Soha nem látott magasságokba törtek az üzemanyagárak tavasszal, a drágább kutaknál április végén már a 400 forint körüli benzin- és dízelár sokkolta az autósokat. Az elmúlt öt hétben jelentősebb csökkenést tapasztalhattunk, de az árak még mindig rendkívül magas szinteken járnak. Adódik a kérdés: reménykedhetünk-e olcsóbb árakban? „Az üzemanyag ára három főbb tényezőtől függ: az olaj nemzetközi piacokon jegyzett árától, a dollár-forint keresztárfolyamtól, valamint az állam adópolitikájától ”- összegez Szűcs Örkény a Solar Capital vezérigazgatója. 
 

A három tényező közül az alaptermék, az olaj árfolyama ad leginkább okot a bizakodásra. A nemzetközi piacokon a legfontosabb termék a New York Mercantile Exchange-en jegyzett Light Sweet Crude típusú olaj.  Ez a termék 115 dolláron tetőzött május első kereskedési napján, de már ismét a lélektani 100 dollár alá került. A világ második legfontosabb olajfajtája az északi tengeri Brent típus, amely elsősorban az európai árakat határozza meg, ez van közvetlen hatással a hazai árakra is.  Így hiába esik az amerikai Crude, ha ezt nem követi a Brent is, akkor hiába várunk szerdáig a tankolással.
 
A két ár általában csupán 1-2 dolláros különbséget mutatott hordónként az elmúlt évtizedekben, azt is jellemzően a Crude javára. Az utóbbi időszakban azonban a különbözet a Brent irányában tolódott el, példátlan 10-15 dolláros többletet mutatva. E jelenség elsősorban az észak afrikai és közel keleti feszültségek számlájára írható.  E térségből kapja Európa kőolajszükségletének jelentős részét. Amerika nem csekély fogyasztásának ellátása viszont elsősorban a Mexikói-öbölből és Dél-Amerika országaiból származik. A két piac között csekély az átjárás: a pótlólagos termelési és szállítási kapacitások hiánya, az eltérő finomítói igények mellett nem elhanyagolható az Atlanti Óceán méretéből adódó távolság sem.
 
Végre mindkét ár lefelé tart. A Crude 98 míg, a Brent 116 dollár körül jár, mindkettő hároméves csúcsot állított be május elején, majd intenzív csökkenés kezdődött, az árupiacok egyéb termékeinél tapasztalható korrekcióhoz hasonlóan. „Nem jelenthetjük még ki, hogy a töretlen emelkedés megtört, de hosszú idő óta most mutatkozik erre a legnagyobb esély. Még mindig 12-17 dollárra tehető a lokális geopolitikai kockázati felár, de ennek kiárazódása egy folytatódó általános árupiaci korrekcióval karöltve érezhető könnyebbséget jelenthet mindenkinek már a benzinkutaknál is ”- mondja Szűcs Örkény.
  
A kutaknál kifizetett összeg 60 százalékát különböző adók formájában az állam szedi be, s ezen változtatni az elmúlt időszak extrém piaci környezetében sem mutatott hajlandóságot. Sőt, mivel az adók nagyobbik része nem fix, hanem az olajárra vetítődik, az állam még jól is jár: adott mennyiségű üzemanyag után is több adót szed be. „Ezért csak a másik két tényező kedvező alakulásában bízhatunk, amelyre most mutatkozik is némi esély ”- véli Szűcs Örkény.
 
A forint megítélése is javult az elmúlt hónapokban, az euróval szemben az elmúlt két hónapban a 270-es szint alatt stabilizálódott az árfolyam, ami utoljára a válság előtti időszakban esett meg a hazai fizetőeszközzel. A forint az euróhoz van kötve, míg az olajár nemzetközileg elfogadott jegyzési devizája a dollár, így nem feledkezhetünk meg az euró-dollár árfolyamról sem. Amíg az árfolyam 1,40 felett marad és hazánk megítélése sem romlik jelentősen, nem kell tartanunk a 200 forint feletti dollárárfolyam benzinkutaknál is érezhető negatív hatásától.