BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a tiltásnak: újra repülhetnek pakisztáni gépek Nagy-Britanniába

A brit hatóságok biztonsági javulásokra hivatkozva feloldották a 2020-ban bevezetett repülési tilalmat a pakisztáni légitársaságokra, köztük a PIA-ra. A döntés egybeesik a PIA részleges vagy teljes privatizációjára irányuló törekvésekkel, amely mögött IMF-támogatás is áll. A PIA már be is nyújtotta járattervét, és rövidesen újraindítaná a Manchesterbe tartó járatokat.

Öt évnyi szünet után Nagy-Britannia feloldotta a pakisztáni légitársaságokra vonatkozó repülési tilalmat, lehetővé téve számukra, hogy újraindítsák járataikat az Egyesült Királyságba. A tilalmat 2020-ban vezették be, nem sokkal azután, hogy Pakisztán vizsgálatot indított a pilóták engedélyeinek hitelességével kapcsolatban egy tragikus PIA-gép (Pakistan International Airlines) baleset nyomán, amely 97 ember életét követelte.

Vége a tiltásnak: újra repülhetnek pakisztáni gépek Nagy-Britanniába
Vége a tiltásnak: újra repülhetnek pakisztáni gépek Nagy-Britanniába / Fotó: NurPhoto via AFP

A brit döntés hátterében a pakisztáni hatóságok által végrehajtott biztonsági reformok állnak – közölte a brit nagykövetség. Az Egyesült Királyság ezzel követi az Európai Unió példáját, amely néhány hónappal ezelőtt szintén enyhítette a korlátozásokat. A döntés egybeesik Pakisztán azon törekvésével, hogy részben vagy teljesen privatizálja a PIA-t, amely az utóbbi időszakban jelentős átalakításokon ment keresztül – írja a Reuters.

A PIA történelmileg a régió egyetlen légitársasága volt, amely hosszú távú járatokat üzemeltetett az Egyesült Királyság és az EU felé, különösen London, Manchester és Birmingham irányába.

A társaság szerint az öt évre elrendelt tilalom éves szinten mintegy 40 milliárd pakisztáni rúpia (közel 50 milliárd forint) bevételkiesést okozott. A légitársaság megtartotta értékes leszállási jogait a londoni Heathrow repülőtéren, amelyeket most ismét aktiválhat.

A PIA szóvivője szerint a járatok újraindítását az Iszlámábád–Manchester útvonallal kezdik meg, heti három járattal, amint a menetrendet hivatalosan is jóváhagyják. Eközben a pakisztáni kormány nemrégiben négy befektetői csoportot hagyott jóvá, akik 51-100 százalékos tulajdonrészt vásárolhatnak a PIA-ban. A végleges ajánlatokat még az év vége előtt várják.

A pakisztáni védelmi miniszter, Khawaja Muhammad Asif szerdai sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: 

a nemzetközi útvonalak visszaállítása tovább növeli a társaság piaci értékét a privatizáció előtt. 

Emellett azt is bejelentette, hogy napirenden van a New York-i járatok újraindítása is. A PIA 21 év után először ért el működési nyereséget, ami új lendületet adhat a külföldi befektetők megnyeréséhez az IMF által is támogatott átalakítási program keretében.

A Pakistan International Airlines korábban szerepelt az Európai Unió feketelistáján, amely azokat a légitársaságokat tartalmazza, amelyek nem felelnek meg az uniós biztonsági előírásoknak, ezért nem repülhetnek az EU légterében. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) döntése értelmében a PIA mostanra lekerült erről a listáról, ami azt jelzi, hogy a légitársaság biztonsági szempontból jelentős javuláson ment keresztül. A változás azt is jelenti, hogy a PIA ismét jogosult lehet járatokat indítani az Európai Unióba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.