BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tetemes bírság sem fog ki a Facebookon

Nem okoztak bombameglepetést negyedéves jelentéseikkel az amerikai technológiai szektor nagyjai, pozitív jövőképük viszont elhomályosította felmerült problémákat.

Nem okoztak bombameglepetést negyedéves jelentéseikkel az amerikai technoló­giai szektor nagyjai, pozitív jövőképük viszont elhomályosította a felmerült problémákat.

Átmenetileg ismét a veszteségzónában parkolt le a Tesla, de ez most sem izgatta túlzottan a befektetőket, mivel a cégvezetés ismét fényes perspektívát vázolt fel nekik, megerősítve, hogy elkészül az idei évre ígért 360-400 ezer autó, bemutatják az új Model Y-t, csökkentik költségeiket, növelik marzsaikat és folytatják kapacitásbővítő beruházásaikat, bár az év vége felé induló sanghaji óriásgyárban a termelés felfuttatásában jelentékeny csúszás várható. Az első negyedév 494 millió dolláros, egy részvényre vetítve 2,9 dolláros (EPS) veszteségéből a másodikban faragnak valamennyit, ősztől már ismét nyereséggel fognak zárni.

A Fremontban az időszakban legyártott 77 ezer elektromos autóból csak 63 ezer jutott el időben a megrendelőkhöz. A szállításokban mutatkozó fennakadások mellett az amerikai értékesítéseknél a szövetségi adókedvezmények év eleji megvágása okozott gondot, amit árcsökkentéssel próbált ellensúlyozni a Tesla. A termelés finanszírozásához immár nincs szükségük külső forrásra. Noha a negyedévet 2,2 milliárd dolláros készpénzállománnyal zárták, Elon Musk alapító-vezérigazgató – korábbi álláspontját felülírva – nem zárta ki, hogy folyamatban lévő fejlesztéseikhez tőkeemelést hajthatnak végre. Bár a negyedévben a legfontosabb tételeknél nem hozták az elemzői várakozásokat, ezt a Tesla árfolyama néhány tizedszázalékos gyengüléssel vette tudomásul.

A Facebook árfolyama viszont 9 százalékkal lőtt ki a szerdai piaczárás után kiadott gyorsjelentésre. A piacon megkönnyebbüléssel nyugtázták, hogy a közösségi portál üzemeltetőjének fejlődését nem tudják megtörni a lassan mindennapossá váló botrányok. A napi rendszerességgel a Facebookot használók száma az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékkal 1,56 milliárdra nőtt, a havonta legalább egyszer bejelentkezőké ugyanilyen arányban 2,37 milliárdra gyarapodott. Amerikában megrekedt a bővülés, ám az egy felhasználóra eső bevétel így is tovább nőtt, mivel a hirdetőket semmivel sem lehet eltántorítani a cégtől. Ezt jelzi az éves alapon 26 százalékkal gyarapodó, 14,9 milliárd dolláros negyedéves hirdetési bevétel. Az adózott eredmény viszont felére, 2,43 milliárd dollárra esett vissza, ebben a tartalomcenzorok tömeges felvételével 36 százalékkal bővült dolgozói létszámnak, a másfélszeresére nőtt működési költségeknek nagy szerepük volt. A konszenzust kismértékben felülmúló adatok mellett azt is díjazta a piac, hogy – kiterítve lapjait – a Facebook 3 és 5 milliárd dollár közé becsülte az adatkezelési botrányaival kapcsolatos amerikai bírságok várható összegét, s ebből hárommilliárdot már félre is tett.

A Microsoftnak nincsenek ilyen gondjai: a szoftveróriás kitűnő gyorsjelentésével és a profittermelésben élenjáró felhőszolgáltatások dinamikus bővítésének ígéretével 4,4 százalékos árfolyam-erősödést ért el, ezzel első ízben lépte át az ezermilliárd dolláros cégértéket, s rövid időre magához ragadhatta a világelsőséget az Apple-től. A Microsoft negyedéves bevétele – a konszenzust meghaladva – 14 százalékkal 30,57 milliárd dollárra nőtt, adózott eredménye 19 százalékkal hízott, 8,8 milliárd dollár lett. A felhőszolgáltatásokat nyújtó Azure üzletág 73 százalékos bővülést produkált, s ezt a tempót tartani tudja a következő negyedévekben is. Elemzők szerint az üzleti évben 13,5 milliárd dollár bevételt szállít az Azure, amely az Amazon mögött a második legnagyobb felhőszolgáltatóvá lépett elő. Mindössze két területen okozott csalódást a Microsoft. Az egyik a játékpiac, ahol a vásárlók az új generációs xBox konzolra várva elhalasztották vásárlásaikat, egyúttal az előző negyedév 8 százalékos bővülési ütemét 5 százalékosra mérsékelve, a másik a Surface laptopok eladása: ezeknél ugyancsak frissítésre várnak a felhasználók, s emiatt 39-ről 21 százalékra csökkent a bővülési tempó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.