Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn Brüsszelben az uniós hátterű Nabucco gázvezeték- beruházás nehézségeiről beszélt. Hangsúlyozta, hogy nem szakértő, de azt látja, hogy „még a magyar társaság, a Mol is elhagyja a teljes projektet”. Valójában a Mol nem hagyta el a projektet, és nem is jelezte ebbéli szándékát – ezt gyors közleményben tudatta a Nabucco Gas Pipeline International (NGPI) –, de tény, hogy több nehézséget is lát. Ezekről már a társaság éves eredményét ismertető tájékoztatón is beszélt Molnár József vezérigazgató, most pedig közleményben sorolta fel a társaság a beruházás előtti akadályokat. Eszerint a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. A megvalósítási költségek 2003 óta folyamatosan nőnek, de még mindig nem világos a végösszeg. Ráadásul a projekt vezetése a mai napig nem biztosított olyan gázforrást, amely ellátná a vezetéket, így a rendelkezésre álló gáz mennyisége és forrása még mindig kérdéses. „Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társasággal igazgatótanácsában” – áll a közleményben.
Az NGPI szóvivője, Christian Dolezal viszont azt hangsúlyozza, hogy a Nabucco gázvezetékprojekt a tranzitállamok által aláírt és ratifikált szerződésen alapszik. Sikeresen halad, Magyarországon a szükséges négy környezethasználati engedélyből hármat megszerzett, már Bulgáriában és Törökországban is kiemelt nemzeti projektté nyilvánították. A cső teljes hossza mérnöki tervezésének 80 százaléka kész. A német Bayerngas is tárgyal arról, hogy hetedik tagként csatlakozik a projekthez. 2011. októberben az NGPI átfogó szállítási ajánlatot tett a Shah Deniz II Konzorciumnak, erről jelenleg is tárgyalnak.
Az évi 31 milliárd köbméter kapacitású és 3 800 kilométer hosszú cső Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át érné el Ausztriát. Eredeti költségterve 7 milliárd euró volt, új, hivatalos becslés azóta sincs. A nehézségek miatt az NGPI mérlegeli a projektnek az eredetinél szerényebb és olcsóbb változatát is.
A Nabucco építését 2002-ban határozták el, eredetileg iráni gáz európai exportjára. Később a cső az orosz-ukrán gázviták és az orosz gázszállítás elakadása miatt az európai gázimport diverzifikálásának eszközéül kínálkozott. Az orosz Déli Áramlat projekt beindulásával azonban egyre bizonytalanabbá vált, hogy gázhoz juthat-e a Nabucco olyan térségekből, amelyek hagyományosan a Gazprom vadászterületének számítanak.
A magyar miniszterelnök hangsúlyozta azt is, hogy Magyarországnak, energiaimportja diverzifikálása szempontjából fontos a Nabucco is, s hogy az ország az oroszországitól eltérő forrásból is szeretne gázt, ezért a kormány több vezeték építését is támogatja, illetve előkészíti. Reméli, hogy három év múlva nem függünk majd egyetlen gázszállítótól sem, de az orosz gáznak is meglehet a szerepe a magyarországi ellátásban, ésszerű áron.
Májusi döntés
Ahhoz, hogy az orosz hátterű Déli Áramlat építése még idén elinduljon, meg kell hozni a teljes projektre vonatkozó döntést, amit az egyes tagországok elkötelezettségének kell megelőznie. Bulgária november 15-i határidőt kapott, így korábbi cikkünkben feltettük, Alekszej Miller, a Gazprom vezére hasonlót határidőt jelölt meg Orbán Viktornak. Ám úgy tudjuk, nincs ennyi időnk: május végéig kellene A-t vagy B-t mondani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.