Parkolópályán a közúti flotta közel fele
Levélben kérte a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Müller Cecília országos tiszti főorvostól, hogy egyszeri általános, visszamenőleges hatályú határozatban hirdesse ki, hogy minden olyan gépkocsivezető felveheti a munkát, aki egészségesnek érzi magát, és tünetmentes. Természetesen feltétel a járványügyi szabályok betartása és a kijárási korlátozáshoz való igazodás is. „Azért van szükség erre az intézkedésre, mert a gépjárművezetőkre az elmúlt időszakban három eltérő szabályozás vonatkozott, és hiába dolgozhatnának szabadon, sokan kénytelenek karanténban maradni, mert az előírásokat a megyei és a járási járványügyi illetékesek nem egyformán értelmezik” – mondta el a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, az MKFE megbízott főtitkárhelyettese.
A három szabályozás első idősávja március 27-ig tartott, amikor hatályát vesztette az 40/2020-as rendelet, amely szerint a koronavírus szempontjából kockázatosnak minősített öt országból érkezőknek tizennégy napra karanténba kell vonulniuk. Ebből csak a Olaszországból érkezés érintette a sofőröket, akik tizennégy nap után akkor állhattak munkába, ha nyilatkoztak arról, hogy egészségesek, és ezt a munkaadójuk igazolta. A második idősáv a március 27. és 28. közötti 24 óra volt, miután Müller Cecília rendeletének 6. pontja értelmében minden, az országba belépő sofőr köteles volt tizennégy napig karanténban tartózkodni. A harmadik idősáv március 28-án nulla órakor lépett életbe, és Schanda Tamás miniszterhelyettes bejelentése szerint a határon belépő gépkocsivezetők nem kapnak „karanténpapírt”, viszont kötelezettek minden egészségügyi vizsgálatra. Aki pedig egészségesnek érzi magát, és betartja a járványügyi szabályokat, azonnal munkába állhat.
Ám hiába az amnesztia, sokan karanténban ragadtak. Az MKFE-hez befutott információk szerint van, ahol a megyei és járványügyi hatóságok megengedik a munkába állást, máshol csak napok múlva teszik lehetővé, megint máshol az ORFK visszajelzésére várnak. „Összeomlott az eddig jól működő rendszer” – értékeli a helyzetet Árvay Tivadar. Márpedig gépkocsivezetők nélkül nincs áruellátás.
Részben az előbbiek, részben a fuvarfeladatok megcsappanása miatt áll a hazai áruszállító flotta mintegy fele. Ám mivel a járművek eközben is költséget termelnek, az üzemeltetőik igyekeznek kivonni őket a forgalomból. Csakhogy – szemben a magánszemélyekkel – ezt nem tehetik meg kizárólag elektronikusan, sokszor sárga csekkel kell a postára menniük. Az MKFE ezért kérte, hogy a fuvarozócégek is intézhessék a forgalomból való kivonást, majd a helyzet javulásával a forgalomba való gyors visszahelyezést a kormányablakon keresztül, száz százalékban elektronikusan. Az ügyben egyelőre nincs előrelépés.
Nem elfogadható a várakozás
A várakozás hossza a pandémiás helyzetben érthető, de nem elfogadható, hiszen a zöld sáv bevezetésével éppen az volt a cél, hogy az áruszállítóknak ne kelljen 15 percnél tovább várakozniuk. Ehhez képest az elmúlt napokban a hegyeshalmi és a rajkai belépésnél majdnem egy napig vesztegeltek a kamionok. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy Szlovákia és Horvátország felé szabad az út az áruszállítók előtt.


