Már a múlt pénteken megcsappant az áruszállítással kapcsolatos bejelentések száma a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületénél (NiT Hungary). A fejleményt a szervezet ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor úgy értékelte, hogy célba találtak a NiT eddigi javaslatai, továbbá az ORFK és az operatív törzs intézkedései. „A határátlépés az árufuvarozás neuralgikus pontja, ezért a szabályozás igyekszik egyfajta szabad utat biztosítani számára, de még van várakozás, és hosszú ideig nem is áll vissza a három héttel ezelőtti helyzet” – mondta a Világgazdaságnak a szakember. Közlésével egybecsengve hangzott el az operatív törzs tegnapi tájékoztatóján, hogy a kamionoknak már csak nagyjából egy órát kell várakozniuk a rajkai, az ártándi és a csengersimai belépésnél, továbbá a soproni és a nagylaki kilépésnél.
A NiT javaslata szerint az árufuvarozók számára (uniós példát követve), ahol ez fizikailag megoldható, Magyarországon is külön sávot kellene rendelkezésre bocsátani, hogy a kamionok gyorsabban és könnyebben haladhassanak. Továbbra is fontos azonban a hatóságokkal való együttműködés, mert a határokon valamennyi várakozás mindenképpen lesz. Részben azért is, mert a határ túlsó oldalán az utasításokra való reagálás már nem olyan gyors, mint a magyar határszerveknél. Erre példa az a múlt heti eset, amikor az osztrák és a román szakaszon nem tudták kellően kezelni az ott várakozó hazatartó román és bolgár állampolgárokat. Bár sok hazai közúti fuvarozó megbízásai megcsappantak a magyarországi autógyárak leállása miatt, a NiT még nem tapasztalja, hogy további gyárak kiszállításai, illetve alapanyag-rendelései is csökkennének. Rendben zajlik az élelmiszer és a lakosság számára szükséges többi áru forgalma is. Ugyanakkor az ügyvezető főtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a szegmens szereplőinek fel kell készülniük a nem létfontosságú termékeket előállító üzemek leállására.
Nagyobbak a bajok közszolgáltatáson kívüli személyszállításban, amely néhány munkásbuszjárat kivételével lényegében leállt. Ráadásul a személyszállítási engedéllyel rendelkező mintegy 1600 vállalkozás 90 százaléka 2–5 járművel dolgozó kis- és közepes vállalat vagy családi vállalkozás, amelynek jellemzően szerények a tartalékai. Eddig ezek a cégek dolgoztak az idegenforgalomban, üzemeltették az iskolabuszokat, a különjáratokat, és sok megbízásuk volt a ma már kényszerpihenőn lévő autógyáraktól is. Körükben már tömeges az elbocsátás vagy a foglalkoztatás másfajta megállapodással történő felfüggesztése, míg az áruszállításban egyelőre ez nem következett be. Az is gond lehet, hogy a veszélyhelyzet elmúltával a kis cégek hogyan szerzik vissza a járművezetőiket, akik időközben esetleg máshol helyezkednek el.
A NiT tegnap javaslatokat küldött a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának a munka nélkül maradó fuvarozók általa felvázolt kompenzálásáról, míg a hasonló helyzetű személyszállító vállalkozások ügyében a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a nemzeti vagyonért felelős miniszterrel vette fel a kapcsolatot. Dittel Gábor kiemelte, hogy nagy segítséget jelentett a problémák kezelésében a nagy értékű kamionok, buszok lízingfizetésének már lehetővé tett halasztása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.