Átlagos időjárás mellett is várhatóan legalább 7-10 százalékkal növekszik tavalyhoz képest a magyar jégkrémpiac - állítják ágazati szakértők. Az optimizmusnak az ad alapot, hogy a csapadékos tavalyi nyár az értékesítésben jelentős visszaesést okozott. A kedvezőtlen változásokat érzékelteti, hogy a tavalyi forgalom 34-35 milliárd forintra esett vissza a 2003-ban regisztrált 40 milliárdról.
A minimálisan várt növekedésen felül előreláthatólag az új piaci belépők is élénkítik a forgalmat. Ilyen a magyar Baldauf Kft.-t felvásárló horvát Ledo, de a kiskereskedelmi láncok és diszkonthálózatok saját márkás termékeinek növekvő választéka - elsősorban a Lidl magyarországi megjelenése - is a jégkrém-kategória bővüléséhez vezethet. Így összességében a termékeladások akár 10-15 százalékkal is nőhetnek, és ez azt jelentené, hogy az idei forgalom közelíthetne a két évvel ezelőtti, kánikulai időjárásban elért eredményekhez.
A hazai piacot továbbra is az Algidát forgalmazó Unilever és a Schöllert 2003-ban megvásárló Nestlé uralja. Az Unilever kérdésünkre nem közölt adatot piaci részesedéséről, a Nestlé korábban 30 százalékos részarányról számolt be (VG, 2005. május 4.). Szakértők szerint jelentős szegmenst alkotnak a gyorséttermi és kiskereskedelmi láncok saját márkás termékei is, illetve az úgynevezett házi készítésű kézműves gombócos fagylaltok, amelyeket általában szezonális jelleggel forgalmaznak a cukrászdák, vendéglátóhelyek.
Mivel az új piaci belépőknek nincsenek erős márkái, az árakat tartják egyetlen jelentős fegyverüknek. Ez az ágazatban árstagnálást vagy -csökkenést eredményez, miként a kiskereskedelmi láncok és diszkonthálózatok agresszív árpolitikája is. Az Unilever lapunkkal közölte: bár az alapanyag- és csomagolóanyag-árak emelkedtek, a költségnövekedés legfeljebb kismértékben hárítható át a fogyasztókra az éles verseny miatt. Így egyes jégkrémek az idén csak 1-3 százalékkal drágultak, míg másoknál éppenséggel ár-visszarendeződés következett be.
A szakértői elemzések szerint a termékszektorok között nem látszik igazi átrendeződés: továbbra is legnagyobb a gombócos (ipari és kézműves fagylalt) aránya, majd a családi dobozos, az impulzus (pálcikás) és a multipack (több impulzus terméket egy dobozban tartalmazó) jégkrémek következnek a sorban. A pálcikás és a dobozos áruk "versenyében" az utóbbiak tesznek szert előnyre. Ez különösen a kereskedelmi láncok számának növekedése és a házhoz szállítás elterjedése (Family Frost) óta figyelhető meg. Miután a vevők otthoni fagyasztóikat feltöltötték dobozos jégkrémekkel, kevésbé hajlandók impulzus termékeket vásárolni. Ez szakértők szerint a fogyasztói szokások megváltozását is jelzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.