BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Eldőlt: ez lesz Magyarország legújabb autópályája – térkép

Nemcsak Magyarországon, hanem a régióban is tömegek várják a megvalósulását. Ha megépül az új autópálya Magyarországon, Budapest érintése nélkül lehet majd utazni Nyugat- és Kelet-Magyarország között.

Még csak kedden adták át Magyarország legújabb gyorsforgalmi szakaszát, máris napirendre került egy ennél is nagyobb útépítés. Ez azért is jelenthető ki, mert Orbán Viktor beszélt arról, hol épül majd meg az új autópálya Magyarországon.

Új autópálya Magyarországon, m44
Új autópálya Magyarországon: eldőlt, itt épül / Fotó: Lázár János / Facebook

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, április 15-től birtokba vehették a közlekedők az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópályát és Szentkirályt összekötő, több mint 30 kilométer hosszú, új szakaszát, így már Kecskeméttől Békéscsabáig kétszer két sávos közúti összeköttetés áll rendelkezésre. Ennek kivitelezését a Hódút Építő Kft. végezte, értéke bruttó 185,3 milliárd forint.

Az M44-es építés hosszúra, kilenc évre nyúlik vissza, egészen 2016-ig. A gyorsforgalmi út teljes, 125 kilométeres szakaszának létrehozásán összesen több mint 1500 ember dolgozott, és csaknem 543 milliárd forint hazai költségvetési forrást használtak fel hozzá.

  1. Az első, a Tiszakürt és Kondoros közötti, 61 kilométer hosszú szakasz 2019-ben,
  2. a Kondoros és Békéscsaba közötti, 17,6 kilométeres szakasz egy évvel később épült meg.
  3. Az új tiszazugi Tisza-hidat is magába foglaló, Lakitelek és Tiszakürt közötti, 10 kilométeres út 2021-ben,
  4. 2024-ben pedig a Szentkirály és Lakitelek közötti, 4,6 kilométer hosszú szakasz készült el.

Nagy ívű, ugyanakkor nem szokatlan beruházásról van szó, hiszen 2010 óta a gyorsforgalmi utak hossza másfélszeresére nőtt Magyarországon, szoros összefüggésben azzal, hogy a kormány elhatározta: minden megyei jogú város elérhető lesz gyorsforgalmi úton. Az elmúlt években be is kötötték a gyorsforgalmi hálózatba Egert, Szolnokot, Salgótarjánt, Sopront és Kaposvárt, az M44-es út átadásával pedig Békéscsaba is belépett ebbe a klubba.

A fejlesztés létjogosultságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az M44-es út vonzáskörzetében több mint 120 ötezer fő alatti település is található, amelyek lakói mostantól gyorsabban érhetik el úti céljaikat.

Új autópálya Magyarországon: eldőlt, itt épül

Mindez már mögöttünk van, ám már pontosan látszanak a jövő nagy útépítései is Magyarországon. Először is az M44-es folytatódni fog, 

méghozzá Romániáig, bekötik a magyar–román határig.

Erről részletesebben is írtunk, de a lényeg, hogy az M44-est tovább akarják építeni Sarkad és Méhkerék között az országhatárig. A tervezésre 6,5 milliárd forintot hagytak jóvá, és az ígéret szerint májusban kijelölik a végső nyomvonalat is.

Azt is tudjuk, hogy háromsávosra bővítik az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályát. Csakhogy ezek mind vagy új, már létező autóutak új szakaszai, vagy már meglévő közúti infrastruktúrák fejlesztései. Hiányzik a palettáról a teljesen új, az M44-hez hasonló projekt, amely távolsági kapcsolatot létesít vármegyék, esetleg országrészek között. Az M49 mindenképpen említést érdemel – építése már javában zajlik az M3 autópályától Ököritófülpösig –, de ez egy rövidebb új útfejlesztést jelent. 

