentős változások történtek, továbbá megemlítjük a közeljövőben várható módosításokat is. (A jegybanki eszköztár fejlődéséről a Monetáris politika Magyarországon című, 2002-ben megjelent MNB-tanulmányban találhatóak további információk.)
>> A kötelező tartalék rendszere
A kötelező jegybanki tartalékolás intézménye annyit jelent, hogy a hazai bankoknak a jegybanknál vezetett elszámolási számlájukon kötelező egy előre meghatározott, minimális öszszeget tartaniuk. A mai jegybanki gyakorlatban ezen eszköz legfontosabb célja az, hogy segítséget nyújtson a bankok likviditáskezeléséhez. A bankok likviditása, vagyis a rendelkezésükre álló szabadon felhasználható jegybankpénz (készpénz és az MNB által kibocsátott számlapénz összege) nagysága ugyanis naponta ingadozik, ennek kihelyezése, illetve pótlólagos források bevonása a bankok számára rendszeres feladatot jelent. A jegybank rugalmas tartalékszabályozásának köszönhetően azonban a bankok számláján levő összegnek nem mindennap kell egyenlőnek lennie a tartalékkötelezettséggel, elegendő azt havi átlagban teljesíteni. Így az egyes hónapokon (az úgynevezett tartalékolási periódusokon) belül a bankok szabadon eldönthetik, hogy az előírt mértékűnél magasabb, vagy alacsonyabb egyenleget tartanak számlájukon. Ez az átlagolási mechanizmus hozzájárul ahhoz, hogy a bankok a likviditási helyzetükben váratlanul bekövetkező, nagyobb változásokhoz is könynyebben tudjanak alkalmazkodni. Ebből eredően a tartalékszabályozás csökkenti az egynapos bankközi kamatok ingadozását, mivel az ilyen rövid lejáratú kamatok alakulását legnagyobb mértékben a bankok likviditási helyzete befolyásolja.
A közgazdasági elméletek a tartalékszabályozásnak azt a funkcióját szokták kiemelni, hogy a tartalékráta változtatásával a jegybank képes a jegybankpénz kínálatának növelésére vagy csökkentésére. A mai monetáris politikában azonban a pénzmennyiségi mutatók, a monetáris aggregátumok nem játszanak gyakorlati szerepet.
A tartalékszabályozás legfontosabb elemei a tartalékalap és -ráta - e két tényező szorzata adja a tartalékkötelezettség pénzben kifejezett mértékét. A tartalék alapjába a hitelintézeti forrásoknak egy meghatározott része tartozik bele. 2004 januárjától a tartalékköteles források köre a két évnél rövidebb lejáratú betéteket, felvett hiteleket és kibocsátott értékpapírokat jelenti. A módosítások eredményeképpen a tartalékalap teljes mértékben megegyezik az EKB előírásaival. A korábbi szabályozáshoz képest ez anynyiban okozott változást, hogy a két éven túli betétek is tartalékmentessé váltak. A megkülönböztetés mögött az a motiváció húzódik meg, hogy a bankokat hosszabb futamidejű források gyűjtésére ösztönözze, és a jegybank ezen keresztül is hozzájáruljon a kereskedelmi banki kockázatok csökkentéséhez.
A tartalékráta mértéke jelenleg 5 százalék, amelynek az eurózónában alkalmazott 2 százalékra csökkentését elegendő a GMU-csatlakozásig megvalósítani. A ráta csökkentésére az elmúlt években több lépésben került sor - utoljára 2002-ben -, így az már ma is sokkal alacsonyabb, mint annak legnagyobb, 17 százalékos értéke 1995-ben. Az euró bevezetése előtt két-három évvel több jelenlegi eurózónabeli tagállam is magasabb tartalékrátát alkalmazott, mint az EKB 1999-től, ezért a tartalékráta mai szintje nemzetközi összehasonlításban sem tekinthető kiemelkedő mértékűnek (1. ábra). A ráta mérséklésekor a jegybanknak arra is figyelemmel kell lennie, hogy ennek hatására a kötelező tartalék szintje ne csökkenjen túl alacsonyra, annak érdekében, hogy a tartalékszabályozás képes legyen hatékonyan betölteni a fent említett átlagolási funkcióját.
