BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Parkolópályán a közúti flotta közel fele

Hiába hirdette meg a kormány az országba belépő kamionsofőrök automatikus karanténjára vonatkozó amnesztiát, gépkocsivezetők sora kényszerült mégis otthon maradni.

Levélben kérte a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Müller Cecília országos tiszti főorvostól, hogy egyszeri általános, visszamenőleges hatályú határozatban hirdesse ki, hogy minden olyan gépkocsivezető felveheti a munkát, aki egészségesnek érzi magát, és tünetmentes. Természetesen feltétel a járványügyi szabályok betartása és a kijárási korlátozáshoz való igazodás is. „Azért van szükség erre az intézkedésre, mert a gépjárművezetőkre az elmúlt időszakban három eltérő szabályozás vonatkozott, és hiába dolgozhatnának szabadon, sokan kénytelenek karanténban maradni, mert az előírásokat a megyei és a járási járványügyi illetékesek nem egyformán értelmezik” – mondta el a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, az MKFE megbízott főtitkárhelyettese.

A három szabályozás első idősávja március 27-ig tartott, amikor hatályát vesztette az 40/2020-as rendelet, amely szerint a koronavírus szempontjából kockázatosnak minősített öt országból érkezőknek tizennégy napra karanténba kell vonulniuk. Ebből csak a Olaszországból érkezés érintette a sofőröket, akik tizennégy nap után akkor állhattak munkába, ha nyilatkoztak arról, hogy egészségesek, és ezt a munkaadójuk igazolta. A második idősáv a március 27. és 28. közötti 24 óra volt, miután Müller Cecília rendeletének 6. pontja értelmében minden, az országba belépő sofőr köteles volt tizennégy napig karanténban tartózkodni. A harmadik idősáv március 28-án nulla órakor lépett életbe, és Schanda Tamás miniszterhelyettes bejelentése szerint a határon belépő gépkocsivezetők nem kapnak „karanténpapírt”, viszont kötelezettek minden egészségügyi vizsgálatra. Aki pedig egészségesnek érzi magát, és betartja a járványügyi szabályokat, azonnal munkába állhat.

Ám hiába az amnesztia, sokan karanténban ragadtak. Az MKFE-hez befutott információk szerint van, ahol a megyei és járványügyi hatóságok megengedik a munkába állást, máshol csak napok múlva teszik lehetővé, megint máshol az ORFK visszajelzésére várnak. „Összeomlott az eddig jól működő rendszer” – értékeli a helyzetet Árvay Tivadar. Márpedig gépkocsivezetők nélkül nincs áruellátás.

Részben az előbbiek, részben a fuvarfeladatok megcsappanása miatt áll a hazai áruszállító flotta mintegy fele. Ám mivel a járművek eközben is költséget termelnek, az üzemeltetőik igyekeznek kivonni őket a forgalomból. Csakhogy – szemben a magánszemélyekkel – ezt nem tehetik meg kizárólag elektronikusan, sokszor sárga csekkel kell a postára menniük. Az MKFE ezért kérte, hogy a fuvarozócégek is intézhessék a forgalomból való kivonást, majd a helyzet javulásával a forgalomba való gyors visszahelyezést a kormányablakon keresztül, száz százalékban elektronikusan. Az ügyben egyelőre nincs előrelépés.

Nem elfogadható a várakozás

A várakozás hossza a pandémiás helyzetben érthető, de nem elfogadható, hiszen a zöld sáv bevezetésével éppen az volt a cél, hogy az áruszállítóknak ne kelljen 15 percnél tovább várakozniuk. Ehhez képest az elmúlt napokban a hegyeshalmi és a rajkai belépésnél majdnem egy napig vesztegeltek a kamionok. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy Szlovákia és Horvátország felé szabad az út az áruszállítók előtt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.