Átstrukturálódó lízingpiac A lízingpiac növekedése az autófinanszírozás visszaesése ellenére is tovább folytatódik - számolt be Báti Balázs, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
A Szövetség által közzétett adatok szerint a 2006-os évben 7%-kal növekedett a lízingpiac a finanszírozott volumen tekintetében. Az előző évi 14%-os emelkedéshez képest azonban a növekvési ütem lassulását figyelhetjük meg.
A lízingcégek által finanszírozott volumen a 2006-os évben haladta meg az 1,000 Mrd Ft-ot, éves szinten a teljes piac 1,050 Mrd Ft-os kihelyezést jelentett. A finanszírozott eszközök értéke ugyanezen időszak alatt 1,330 Mrd Ft, ami már csak 2%-kal magasabb, mint a 2005-ös év végi érték, tehát általános tendenciaként értelmezhető az önerő mértékének csökkenése - az ÁFA kulcs csökkenését is figyelembe véve. A 2005-ös és 2006-os negyedik negyedévet összehasonlítva - hosszú évek óta először - mintegy 6%-kal csökkent a finanszírozott volumen, aminek oka az autófinanszírozás jelentős, a negyedik negyedévekre vonatkozó 11%-kos visszaesése.
Az előző évhez képest a Lombard Lízing és a Budapest Lízing csoport 1-1 helyezést lépett előre, így a CIB Lízing és a Merkantil Bank utáni harmadik és negyedik helyet szerezte meg, míg az Erste csoport a harmadik helyről az ötödik helyre került. A CIB - elsősorban ingatlanlízing piaci aktivitásának köszönhetően - tovább növelte előnyét a mindenkori második helyezettel szemben. A 2006-os év az ingatlanlízing előretörésének éve volt, egy év alatt 70%-kal növekedett a finanszírozás összege, és így meghaladta a 110 Mrd Ft-ot. Ezzel a szektor részesedése a teljes piacból 11%, amely már megközelíti a Leaseurope tagszövetségek jelenleg 14%-os átlagértékét. A szövetség tagvállalatai továbbra is bizakodóak, és 2007-ben az ingatlanlízing részarányának további növekedésére számítanak, különös tekintettel arra, hogy a lakáslízing termék 2006-ban még csak a kihelyezések töredékét jelentette.
A gép-berendezés és IT eszközlízing üzletág növekedése lassult, 2006-ban az újonnan kötött szerződések finanszírozott értékének változása 19% volt, az egy évvel korábbi 44%-hoz képest. Abszolút értékben a lízingcégek majdnem 140Mrd Ft értékben finanszíroztak gépeket, berendezéseket és IT eszközöket. A Szövetség statisztikai rendszerének fejlesztésének köszönhetően már a gép- berendezés üzletág összetételéről is tud adatot szolgáltatni, a 2006-os évben a kihelyezés 31%-a történt a mezőgazdasági, 18%-a az építőipari gépek területén, 9 százalék elektronikai berendezésekbe, míg a többi gép, berendezés részaránya 42%-os volt. Az üzletág 2007-es eredményeit és egyben a KKV szektor jövőbeni sikerességét a Szövetség várakozásai szerint nagymértékben befolyásolja majd, hogy az Európai Uniós Strukturális Alapok támogatásainak igénybevételekor újra egyenlő elbírálásban részesül-e a lízing a többi finanszírozási formával. (A 2004-2006- os időszakban a lízing 2 éves, atipikus időkorlátba volt szorítva a támogatások esetén) Az ezzel kapcsolatos lobbytevékenység sikere esetén ebben a szegmensben akár 30-40%-os növekedés is várható.
A személy és kishaszon gépjárművek finanszírozása -ahogy azt a Szövetség szakemberei már korábbi nyilatkozataikban jelezték - 2006-ban hosszú évek után először visszaesett. Az egész évet tekintve a csökkenés 2,5%-os, de a negyedik negyedévek összehasonlításakor már jelentős, meghaladja a 11%-ot.
A csökkenés alacsonyabb mértékű, mint az új autó értékesítés 6%-os visszaesése, az ok elsősorban a kezdőrészlet arányának további csökkenésében, így az egy autóra eső finanszírozott összeg emelkedésében keresendő. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a finanszírozási szerződések száma az egy évvel ezelőtti értékhez képest 11%-kal, 266.000 darabra csökkent.
A gépjármű finanszírozás részaránya a teljes lízingpiacból - folytatva a már 2004-ben elindult tendenciát - tovább, 62%-ra csökkent, ami éves szinten a 2005- ös adatnál 6%-kal, a 2004-esnél 11%-kal alacsonyabb. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.