Az olcsó bérű államokban folytatott termelés – a jelentős antiinflációs hatása mellett – a fő hajtóereje volt a gyártási folyamatok kiszervezésének.
Ezt a versenyelőnyt azonban utóbb felemésztette a fuvarozási költségek emelkedése, főleg azokban a konstrukciókban, amelyeknél az alkatrészeket szettekbe csomagolva először el kellett juttatni az összeszerelés helyére.
A termelés globális léptékű szervezését különösen nagy mértékben vetette vissza a tengeri szállítás költségeinek – régóta nem tapasztalt ütemű – drágulása. Mindez oda vezetett, hogy a fejlett ipari államok több, hanyatló régiójában ismét megjelentek befektetők, mégpedig gyártó-szerelő tevékenység meghonosításának szándékával. Az irányzatot ismertetve a BBC utal az Ikea példájára, amely az észak-amerikai piacokat korábban a kelet-európai üzemeiben készített termékekkel látta el.
A szállítási költségek rohamos emelkedése miatt azonban a svéd bútoripari cég kénytelen volt üzemet nyitni a Virginia államban lévő Danville kisváros környékén, amely a korábban ott tevékenykedő textil- és dohányipar távozása miatt vált – gazdasági értelemben véve – halódó körzetté. Az Ikea most egy lerobbant dohányraktár épület-komplexumot vett át, amelyet korszerű termelés céljára rehabilitált.
Miközben egyesek elégedetten nyugtázzák a feldolgozóipar ismételt térnyerését a fejlett ipari államok egyes körzeteiben, a Kolumbia Egyetem tanára, Jeffrey Sachs óvatosságra intett, mert – mint mondta – az évtizedekkel ezelőtti ipari sűrűséget valószínűleg már nem lehet helyreállítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.