Összeegyeztethetők a magyar távközlési, valamint a kiskereskedelmi ágazatban tevékenykedő vállalkozások árbevételére kivetett különadók az uniós joggal – állapította meg ítéletében az Európai Unió luxemburgi székhelyű bírósága. Az Európai Bíróság tegnap egy másik ügyben is közzétette döntését, ebben azt mondta ki, hogy a magyar reklámadóhoz kapcsolódó szankciórendszer nem ellentétes a szolgáltatásnyújtás szabadságával, azonban súlyos aránytalanságokat tartalmaz. Az előbbi állásfoglalás a brit Vodafone csoport, illetve a Tesco-Global Áruházak Zrt. számára rossz hír, az utóbbi pedig a Google írországi központjában okozhat fejfájást.
A különadók előzménye, hogy a 2008-ban kezdődő válságra reagálva Magyarország dedikált közterhet vezetett be. Ezek az elvonások – amelyek progresszívan érvényesültek az éves forgalomban – 2010 és 2012 között voltak érvényben. A Tesco-Global Áruházak, illetve a Vodafone Magyarország vitatta a kivetett különadó jogosságát, ezért bírósághoz fordult, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV) megjelölve alperesként. Ebben az eljárásban kezdeményezte a hazai igazságszolgáltatás az Európai Bíróságnál előzetes döntéshozatal lefolytatását, amely a tegnapi ítélettel zárult le. Itthon a perek jelenleg is tartanak, a luxemburgi testület állásfoglalása azonban előrevetítheti a magyar állam győzelmét.
Az árbevételt terhelő különadókról 2010 októberében határozott a kormány négy ágazatra vonatkozóan: a kiskereskedelem és a távközlés mellett a bankszektor, illetve az energiapiac is a szabályozás hatálya alá esett. A sarcot harmincmilliárd forint fölötti éves forgalomtól 0,1 százalékban szabták meg, amely százmilliárd forint adóalaptól 0,4 százalékra emelkedett. A legnagyobb bevételt elérő piaci szereplőknek 2,5 százalék volt az adókötelezettségük. A luxemburgi testület rámutatott, hogy bár a progresszív elvonás elsődlegesen a külföldi tulajdonú vállalkozásokat érintette, tükrözte a piacok valós gazdasági helyzetét. Éppen ezért semmilyen szempontból (letelepedés szabadsága, az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályok, közösségi áfarendszer) nem minősül az érintettekkel szembeni hátrányos megkülönböztetésnek.
A Tesco lapunk érdeklődésére azt írta, hogy folyamatban lévő jogi ügyekről ezúttal sem áll módjában részletes információt megosztani. Az áruházláncnak a vonatkozó időszakban (2010 márciusától 2013 februárjáig) 572, 583, 612, illetve 608 milliárd forint árbevétel után kellett fizetnie. A Vodafone úgy reagált, hogy tudomásul veszik a fejleményeket. Szerintük a társaság jelentősen hozzájárul a magyar gazdaság növekedéséhez: csaknem 4000 embert foglalkoztat, és mintegy évi 63 milliárd forinttal veszi ki részét a közteherviselésből.
A Google ugyancsak a NAV-val szemben terjesztett elő keresetet a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. Ennek előzménye, hogy 2017 januárjában az adóhatóság egymilliárd forint mulasztási bírságot szabott ki a dublini társaságra a reklámadóhoz kapcsolódó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt. A regisztráció hiánya első alkalommal tízmillió forinttal, majd naponta az előzőleg kiszabott mulasztási büntetés háromszorosának megfelelő összeggel szankcionálható. A bírság maximuma egymilliárd forint. Az internetes keresőóriás kifogásolta, hogy a jogszabályi rendelkezés rá is vonatkozik. Ezt az Európai Bíróság nem osztotta, ugyanakkor értékelése szerint a reklámadóhoz kapcsolódó szankciórendszer összeegyeztethetetlen az uniós joggal, mert a büntetés mértéke a külföldi szolgáltatóknál sokkal magasabb.
A kérdés eldőlt
A nagyvállalatok a jövőben nem emelhetnek kifogást az ellen, hogy arányosan több adót fizessenek, mint a jelentősen kisebb gazdasági potenciállal rendelkező kisvállalkozások – közölte a Pénzügyminisztérium. A tárca szerint a Google-ügyben született ítélet a közös teherviselés rendszerébe vonja a Magyarországon adóköteles tevékenységet tényleges letelepedés hiányában végző multinacionális cégeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.