Magyar gazdaság

Befellegzett a családi buszos cégeknek

Ugyan lerövidültek a kamionsorok a határátkelőknél, de a hazai autógyárak leállásával kevesebb megbízást kapnak a fuvarozók. Néhány munkásbuszjárat kivételével lényegében leállt a személyszállítás.

Már a múlt pénteken megcsappant az áruszállítással kapcsolatos bejelentések száma a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületénél (NiT Hungary). A fejleményt a szervezet ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor úgy értékelte, hogy célba találtak a NiT eddigi javaslatai, továbbá az ORFK és az operatív törzs intézkedései.

A határátlépés az árufuvarozás neuralgikus pontja, ezért a szabályozás igyekszik egyfajta szabad utat biztosítani számára, de még van várakozás, és hosszú ideig nem is áll vissza a három héttel ezelőtti helyzet

– mondta a Világgazdaságnak a szakember. Közlésével egybecsengve hangzott el az operatív törzs tegnapi tájékoztatóján, hogy a kamionoknak már csak nagyjából egy órát kell várakozniuk a rajkai, az ártándi és a csengersimai belépésnél, továbbá a soproni és a nagylaki kilépésnél.

A NiT javaslata szerint az árufuvarozók számára (uniós példát követve), ahol ez fizikailag megoldható, Magyarországon is külön sávot kellene rendelkezésre bocsátani, hogy a kamionok gyorsabban és könnyebben haladhassanak. Továbbra is fontos azonban a hatóságokkal való együttműködés, mert a határokon valamennyi várakozás mindenképpen lesz. Részben azért is, mert a határ túlsó oldalán az utasításokra való reagálás már nem olyan gyors, mint a magyar határszerveknél.

Fotó: MTI/Filep István

Bár sok hazai közúti fuvarozó megbízásai megcsappantak a magyarországi autógyárak leállása miatt, a NiT még nem tapasztalja, hogy további gyárak kiszállításai, illetve alapanyag-rendelései is csökkennének. Rendben zajlik az élelmiszer és a lakosság számára szükséges többi áru forgalma is. Ugyanakkor az ügyvezető főtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a szegmens szereplőinek fel kell készülniük a nem létfontosságú termékeket előállító üzemek leállására.

Nagyobbak a bajok közszolgáltatáson kívüli személyszállításban,

amely néhány munkásbuszjárat kivételével lényegében leállt. Ráadásul a személyszállítási engedéllyel rendelkező mintegy 1600 vállalkozás 90 százaléka 2–5 járművel dolgozó kis- és közepes vállalat vagy családi vállalkozás, amelynek jellemzően szerények a tartalékai.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

munka logisztika áruszállítás fuvarozás
Kapcsolódó cikkek