BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi lesz húsz év múlva?

A logisztika a következő egy-két évtizedben az üzleti élet meghatározó tényezője lesz – indokolta Chikán Attila egyetemi tanár, az MLBKT társelnöke a jövőről Next Practice címmel szervezett mai konferencia témaválasztását. Ha az üzleti tevékenység bővülni kíván, a logisztika radikális változására van szükség. Ehhez pedig már most gondolkodni kell a stratégián.

Chikán Attila szerint a logisztika két évtizeden belül várható drasztikus változása hasonló a 60–70-es években Japánban végbement termelési forradalomhoz. Az üzleti tevékenység bővüléséhez már jelenleg is a logisztika jelenti a szűk keresztmetszetet, nemcsak Magyarországon, hanem a világon mindenhol: az autópályák és a kikötők megteltek, a vasút nem fejleszthető gyorsan, és akkor is sokba kerül, az intermodalitás sem oldja meg a problémákat. „Ezért fontos előrenézni – mondta a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) társelnöke. – Ilyen időtávban kell gondolkodni a stratégián, és ezzel megalapozni a későbbi döntéseket.”

A fejlett országokban az ágazat hozzájárulása a GDP-hez 8-12 százalék. Nálunk is eléri a 8 százalékot, tehát nem kell szégyenkeznünk. A logisztika részesedése a jövőben sem lesz érdemben nagyobb, mert az költségnövekedést jelezne, de hatékonyabbá válik. Vannak futurisztikus elképzelések is a logisztika fejlesztésére. Példaként említi Chikán Attila, hogy az autópályák használata helyett föld alatti hálózattal kötnék össze Európa nagyvárosait.

Olyan technikai fejlődésre van szükség, amely olcsóbbá teszi az áruszállítást. Ebben az informatika sokat segíthet: az áru helyett az információ utazik. Azaz csak oda és annyi árut küldenek, amennyire szükség van. Másik fejlődési lehetőség az átrakás (vasútból kamionba, illetve fordítva) optimalizálása. Az előbbi miatt is választották a mai konferencia két kerekasztala egyikének témájául az informatika és a logisztika kapcsolatát. A konferencia felső vezetői kerekasztalának résztvevői pedig néhány útjelző elhelyezésére vállalkoznak a következő 20-25 év üzleti világának fejlődését kijelölő pályán.

A logisztikát földrajzi helyzetünkből adódóan továbbra is Magyarország egyik kitörési pontjának tartja Chikán Attila, de hozzáteszi, hogy napról napra teret vesztünk. Emlékeztetett arra, hogy 2006-ban dolgozták ki a nemzeti logisztikai stratégiát, majd annak különböző változatai készültek el, a legutolsó két éve, és – az elődeihez hasonlóan – az íróasztalnak. A helyzet azóta sem javult, a logisztika nem látszik központi témának.

Mindezek ellenére a Logisztikai Egyeztető Fórum – melynek az MLBKT is tagja – a stratégia aktualizálásán dolgozik. Nem tudják azonban, hogy az újabb változatot kinek tudják majd benyújtani, mivel a kormányzatban nincs gazdája a logisztikának. n M. K.

Next Practice

Az MLBKT ma Next Practice címmel szervez konferenciát a jövő ellátási láncairól. A résztvevők a következő kérdésekre keresik a választ. Mi lesz itt húsz év múlva? Felgyosul-e tényleg a gazdasági növekedés? Globalizáció vagy lokalizáció? Kiszervezés vagy „visszaszervezés”? Végleg eltűnik az emberi munkaerő a raktárakból? Elektromos autókkal lesznek teli a városok utcái? Meddig emelkedik az üzemanyagok ára? Mennyiben számíthat jobb szolgáltatásokra a fogyasztó?


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.