BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai ellenszél az Airbusnak

Az Airbus a cég igazgatóságának jóváhagyására vár az új A3XX jelzésű, szuper-utasszállító gyártás-előkészítésének megkezdéséhez -- jelentette a Reuters. A légi jármű, amelynek első példánya várhatóan 2004 közepén emelkedik a levegőbe, az eddig ebben a kategóriában egyeduralkodó Boeing--747-es versenytársa lesz.

Az előzetes becslések szerint az Airbus A3XX típusú utasszállító gépének fejlesztése hozzávetőlegesen 10,7 milliárd dolláros veszteséggel jár, amit harmadrészben uniós tagországok, Francia-, Németország, Nagy-Britannia, és Spanyolország állnak -- írja a Reuters. Ezért a minap Bill Clinton még hivatalban lévő amerikai elnök rosszallását fejezte ki az EU és az Egyesült Államok kapcsolatáról folytatott tárgyalásait követően.
A cég elképzelései szerint a tervezés várhatóan a jövő év végére fejeződik be, s valószínűleg 2004-ben emelkedik a levegőbe az első A3XX szuper-utasszállító. A három osztályra osztott gép alaphelyzetben 555 utas szállítására képes, ami 35 százalékkal több, mint a vetélytárs Boeing--747-esében. Ugyanakkor egy továbbfejlesztett változatban akár 656 ülés is elhelyezhető, de számuk akár 800-ig is növelhető.
A három fedélzet közül a felső kettő az üléseké, a harmadik a csomagoké. A fennmaradó részben helyezik el a hálókat és fürdőszobákat. A gép valamivel több mint 15 ezer kilométert tud majd egy tankolással megtenni, szemben a Boeing 13,5 ezer kilométeres hatótávolságával. Emellett teherbírása is nagyobb az amerikaiénál. Hajtóműveit a Rolls-Royce, a Pratt & Whitney és a General Electric közös vállalkozása is gyárthatja.
Mint a Reuters jelentéséből kiderül, eddig már hat céggel -- köztük az Air France, az Emirates Airlines és a Quantas Airways -- összesen 50 A3XX szállítására írt alá megállapodást az Airbus. Ugyanakkor tárgyalásokat folytatnak a Lufthansaval, a British Airwaysszel és a FedEx légi gyorsfutár-vállalattal is.
Az Airbus arra számít, hogy a következő csaknem húsz évben 315 darab, 80 tonnásnál nagyobb gépre lesz igény a világ légi közlekedésében, s ez mintegy 61 milliárd dolláros piacot jelent az A3XX számára. A Boeing derűlátóbb, szerinte valamivel több mint ezer darab 747-es vagy nagyobb "osztályú" utasszállító gépet vásárolnak majd ebben az időszakban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.