Azonban csőben van egy igazi, klasszikus új autópálya megépítése is Magyarországon: ez pedig nem más, mint az M8-as, amely ha egészében megvalósul,

végeredményben ahhoz segít hozzá, hogy Budapest érintése nélkül lehessen majd utazni Nyugat- és Kelet-Magyarország között.

Ennek a létrejötte immáron eldőlni látszik, hiszen az M44-es keddi átadásán Orbán Viktor fogalmazott úgy (az alábbi videóban 7 perc 24 másodpercnél halható), hogy a következő években megépítik az M8-as autópályát is. Már csak ezért is érdemes megvizsgálni, miről is van szó, milyen lesz Magyarország új autópályája.

A Baon felidézi, hogy az M8-as autópálya elképzelt nyomvonala eredetileg Szolnoktól indulva, a fővárost elkerülve haladt volna Szentgotthárdig, ahol aztán az osztrák S7-es autópályához csatlakozott volna. Ez azonban az évek során jócskán átalakult.

Először is tudni kell, hogy jelen állás szerint az M8-as megépítése a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) feladata. Ez látszik is a saját honlapján szerepeltetett beruházási listán.

Az M8-as autópálya tervezett nyomvonala / Fotó: MKIF

A térképről könnyen leolvasható, hogy az M8-as Kecskeméttől Sárbogárdig futna, majd onnan M200 néven folytatódna Komáromig, ahol eléri az M1-es autópályát. Így végeredményben valóban megoldott az osztrák irányú kapcsolat, ha azt nem is mindvégig a leendő M8 biztosítaná.

Ugyanakkor az is látszik, hogy születne egy M200–M7-csomópont, ami ugyancsak hatalmas lehetőség a balatoni régió elérésére a keleti országészből.      

Mikor épül meg az M8-as autópálya?

A teljes képhez hozzátartozik, hogy az M8-as rövid szakaszai már elkészültek: így az M6-os autópálya dunaújvárosi M8 csomópontjához csatlakozó Dunaújváros és Dunavecse közötti, amely magában foglalja a Pentele hidat. Mindenesetre az MKIF három szakaszra bontja az M8-at:

  1. Sárbogárd (M200)–Dunaújváros (M6): ez 23 kilométer hosszúságú, amit meg kell építeni, majd fenntartani és üzemeltetni.
  2. Dunaújváros (M6)–Dunavecse: ez 5,2 kilométer hosszú, ahogy említettük, már megvalósult, így csak üzemeltetnie és fenntartania kell az MKIF-nek. 
  3. Dunavecse–Kecskemét-észak (M5): ez a legnagyobb falat, 53,7 kilométer hosszúságban kell megépíteni, majd követi az üzemeltetés és a fenntartás.

Fontos felhívni rá a figyelmet, hogy az M44 és az M8 egymásra épülő és szorosan összefüggő beruházás. Hiszen ha meglesz az M44 román leágazása, az M8 és az M200, akkor Romániától egészen Ausztriáig immáron Budapestet jócskán kikerülve, déli irányból is megszületne egy körgyűrű. Gondoljunk csak bele, mekkora tehermentesítést jelentene ez az M0-s körgyűrű forgalmában.

Ehhez persze néhány évet biztosan várni kell. Az MKIF vezérigazgatója még tavaly, 2024-ben két interjúban is szóba hozta az M8-at, illetve kitért arra, hogyan néz ki az M8-as nyomvonal. Egy éve, márciusban a Világgazdaságnak jelezte, hogy az M200 (korábbi M81) építését már látják, ennek megkezdését akkor 2027 és 2030 közé tette. Arról is beszélt, hogy szintén a fejlesztéseik része az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasza, amely ha elkészül, döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét.

Majd Németh Tamás 2024 októberében némiképp pontosítva a Magyar Építőknek azt mondta, hogy 2028-ban megindul az építése az M200-asnak Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.

Egy biztos: ezeket az útfejlesztéseket nemcsak Magyarországon, hanem a régióban is tömegek várják.

  

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.