Cégvilág

A hazai cégek védekeznek a válság ellen, de nem megfelelően

Egy évnél is hosszabb válságra számít a magyar vállalatok túlnyomó része, ugyanakkor úgy vélik, hogy cégük jobban szerepel majd, mint az ágazat egésze. Eddig a vállalkozások fele szembesült a tervektől elmaradó árbevétellel, azonban szinte minden megkérdezett hozzálátott a költségcsökkentéshez – állapítja meg az IFUA Horváth & Partners legújabb Navigátor felmérése, amelyet magyarországi közép- és nagyvállalatok körében végeztek 2009 tavaszán.

A válaszadó vállalatok (amelyek összesített éves árbevétele meghaladja a magyar 10 százalékát) 86 százaléka úgy véli, a válság több mint egy évig fog tartani. Eddig a cégek alapvetően kedvezőbbnek ítélték meg saját helyzetüket, 2009-ben azonban a vállalati és az iparági árbevételekre vonatkozó várakozások már nagyobb együttmozgást mutatnak.

A felmérés elkészültének időpontjáig a vállalatok fele szembesült terveihez képest árbevétele visszaesésével. 2009-ben már a vállalatok kétharmada számít árbevételének csökkenésére, és 20 százalékkal többen vélik úgy, hogy a megrendeléseik száma és a likviditási mutatójuk vissza fog esni, továbbá, hogy a jövedelmezőségük romlani fog. A négy vállalati mutatószámot (árbevétel, likviditás, megrendelések száma, jövedelmezőség) együttesen tekintve, a vállalatok 43 százaléka ítéli saját helyzetét 2009-ben az eddigiekhez képest sokkal rosszabbnak, közel fele vár hasonló negatív hatásokat és szinte senki sem számít javulásra.

A Navigátor felmérés rámutat arra: a vállalatok nem várják tétlenül a válság végét. Szinte minden megkérdezett hozzálátott a tipikus költségcsökkentési akciókhoz, de ezek jellemzően nem mutatnak tovább a tankönyvszerű megoldásokon. A vállalatok kétharmada az egyéb kiadások csökkentése és az új alkalmazottak felvételének leállítása mellett döntött. Emellett a vállalatok több mint harmada már végrehajtott létszámleépítő intézkedéseket. Ezek tipikusan olyan intézkedések, melyekhez a döntéshozók elsőként nyúlnak bizonytalan gazdasági környezetben. Ugyanakkor mindösszesen a vállalatok egyharmada érezte szükségét a stratégia jellegű kezdeményezések elhalasztásának.

A cégek harmada sem rövid, sem hosszú távon nem hajt végre jelentős árbevétel növelő és/vagy költségcsökkentő intézkedéseket. A vállalatok 23 százaléka csak a rövid távú árbevétel növelés érdekében tesz lépéseket, és 13 százaléka csak olyan intézkedéseket hoz, amelyek hosszú távon eredményezik az árbevétel javulását.

Navigátor vállalat költségcsökkentés IFUA Horváth & Partners felmérés elbocsátás likviditás cég bevétel megrendelés jövedelem válság elemzés
Kapcsolódó cikkek