A kötelező tartalékok után a jegybank alacsonyabb kamatot fizet, mint a kéthetes betétre. Az 1990-es évek közepén ez a különbség egy rövid ideig még 15 százalékpontnál is magasabb volt, ami a bankok jövedelmezőségére nézve jelentős terhet jelentett. (Másrészről ebből származott a jegybank pénzkibocsátásból eredő nyereségének, a seigniorage-nak egy része.) Az ebből eredő implicit adóteher, az ún. jövedelemelvonás azonban lépésről lépésre csökkent, és ma már elhanyagolható mértékű: a két kamat különbsége kevesebb 1 százaléknál. Az EU-csatlakozás időpontjára pedig a jegybank meghirdetett tervei szerint teljes mértékben megszűnik a jövedelemelvonás, a tartalékkamat az irányadó kamat szintjére fog emelkedni. Így a tartalékszabályozás már nem fogja befolyásolni a hazai bankszektor nemzetközi versenyképességét: amikor egy hazai banknak az EU egységes piacán külföldi bankokkal kell majd versenyeznie források gyűjtéséért, vagy hitelek kihelyezéséért, a tartalékolás megszűnő terhe miatt a magyar bankok nem kerülnek hátrányba külföldi versenytársaikkal szemben.
>> Jegybanki partnerek, jegybankképes papírok
A tavalyi év során az MNB bővítette az elfogadható fedezetek és a jegybanki partnerek körét, így e két terület szabályozása ma már teljes mértékben megfelel az EKB gyakorlatának.
A jegybank jelenleg alkalmazott eszköztárában kétféle hitelművelet szerepel: napon belüli és egynapos lejáratú. Egy hitelintézet csak akkor veheti igénybe ezeket az eszközöket, ha fedezetként értékpapírt ajánl fel a jegybanknak. Ezáltal a jegybankot nem terheli a hitelek nemfizetéséből eredő kockázat, mert ha egy ügyfél nem tud törleszteni, akkor az MNB a piacon eladhatja a számára elkülönített (zárolt) értékpapírokat, és végső esetben így is hozzájuthat a hitel összegéhez.
A kockázatkerülő, prudens gyakorlatnak megfelelően a jegybank csak biztonságos értékpapírokat fogad el fedezetként. Korábban ebbe a körbe csak állampapírok és MNB-kötvények tartoztak, 2003 novemberétől viszont elfogadhatóvá váltak a budapesti tőzsdén forgó, jó minősítésű hazai bankok, vállalatok kötvényei és a jelzáloglevelek is. (A jelzáloglevelek olyan kötvények, amelyeket csak erre szakosodott hitelintézetek bocsáthatnak ki, jelzáloghitel fedezete mellett.) Nehezen beárazható, kockázatos papírokat azonban, mint például a részvények, továbbra sem fogad el fedezetként a jegybank. Az elfogadható fedezeteknél követelmény az is, hogy forintban legyenek kibocsátva, így az MNB nem vállal a fedezetekhez kapcsolódó devizaárfolyam-kockázatot.
A bővítést a hazai tőkepiacok fejlődése, ezen belül is a jelzáloglevél-kibocsátások utóbbi években bekövetkezett dinamikus növekedése tette lehetővé. E módosítással a jegybank piacépítő szerepet is magára vállal: amint egy értékpapír jegybankképessé válik, azokkal a bankok egymás között is szívesebben kereskednek, vagy használják fel egymás közti hitelnyújtás fedezeteként, így az adott értékpapír forgalma, likviditása növekedhet. A 2003. novemberi adatok alapján a bővítés hatására jelentősen, több mint 400 milliárd forinttal nőtt meg a fedezetként elfogadható értékpapírok állománya (2. ábra).
Ma még a bankok portfóliójában van elegendő állampapír ahhoz, hogy igénybe tudják venni a jegybanki hiteleket. A jövőben viszont az államháztartási hiány mérséklődésével és így az államkötvény-kibocsátások csökkenésével a bankoknál levő állomány is alacsonyabbá válhat. A felajánlható fedezetek növelésére akkor lehet még nagyobb szükség, amikor a jegybank átveszi az EKB irányadó eszközét, a (jelenleg kéthetes futamidejű) fedezett hitelt.
