Átlagos időjárás mellett is várhatóan legalább 7-10 százalékkal növekszik tavalyhoz képest a magyar jégkrémpiac - állítják ágazati szakértők. Az optimizmusnak az ad alapot, hogy a csapadékos tavalyi nyár az értékesítésben jelentős visszaesést okozott. A kedvezőtlen változásokat érzékelteti, hogy a tavalyi forgalom 34-35 milliárd forintra esett vissza a 2003-ban regisztrált 40 milliárdról.

A minimálisan várt növekedésen felül előreláthatólag az új piaci belépők is élénkítik a forgalmat. Ilyen a magyar Baldauf Kft.-t felvásárló horvát Ledo, de a kiskereskedelmi láncok és diszkonthálózatok saját márkás termékeinek növekvő választéka - elsősorban a Lidl magyarországi megjelenése - is a jégkrém-kategória bővüléséhez vezethet. Így összességében a termékeladások akár 10-15 százalékkal is nőhetnek, és ez azt jelentené, hogy az idei forgalom közelíthetne a két évvel ezelőtti, kánikulai időjárásban elért eredményekhez.

A hazai piacot továbbra is az Algidát forgalmazó Unilever és a Schöllert 2003-ban megvásárló Nestlé uralja. Az Unilever kérdésünkre nem közölt adatot piaci részesedéséről, a Nestlé korábban 30 százalékos részarányról számolt be (VG, 2005. május 4.). Szakértők szerint jelentős szegmenst alkotnak a gyorséttermi és kiskereskedelmi láncok saját márkás termékei is, illetve az úgynevezett házi készítésű kézműves gombócos fagylaltok, amelyeket általában szezonális jelleggel forgalmaznak a cukrászdák, vendéglátóhelyek.

Mivel az új piaci belépőknek nincsenek erős márkái, az árakat tartják egyetlen jelentős fegyverüknek. Ez az ágazatban árstagnálást vagy -csökkenést eredményez, miként a kiskereskedelmi láncok és diszkonthálózatok agresszív árpolitikája is. Az Unilever lapunkkal közölte: bár az alapanyag- és csomagolóanyag-árak emelkedtek, a költségnövekedés legfeljebb kismértékben hárítható át a fogyasztókra az éles verseny miatt. Így egyes jégkrémek az idén csak 1-3 százalékkal drágultak, míg másoknál éppenséggel ár-visszarendeződés következett be.

A szakértői elemzések szerint a termékszektorok között nem látszik igazi átrendeződés: továbbra is legnagyobb a gombócos (ipari és kézműves fagylalt) aránya, majd a családi dobozos, az impulzus (pálcikás) és a multipack (több impulzus terméket egy dobozban tartalmazó) jégkrémek következnek a sorban. A pálcikás és a dobozos áruk "versenyében" az utóbbiak tesznek szert előnyre. Ez különösen a kereskedelmi láncok számának növekedése és a házhoz szállítás elterjedése (Family Frost) óta figyelhető meg. Miután a vevők otthoni fagyasztóikat feltöltötték dobozos jégkrémekkel, kevésbé hajlandók impulzus termékeket vásárolni. Ez szakértők szerint a fogyasztói szokások megváltozását is jelzi.