BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot zuhant a magyar borexport

Az egy évvel korábbihoz képest emelkedett a borok termelői ára, miközben az exportpiacokon kisebb mértékű az árnövekedés. A borkivitel az első kilenc hónapban számottevően csökkent.

Az idei első háromnegyedévben a belföldön termelt és itthon is értékesített borok – a földrajzi jelzés nélküli, valamint az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott termékek – hektoliterenkénti termelői értékesítési ára csaknem 14 százalékkal, 29,5 ezer forintra emelkedett. Ezen belül az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott fehérborok feldolgozói értékesítési ára mintegy 17 százalékkal, 26,7 ezer forintra, a vörös- és rozéboroké 13 százalékkal, 31,7 ezer forintra növekedett. Ezek az árak az előző hónapban mértekhez képest 300-400 forintos emelkedést mutatnak. 

bor
A borexport kisebb része palackos kiszerelésű.
Fotó: Móricz Sabján Simon / Világgazdaság

Az exportra került boroknál – szintén együtt vizsgálva a földrajzi jelzés nélküli, valamint az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott termékeket – 2 százalékos volt az árnövekedés a tavalyi első kilenchavi árhoz képest, és így 28,3 ezer forint volt a hektoliterenkénti ár. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott fehérborok értékesítési ára 25 ezer forint volt, ami gyakorlatilag nem jelent változást, míg az ugyanebbe a kategóriába tartozó vörös- és rozéborok 10 százalékkal magasabb áron, hektoliterenként 27,7 ezer forintért kerültek forgalomba a nemzetközi piacon. 

Az oltalom alatt álló, eredetmegjelöléssel ellátott borok közül a tokaji fehérborok belföldi értékesítési átlagára az előző év hasonló időszakához képest 23 százalékkal emelkedett, és így elérte a 147,5 ezer forintos hektoliterenkénti árat. Az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott vörös- és rozéborok közül az egri borok belföldi értékesítési átlagára pedig csaknem 15 százalékkal, 57,8 ezer forintra növekedett a vizsgált időszakban. 

Az exportár a magasabb minőségi kategóriát jelentő, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott boroknál továbbra is kisebb mértékben emelkedik, mint a belföldi ár: 

  • a tokaji fehérborok értékesítési átlagára 13 százalékkal, 83,7 ezer forintra, 
  • míg az egri vörös- és rozéborok értékesítési ára majdnem 13 százalékkal, 64,7 ezer forintra nőtt.

Magyarország gyöngyözőbor és pezsgő nélkül számolt bor-külkereskedelmi egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt 2023-ban a július végéig tartó időszakában, de mennyiségben 9, értékben pedig 4 százalékkal csökkent 2022 azonos időszakához képest. 

A borexport volumenben 10 százalékkal, 597,8 ezer hektoliterre, értékben 4 százalékkal, 22,8 milliárd forintra mérséklődött. 

A külpiacon értékesített mennyiség 75 százalékát tették ki a lédig borok, amelyek exportja 4 százalékkal, 445,4 ezer hektoliterre csökkent a vizsgált időszakban. A palackos borok kiszállítása ennél lényegesen nagyobb mértékben, csaknem 24 százalékkal csökkent (152,4 ezer hektoliterre), míg értéke 9 százalékkal lett kevesebb, és 11,8 milliárd forintot tett ki. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitel mintegy 87 százalékát tették ki a megfigyelt periódusban. 

Magyarország borimportja idén január és július között 30 ezer hektoliterre csökkent, 21 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, és szinte teljes egészében palackos kiszerelésű volt. A korábbi adatokkal összevetve ugyanakkor megállapítható, hogy az előző hónapokhoz képest júliusban jelentősen nőtt a behozott mennyiség, hiszen június végéig még csupán 19,5 ezer hektoliter jött be.

Baja van a HNT-nek a kötelező visszaváltási rendszerrel is

Számos problémát azonosított a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a januárban bevezetni tervezett kötelező visszaváltási rendszerrel (DRS) kapcsolatban. Mint kifejtették, egy egyszerű borospalack regisztrációjához legalább 25 adatot kell megadni, emellett pedig a Mohu és a három auditor részére három-három darab mintát kell küldeni, ami termékenként 12 palack. Valós példaként hozta fel a HNT, hogy egy éves szinten 300-féle terméket előállító pincészet minimum 7500 adatot rögzít fel regisztrációkor, árukként 12, vagyis összesen 3600 palackot küld be az audithoz. Mivel egy palack költsége kiszerelve, üresen elérheti a 250 forintot, csak a mintaszolgáltatás éves költsége ebben az esetben 900 ezer forint, ami évjáratonként ismétlődik. 

Problémaként veti fel a HNT, hogy minden terméket külön regisztrálni kell akkor is, ha ugyanolyan a csomagolása, csak a címkéje más, illetve ugyanazt a terméket újra kell regisztrálni, ha a csomagolása megváltozik. Nagy gondot jelent a borászoknak a forgalomba hozatali eljárás időtartama is, ami akár 60 nap is lehet, ez az egyéb folyamatokkal együtt akár négy hónapra is nyúlhat. A könnyű, gyümölcsös borokat öt-hat napon belül forgalomba kell hozni, ami sürgősségi eljárással megoldható lenne, de a regisztráció időigénye mellett a köztestület szerint ez az új rendszerben lehetetlenné válik. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.