Ahhoz, hogy egy hazai piaci szereplő hitelt vehessen fel a jegybanktól, az is szükséges, hogy benne legyen a jegybank partnerkörében. Igaz ez a betéti és egyéb jegybanki eszközökre is. A jegybank lehetséges ügyfeleinek kiválasztásakor fontos alapelv a versenysemlegesség elve: a partnerkörben szereplő összes piaci szereplő azonos feltételek mellett férhet hozzá a jegybanki eszközökhöz, függetlenül az adott szereplő méretétől vagy típusától.
2003 novemberétől ezen a téren is történtek változások: a lehetséges jegybanki ügyfelek köre kibővült a megfelelő technikai feltételeket teljesítő szövetkezeti hitelintézetekkel (1. táblázat). Azon partnerek száma azonban, amelyek ténylegesen képesek igénybe venni a jegybanki eszközöket, kevésbé növekedett, mint a potenciális ügyfeleké, mivel a partnerkörbe bekerült takarék- és hitelszövetkezetek közül csak kevesen képesek teljesíteni az elvárt technikai feltételeket (pl. viber-tagság). A nemzetközi jegybanki gyakorlatban is az a jellemző, hogy a tényleges partnerkör lényegesen szűkebb a potenciális partnerkörnél.
A bővítés mellett szólt az is, hogy ezáltal az MNB szélesebb körű pénzforgalmi, számlavezetési szolgáltatásokat képes nyújtani ügyfeleinek. A módosítás hozzájárulhat a pénzforgalom zökkenőmentes működéséhez, mivel a fizetési forgalom lebonyolítását elősegítő napközbeni hitelt ezentúl több hitelintézet veheti igénybe.
>> ERM II. - változó devizapiaci eszköztár
A harmonizációs folyamat egyik fontos állomása lesz Magyarország csatlakozása az Európai Unió árfolyamrendszeréhez, az ún. ERM II.-hez. Erre várhatóan nem sokkal az uniós csatlakozás után kerül sor. Az euró bevezetésének egyik feltétele, hogy a csatlakozó országok devizái az uniós pénz bevezetése előtt legalább két évet töltsenek el ebben az árfolyamrendszerben. Az ERM II. formája hasonló az MNB jelenlegi árfolyamrendszeréhez: az ingadozási sávot az euróval szemben állapítják meg, és szélessége összesen 30 százalékpont. (A csatlakozó országok közül egyedül Ciprusnak van hasonló rendszere.) Fontos különbség, hogy e sáv szélein már nemcsak az MNB, hanem az euróövezet mind a 12 jegybankja és maga az EKB is védelmezni fogja a forint árfolyamát az esetleges spekulatív támadásokkal szemben. A szabályok még azt is megengedik, hogy bizonyos feltételek mellett a jegybank euróhitelt igényeljen, így ha a forint árfolyamának erősítésére lenne szükség, akkor ennek fedezetét a jegybanknál levő devizatartalékon felül az EKB-tól felvehető hitel is kiegészítené. Ennek köszönhetően növekedhet az árfolyam-politika hitelessége: ha a piac szereplői elhiszik, hogy a forint árfolyama nem fog túl nagy kilengésekkel ingadozni, a várakozások önbeteljesítőek lehetnek, ami hozzájárulhat az árfolyam stabilitásához.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a jelenleg alkalmazott monetáris politikai eszköztár már igen közel áll az EKB előírásaihoz, sőt, a harmonizáció egyes területein az MNB megelőzi a többi csatlakozó ország jegybankját (mint például a fedezetként elfogadható értékpapírok széles köre). Az eszköztár-módosítások jövőjét továbbra is a harmonizációs folyamat határozza meg. Az ebből eredő feladatok nemcsak "kötelező gyakorlatot" jelentenek, de a jegybank számára is előnyös azokat végrehajtani: az EKB eszköztárát ugyanis oly módon építették fel, hogy az tükrözze az egyes tagjegybankok által alkalmazott legjobb nemzetközi gyakorlatot, így ennek átvétele hozzájárul az MNB eszköztárának hatékonyabb működéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.