BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eljött a szén-dioxid-árazás ideje

A karibi térségben, Texasban és Floridában végigsöprő idei hurrikánok kapcsán szakértők ismét elmondták, hogy a felmelegedő óceánok miatt a hurrikánok egyre pusztítóbbak lesznek. Az emberi tevékenység által okozott klímaváltozás más következményei – kezdve az Északkelet-Afrikában pusztító súlyos szárazságtól az óriási ázsiai árvizekig – többmilliónyi ember élelmezését és lakhatását teszik tönkre. Miközben a fosszilis üzemanyagok elégetése és a halálos pusztítást okozó időjárás közötti összefüggés évek óta egyre nyilvánvalóbb, a politikusok nem mindig kezelték megfelelően a figyelmeztetéseket.

Ez a helyzet azonban gyorsan változik, manapság világszerte számos ország, egyre több cég és állampolgárok csoportjai lépnek fel a klímaváltozás ellen. Ebben a hónapban több ezren gyűltek össze az ENSZ klímaváltozási konferenciáján a németországi Bonnban, hogy erősítsék a klímaváltozás elleni küzdelmet. A két évvel ezelőtti sikeres párizsi klímamegállapodás után magasak a további előrelépéssel és együttműködéssel kapcsolatos várakozások.

Az utóbbi időszak egyik legígéretesebb kezdeményezése a Carbon Pricing Leadership Coalition (CPLC), amely harminc kormányt és több mint 180 céget, valamint stratégiai partnert tömörít, amelyek a szén-dioxid-kibocsátás árazására törekednek. A kezdeményezés mögött álló elgondolás egyszerű: ha teljesíteni szeretnénk a párizsi klímamegállapodás célját, hogy a globális hőmérséklet emelkedésének mértéke nem haladhatja meg a 2 Celsius-fokot az iparosodás előtti szinthez képest – az ideális az lenne, ha legfeljebb 1,5 Celsius-fokkal nőne a hőmérséklet –, akkor jelentős mértékben csökkenteni kell az emissziót. A CPLC társelnökeiként úgy véljük, hogy ennek egyik legjobb módja, ha a hőmérsékletet növelő gázok szociális és gazdasági költségeit az állam helyett a szennyezőkre terheljük.

Azzal, hogy a klímaváltozás kezelése egyre sürgetőbbé válik, már nem elfogadható az ingyen történő szennyezés, illetve költségének a jövő generációra való terhelése. A szén-dioxid árazása a leghatékonyabb módja a globális emisszió csökkentésének, miközben a fenntartható és erőteljes gazdasági növekedést ösztönzi. Továbbá azzal, hogy árazzuk a szennyezést, a kormányzatok bevételre tehetnek szert, és olyan befektetéseket finanszírozhatnak belőle, amelyek a tiszta energia elterjedését vagy oktatási, egészségügyi célokat szolgálnak.

A legfőbb cél természetesen az, hogy kibocsátásmentes működésre ösztönözzük a cégeket. Ma már a cégvezetők egyre nagyobb hányada ismeri fel, hogy a szén-dioxid árazása az egyik legjobb módja a klímaváltozás elleni küzdelemnek. Arra is rájöttek, hogy vállalkozásaik úgy is prosperálhatnak, ha közben az emisszió csökkentésére törekednek.

Valójában sok cégvezető a hatékony szén-dioxid-árazás leglelkesebb támogatói közé tartozik. Éppen pár hete, októberben tette közzé a Carbon Disclosure Project, hogy azon cégek száma, amelyek saját belső szén-dioxid-árazási mechanizmus tervein dolgoznak, megközelíti az 1400-at, miközben 2014-ben még csak 150 ilyen cég volt világszerte. Közéjük tartozik a világ legnagyobb vállalatai közül több mint száz olyan cég, amelynek az éves bevétele mintegy 7000 milliárd dollárt tesz ki. A Royal DSM (amelynek vezérigazgatója a cikk egyik szerzője) tonnánkénti 50 eurós szén-dioxid-árat határozott meg. Ezzel olyan globális cégekhez csatlakozott, mint a Michelin, a Danone és a General Motors, amelyek észszerű szén-dioxid-árazást alkalmaznak, hogy ezzel biztosítsák cégük jövőbeni életképességét.

Mintegy negyven ország – beleértve Kanadát is – szintén árazza a szén-dioxid-szennyezést, és további kormányok tervezik, hogy hamarosan hasonló mechanizmust vezetnek be. 2015-ben Kína bejelentette, hogy a világ legnagyobb szén-dioxid-árazási rendszerének létrehozását tervezi. Továbbá idén Ontario, Québec és Kalifornia aláírt egy megállapodást, amely a világ második legnagyobb szén-dioxid-emissziós piacának létrehozását célozza.

Ez a trend biztosan folytatódik mind környezetvédelmi, mind gazdasági okokból. A szén-dioxid-árakkal foglalkozó magas szintű bizottság (High-Level Commission on Carbon Prices) – amelynek élén a világ vezető közgazdászai közé tartozó Joseph E. Stiglitz és Nicholas Stern áll – májusban megjelent tanulmánya azt állapította meg, hogy a szén-dioxid árazásának alkalmazása kulcsfontosságú nemcsak a globális emisszió csökkentésében, hanem az innováció és a növekedés fenntartásában is.

Természetesen a szén-dioxid-szennyezés árazásának a gazdaságaink és társadalmaink jövőbeni életképességét célzó szélesebb körű intézkedések részének kell lennie. Az üvegházhatású gázok további csökkentése és a gazdasági életképesség erősítése érdekében fejlesztenünk kell a közösségi közlekedést, energiahatékony épületeket kell felépítenünk, és támogatnunk kell a cégek, innovátorok és befektetők tisztaenergia-megoldások kifejlesztésére irányuló erőfeszítéseit.

Gyakran hallani, hogy a klímaváltozás egyszerre jelent kihívást és lehetőséget. A szén-dioxid-szennyezés árazásával és a kollektív képességeink hasznosításával kezelhetjük a klímaváltozás kihívásait, illetve kimeríthetjük a lehetőségeit. Az egyes országok és cégek innovatív és vállalkozói szellemének kiaknázásával felvértezhetjük magunkat a klímaváltozás elleni küzdelemre, erősíthetjük gazdaságainkat, társadalmainkat, valamint gyermekeink és unokáink számára egy egészségesebb bolygót hagyhatunk örökül.

Copyright: Project Syndicate, 2017

www.project-syndicate.org

Copyright: Project Syndicate, 2017

www.project-syndicate.org

A 2014-ben mért 150-ről közel 1400-ra nőtt azon cégek száma világszerte, amelyek saját belső szén-dioxid-árazási mechanizmus tervein dolgoznak

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.