Az év első felében 1 milliárd forinttal nőtt a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) üzemi bevétele, míg ráfordításai 1,5 milliárddal csökkentek. Így az első hat hónapot a tervezett 3,1 milliárd helyett 2,5 milliárd forintos veszteséggel zárta a cég. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: az üzemi bevétel növekedésének legfőbb oka, hogy több diák- és nyugdíjasbérlet fogyott, mint amire számítottak, így az állami árkiegészítés is több. Az anyagjellegű ráfordítások vártnál alacsonyabb mértéke az energiaköltségek megtakarításának -- elsősorban az üzemanyagárak csökkenésének -- köszönhető.
A 27 milliárd forintos menetdíjbevétel mellett 2001-ben 15,5 milliárdos fogyasztói árkiegészítéssel, 14,2 milliárdos önkormányzati működési támogatással számolhat a BKV, emellett a tulajdonos főváros mintegy 8 milliárdos fejlesztési támogatást nyújt. A második fél évben nagyobbnak ígérkezik a veszteség, mint az első hat hónapban volt, de a vezérigazgató bízik benne, hogy az egész évre tervezett 10,5 milliárdnál kisebb lesz a hiány. Ezért szeptemberben várhatóan módosítják a cég üzleti tervét.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) július végén tette közzé öt nagyvárosi tömegközlekedési vállalat -- köztük a BKV -- feladatellátásáról és finanszírozásáról szóló jelentését. Az anyag többek között a veszteséges tömegközlekedés elöregedő járműparkjára és vagyonfelélésére is felhívja a figyelmet. Ezzel kapcsolatban Aba Botond kifejtette: az ÁSZ is azt állapította meg, hogy a normatív állami támogatási rendszer jelenthetne megoldást a tömegközlekedési cégeknek. Szerinte különösen indokolt lenne az állami normatíva bevezetése, miután a kormány sem tavaly, sem az idén nem járult hozzá 6 százalékosnál nagyobb tarifaemeléshez, holott az infláció mindkét évben magasabb lett a tervezettnél. A szigorú gazdálkodás eredményeképpen a BKV belső tartalékai mára teljesen kimerültek, így ha a jelenlegi finanszírozási körülmények nem javulnak, a budapesti tömegközlekedés színvonalának romlására lehet számítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.