Az agresszív árverseny fokozódott, a szolgáltatók ma már nagyságrendekkel a néhány évvel ezelőtti árszint alatt vállalják el a munkaállomások menedzselését. „Csak azok a cégek maradhatnak talpon, amelyek ezeket az árakat vállalni tudják” – vallja az ICT-értékesítési igazgató.
A KFKI – a Magyar Telekom csoport tagjaként – az IT-infrastruktúrához kötődő tanácsadás, tervezés, megvalósítás és üzemeltetés teljes skáláját képviseli. Jelenleg a hálózatmenedzsmentben a legerősebb, több mint 100 ezer eszköz menedzselésével piacvezető Magyarországon. Hasonló nagyságrendben üzemeltet vállalati telefonrendszerekhez tartozó eszközöket is. A cég nagyjából 18 ezer munkaállomást és szervert menedzsel. Ügyfelei főként az államigazgatási és banki szektorban működnek.
„A cég sokat fordít arra, hogy a versenyképességét fokozza, a mára tömegtermékké vált IT-szolgáltatások hatékonyságának növelésére többféle módszer is létezik” – mondta el az értékesítési igazgató. Ilyen stratégia lehet például a központosítás, a szabványosítás, a konszolidáció, a szervervirtualizáció, az automatizálás vagy az új üzleti modellekre való átállás.
Idetartozik a hatékonyság növelésére szolgáló stratégiák mindegyikét sikeresen megoldó új paradigma, a cloud computing is. A „felhő számítástechnika” alapjában véve azt jelenti, hogy olyan állományokkal és programokkal dolgozunk, amelyek fizikailag nem a saját gépünkön, hanem az interneten, egy a felhasználó számára ismeretlen helyen vannak, valahol a „felhőben”.
A cloud computing beindítása a KFKI szolgáltatásfejlesztési projektjei közül a legjelentősebb. A cég – közösen a Ciscóval és az EMC-vel – ezzel a projekttel az első negyedév végén akar piacra lépni, elsősorban infrastrukturális szolgáltatásként. Felhasználják a Magyar Telekom ezzel kapcsolatos tapasztalatait, hiszen a weben megrendelhető Virtualoso szolgáltatásaik (például szerver, mail) ilyen formában működnek. A különbség főként abban jelentkezik, hogy ezekhez a szolgáltatásokhoz képest itt egy homogén infrastruktúra erőforrásait fogják felhasználni, megosztani és a felhasználók rendelkezésére bocsátani.
A KFKI elsősorban azoknak a cégeknek szánja ezt a szolgáltatást, amelyeknek a szerverkapacitási igénye időben változó – hangoztatta Agárdi György. Így számítanak a szoftverfejlesztők és a média érdeklődésére, ahol az egyes eseményekhez kapcsolódó website-ok terhelése az esemény ideje alatt jelentősen megnő. Olyan vállalatoknak alkalmas ez a szolgáltatás, ahol kampányszerű munkák zajlanak, és ezekhez nagy mennyiségű számítástechnikai kapacitásra, feldolgozóképességre van szükség. A KFKI azt is tervezi, hogy tapasztalatai alapján – a cég ugyanis a Magyar Telekom belső privát cloud szolgáltatásait is építi – technikai segítséget tud nyújtani azoknak a vállalatoknak, amelyek saját cloud computing megoldások bevezetésén gondolkoznak.
„Az IT-szakma mára nagyjából elért arra a pontra, hogy a szerverek már virtualizált környezetben futnak, tehát a szerverkonszolidáció megtörtént” – mondta el Agárdi György. Ez kell ugyanis ahhoz, hogy e konszolidált erőforrások összeálljanak és cloud computing szolgáltatást lehessen nyújtani. Agárdi György szerint a 2010-es évek eleje várhatóan megteremti azokat a technológiai és jogi feltételeket, amelyek mellett a vállalati IT-szervezetek nagyobb biztonsággal vállalhatják fel, hogy másokkal megosztott virtuális erőforrásokon vegyenek igénybe szolgáltatásokat. „Ez az előfeltétele a legnagyobb elérhető finanszírozási rugalmasságnak, vagyis annak, hogy a szolgáltatásért fizetett ár a maximumtól a nulláig mindig arányosan változzon a mennyiséggel” – összegezte a KFKI ICT-értékesítési igazgatója. n VG
Ahhoz, hogy a szolgáltató 30 százalékkal csökkentett költségből nyújtson jobb minőségű szolgáltatást, át kell alakítania a szolgáltatás eszközrendszerét és működési modelljét. Ennek során ugyanazokat a stratégiákat – központosítás, szabványosítás, konszolidáció, szervervirtualizáció – alkalmazza, amelyeket bármely informatikai vezető megtenne, ha ehhez rendelkezésre állnának a források.
Ahhoz, hogy a szolgáltató 30 százalékkal csökkentett költségből nyújtson jobb minőségű szolgáltatást, át kell alakítania a szolgáltatás eszközrendszerét és működési modelljét. Ennek során ugyanazokat a stratégiákat – központosítás, szabványosítás, konszolidáció, szervervirtualizáció – alkalmazza, amelyeket bármely informatikai vezető megtenne, ha ehhez rendelkezésre állnának a források. Kicsiben érdemes kezdeni Az elemzők – így a Gartner és az IDC is – azt várják, hogy a cloud computing piaca a következő két-három évben indul igazán növekedésnek. Ekkor lép ez a szolgáltatás stabil, megbízható és produktív szakaszba. Jelenleg a cloud computing 60 százaléka az USA-ra koncentrálódik, utána jön a Távol-Kelet, és csak azután Európa – igen kis részesedéssel. Az IDC szerint az IT felhőszolgáltatási árbevétele a világon 17,4 milliárd dollár volt, ez 2013-ban már 44,2 milliárd lehet.
„A hazai infrastruktúra-szolgáltatók még nem számítanak arra, hogy nálunk a cloud computing gyorsan növekvő piac lesz, de kicsiben érdemes kezdeni, és majd meglátjuk, hogyan fut fel” – mondta Agárdi György.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.