A hatékony és ezen keresztül olcsóbb távfűtés egyik kulcsa a felhasznált hő mérése és a felhasznált hőmennyiség alapján történő számlázása. Az állam pályázatokon elnyerhető pénzzel is támogatja a lakosság ez irányú fejlesztéseit. A hazai távfűtés állapotáról, a támogatásokról Orbán Tibor, a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének elnöke, egyben a a Főtáv távhőszolgáltatási és energetikai vezérigazgató-helyettese nyilatkozott. Elmondta például, mit ért az uniós szabályozás hatékony távfűtésen, és megtudtuk, melyik tűnik a fogyasztásalapú hőenergia-számlázás legészszerűbb módjának.
Ön tavaly októberben azt mondta, hogy Magyarországon mintegy 134 ezer lakásban nincs megoldva a távfűtés radiátoronkénti szabályozhatósága. Javult azóta érdemben a helyzet?
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint mintegy 134 ezer úgynevezett egycsöves átfolyós fűtési rendszerű lakásban a fűtéskorszerűsítésre, szabályozhatóság kialakítására és a fűtési költségmegosztók felszerelésére még nem került sor. Fontos megemlíteni ugyanakkor, hogy azokban az épületekben, amelyeknek a fűtési rendszere nem szabályozható – a jelenleg hatályos jogszabályok szerint – a fűtési költségmegosztók felszerelése nem költséghatékony. Így ezeket a lakóközösségeket nem terheli beruházási kötelezettség a szabályozhatóság megteremtésére sem.
A már szabályozható fűtési rendszerű épületekben viszont el kell végezni a fűtési költségmegosztók költséghatékonysági vizsgálatát. Amennyiben a számítás azt mutatja, hogy azok felszerelése költséghatékony – azaz több megtakarítás érhető el a számlában, mint amennyibe a beruházás és a költségmegosztók tízéves üzemeltetése kerül –, akkor fel kell szerelni az eszközöket. Ezen kötelezettség teljesítését támogatja az 5 milliárd forint keretű, 100 százalékos támogatási intenzitású Távolról leolvasható fűtési költségmegosztók felszerelése távhővel ellátott lakóépületeknél című pályázati felhívás. A pályázatot 2025. június 16-án hirdette meg a Nemzeti Fejlesztési és Forráskoordinációs Ügynökség, és 2025. június 30. 10 órától lehet a pályázatokat benyújtani.
A MATÁSZSZ tagvállalatai készen állnak a fogyasztásalapú hőenergia-számlázásra?
Az általános válasz az, hogy igen, de rögtön meg kell jegyezni, hogy a felhasználók/díjfizetők részére a távhőszolgáltatók ma is fogyasztási alapon számláznak. A kérdés az, hogy hol történik a fogyasztás mérése.
Kor és állapot szerint jellemzően milyenek a hazai lakásokban lévő konvektorok?
A hazai lakásokban lévő konvektorok állapotáról – tekintettel arra, hogy ezen egyedi gázellátású épületek, lakások nem tartoznak a távhőellátásba – nincs érdemi információnk. Ugyanakkor az általánosságban elmondható, hogy inkább lenne indokolt ezen épületek távhőszolgáltatásba kapcsolásának, mint a konvektorcserének a támogatása a jövőre nézve. A hazai távhős épületekben található radiátorok (hőleadók) állományáráról sincs érdemi információnk, hiszen azok a felhasználók tulajdonában vannak. Ezzel együtt elmondható, hogy a hőleadók cseréjére jellemzően inkább az esztétikai avulás, mint a műszaki állapot, a működőképesség romlása miatt kerül sor. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a távhőszolgáltatás (hosszú távú) fejlesztésének és annak részeként az alacsonyabb hőmérsékletű rendszerekre történő átállás lehetőségének egyik előfeltétele, hogy egy esetleges radiátor-korszerűsítést támogató program során a fűtőfelület ne csökkenjen.
A lakásokban az egyedi mérő felszerelése után csökkent-e kimutathatóan a hőfogyasztás?
