BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Léket kapott a Daewoo hajója

A dél-koreai kormány 2,6 milliárd dolláros tőkeinjekcióval száll be a világ második legnagyobb teherhajógyártójába, hogy megmentse a csődtől. Két évvel ezelőtt Szöul hasonló megfontolásból 3 milliárd dollárral segítette ki a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineeringet. A mostani tőkeinjekciónak azonban kemény feltétele van: a pénzt akkor utalják, ha a hitelezők és a kötvénytulajdonosok követeléseik legalább felét Daewoo-tulajdonrészre váltják. A pénz fejében a kormány előírja azt is, hogy folytassák a hajóépítőnél megkezdett leépítéseket, fizetéscsökkentéseket és eszközeladásokat, továbbá hagyjanak fel az olyan veszteséges üzletágak üzemeltetésével, mint a mélytengeri olajkutatás – írja az AP.

Lee Dong Geul, a Korean Development Bank (KDB) elnöke mindenesetre elnézést kért az okozott csalódásért s azért, hogy nem sikerült felrázniuk a hajógyártó vállalatot, amelynek irányítását még 2000-ben vették át. A Daewoot az 1997–98-as ázsiai pénzügyi válság temette maga alá, onnan mentette ki a KDB. A bankóriás egyébként a tavaly szeptemberben csődöt jelentett és menthetetlenné vált Hainan konténerhajózási társaságban is tulajdonos volt, úgyhogy a logisztikát nem sorolhatja a túlzottan sikeres befektetései közé.

A Daewoo éven belül lejáró adóssága 1,4 milliárd dollárt tesz ki, ez törleszthető az állami hitelből. Ha viszont csődbe engednék a társaságot, azzal 53 milliárd dollár értékű csődlavinát indítanának el, 50 ezer ember állását veszélyeztetve, ami vállalhatatlan. Ám ha tovább üzemeltetik a céget, akkor a 114 hajóról szóló megrendeléseiket is teljesíteni tudják. Emiatt tehát mindenképp fontos életben tartani a céget, s azért is, hogy időt nyerjenek, hátha addigra a legsúlyosabb válságát élő, túlkapacitásokkal és alacsony fuvardíjakkal sújtott konténerhajózás is új erőre kap. Csőd esetén a cégbe ölt állami milliárdok is elfüstölnének.

A Daewoo részvényeinek kereskedését még tavaly júliusban felfüggesztették a szöuli tőzsdén, miután kiderült, hogy a költségek alulbecslésével próbálták megszépíteni az eredményt. A hajógyártó már négy éve veszteséges, tavaly 2,3 milliárd dolláros volt a mínusz, és friss megrendelései a remélt 11,5 milliárd dollárnak csak a tizedét érték el.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek