BUX 51,609.33
-0.65%
BUMIX 4,324.95
-0.55%
CETOP20 2,359.97
0.00%
OTP 17,750
-0.81%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
+0.54%
-1.35%
ZWACK 16,400
0.00%
0.00%
ANY 1,570
-2.18%
RABA 1,505
-0.33%
0.00%
+0.23%
-0.56%
-3.09%
-1.00%
+0.41%
0.00%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,428
-0.74%
+1.00%
ALTEO 1,395
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,945
0.00%
0.00%
-0.41%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.05%
-0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
0.00%
+4.88%
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Befellegzett a családi buszos cégeknek

Ugyan lerövidültek a kamionsorok a határátkelőknél, de a hazai autógyárak leállásával kevesebb megbízást kapnak a fuvarozók. Néhány munkásbuszjárat kivételével lényegében leállt a személyszállítás.

Már a múlt pénteken megcsappant az áruszállítással kapcsolatos bejelentések száma a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületénél (NiT Hungary). A fejleményt a szervezet ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor úgy értékelte, hogy célba találtak a NiT eddigi javaslatai, továbbá az ORFK és az operatív törzs intézkedései.

A határátlépés az árufuvarozás neuralgikus pontja, ezért a szabályozás igyekszik egyfajta szabad utat biztosítani számára, de még van várakozás, és hosszú ideig nem is áll vissza a három héttel ezelőtti helyzet

– mondta a Világgazdaságnak a szakember. Közlésével egybecsengve hangzott el az operatív törzs tegnapi tájékoztatóján, hogy a kamionoknak már csak nagyjából egy órát kell várakozniuk a rajkai, az ártándi és a csengersimai belépésnél, továbbá a soproni és a nagylaki kilépésnél.

A NiT javaslata szerint az árufuvarozók számára (uniós példát követve), ahol ez fizikailag megoldható, Magyarországon is külön sávot kellene rendelkezésre bocsátani, hogy a kamionok gyorsabban és könnyebben haladhassanak. Továbbra is fontos azonban a hatóságokkal való együttműködés, mert a határokon valamennyi várakozás mindenképpen lesz. Részben azért is, mert a határ túlsó oldalán az utasításokra való reagálás már nem olyan gyors, mint a magyar határszerveknél.

Fotó: MTI/Filep István

Bár sok hazai közúti fuvarozó megbízásai megcsappantak a magyarországi autógyárak leállása miatt, a NiT még nem tapasztalja, hogy további gyárak kiszállításai, illetve alapanyag-rendelései is csökkennének. Rendben zajlik az élelmiszer és a lakosság számára szükséges többi áru forgalma is. Ugyanakkor az ügyvezető főtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a szegmens szereplőinek fel kell készülniük a nem létfontosságú termékeket előállító üzemek leállására.

Nagyobbak a bajok közszolgáltatáson kívüli személyszállításban,

amely néhány munkásbuszjárat kivételével lényegében leállt. Ráadásul a személyszállítási engedéllyel rendelkező mintegy 1600 vállalkozás 90 százaléka 2–5 járművel dolgozó kis- és közepes vállalat vagy családi vállalkozás, amelynek jellemzően szerények a tartalékai.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Kapcsolódó cikkek