A dél-koreai kormány 2,6 milliárd dolláros tőkeinjekcióval száll be a világ második legnagyobb teherhajógyártójába, hogy megmentse a csődtől. Két évvel ezelőtt Szöul hasonló megfontolásból 3 milliárd dollárral segítette ki a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineeringet. A mostani tőkeinjekciónak azonban kemény feltétele van: a pénzt akkor utalják, ha a hitelezők és a kötvénytulajdonosok követeléseik legalább felét Daewoo-tulajdonrészre váltják. A pénz fejében a kormány előírja azt is, hogy folytassák a hajóépítőnél megkezdett leépítéseket, fizetéscsökkentéseket és eszközeladásokat, továbbá hagyjanak fel az olyan veszteséges üzletágak üzemeltetésével, mint a mélytengeri olajkutatás – írja az AP.
Lee Dong Geul, a Korean Development Bank (KDB) elnöke mindenesetre elnézést kért az okozott csalódásért s azért, hogy nem sikerült felrázniuk a hajógyártó vállalatot, amelynek irányítását még 2000-ben vették át. A Daewoot az 1997–98-as ázsiai pénzügyi válság temette maga alá, onnan mentette ki a KDB. A bankóriás egyébként a tavaly szeptemberben csődöt jelentett és menthetetlenné vált Hainan konténerhajózási társaságban is tulajdonos volt, úgyhogy a logisztikát nem sorolhatja a túlzottan sikeres befektetései közé.
A Daewoo éven belül lejáró adóssága 1,4 milliárd dollárt tesz ki, ez törleszthető az állami hitelből. Ha viszont csődbe engednék a társaságot, azzal 53 milliárd dollár értékű csődlavinát indítanának el, 50 ezer ember állását veszélyeztetve, ami vállalhatatlan. Ám ha tovább üzemeltetik a céget, akkor a 114 hajóról szóló megrendeléseiket is teljesíteni tudják. Emiatt tehát mindenképp fontos életben tartani a céget, s azért is, hogy időt nyerjenek, hátha addigra a legsúlyosabb válságát élő, túlkapacitásokkal és alacsony fuvardíjakkal sújtott konténerhajózás is új erőre kap. Csőd esetén a cégbe ölt állami milliárdok is elfüstölnének.
A Daewoo részvényeinek kereskedését még tavaly júliusban felfüggesztették a szöuli tőzsdén, miután kiderült, hogy a költségek alulbecslésével próbálták megszépíteni az eredményt. A hajógyártó már négy éve veszteséges, tavaly 2,3 milliárd dolláros volt a mínusz, és friss megrendelései a remélt 11,5 milliárd dollárnak csak a tizedét érték el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.