Mind az egyedi mérők, mind a költségmegosztók felszerelése esetén kimutatható hőfogyasztás-csökkenés. Ezt támasztja alá az az ajánlás, amelyet a szövetségünk az önkormányzati szövetségeknek adott. Eszerint a fűtési költségmegosztók felszerelésével termosztatikus radiátorszelepek esetén 10-15 százalékos, míg kézi radiátorszelepek esetén 6-10 százalékos megtakarítási arány érhető el. Ez annak köszönhető, hogy a fogyasztással arányos díjfizetés nagyon erősen motiválja a végfelhasználót az észszerű, tudatos energiafelhasználásra.
A most indult 45 milliárd forintos távhőfejlesztési pályázat forrását mire kellene leginkább fordítani?
Jelenleg két távhős pályázati kiírást hirdettek meg. A Távfűtési rendszer infrastruktúrájának korszerűsítése és fejlesztése című pályázati felhívás támogatási kerete 45 milliárd forint, amelyből 25 milliárd forintra 2025. június 18-tól lehetett pályázni. A megújuló alapú hőforrások és a maradékhő távhőrendszeri bekötésére szóló, támogatható tevékenységre rendelkezésre álló 20 milliárd forintra a kiírás második szakaszától lehet majd pályázni. A felhívás – amelynek szakmai megalapozásában a szövetségünk tevékenyen közreműködött – a távhőszolgáltatók számára legfontosabb területeket:
Emellett – a pályázat második szakaszától – az unió energiahatékonysági direktívája szerinti hatékony távfűtéssé válás lehetőségét megteremtő hőforrások távhőbe kötését támogatja.
A Megújuló energián alapuló távfűtési rendszer korszerűsítése és fejlesztése című további pályázati felhívás, amelynek kerete 51 milliárd forint, szintén a hatékony távfűtés irányába való elmozdulásra, a földgázfelhasználás csökkentésére, az energiafüggetlenségre és energiabiztonságra fókuszál. Különösen fontos ez a kiírás, mert a hatékony távfűtés megvalósítása irányába történő lépések érdemben járulnak hozzá az ország földgázfelhasználásának csökkentéséhez, a hazai, helyben elérhető energiaforrások felhasználásának bővüléséhez. Mindez csökkenti hazánk földgázkitettségét, növeli energiabiztonságát és energiafüggetlenségét. Mára elmondható, hogy a hatékony távfűtéssé válásba történő befektetés elsősorban energiabiztonsági kérdés, és a hazai távhőszolgáltatók a jövőbeli energiafüggetlenség egyik alappillérei.
Mekkora a hazai távhőágazat éves fejlesztési igénye a gördülő fejlesztési tervek alapján, ha van róla összesített adat?
A hazai távhőszektor éves fejlesztési igényére vonatkozóan nincsenek tényszerű adataink. A távhőszolgáltatásról szóló törvény 2025. június 10-én hatályba lépett módosítása írja elő a távhőszolgáltatók számára a fejlesztési tervek készítésének kötelezettségét. A fejlesztési terveket első alkalommal 2026. december 31-ig kell benyújtani a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnak jóváhagyásra. Szektoriális szintű információkra várhatóan ezt követően lehet szert tenni. Addig is, amíg ezek a fejlesztési tervek elkészülnek, annyi becslés biztosan tehető, hogy
2035-ig az említett hatékony távfűtés kritérium kielégítése miatt a távhőtermelői portfólió zöldítésébe, továbbá az ellátásbiztonság fenntartása érdekében a távvezetékrendszerekbe és a mai ügyféligények kiszolgálása érdekében a hőközpontok korszerűsítésébe, szétválasztásába több száz milliárd forintot kellene invesztálni.
Ez nyilvánvalóan igényli a folyamatban lévő Modernizációs Alap pályázathoz hasonló, a jelentős beruházásokat támogató forrásokat. Ezt a jelentős forrásigényt támasztja alá, hogy az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint egy hét alatt 30 távhőszolgáltató máris az energiahatékonyság növelésére rendelkezésre álló 45 milliárdos keret kétharmadára nyújtott be pályázatot a Jedlik Ányos Energetikai Program első kiírásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.