BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A légi közlekedési iparág nem tudja lekövetni az utazók számát, a magyar légtérben is rekordot mértek – külföldi légi forgalmi irányítókat kölcsönöz a HungaroControl

Akkorát nőtt a magyar légtér forgalma, hogy a korábbi évek nyári forgalmi számai most már télen jellemzők. Idén az év első felében közel tizedével nőtt a magyar légtér forgalma a tavalyi rekordévhez képest a HungaroControl adatai szerint. A vállalat a nyári csúcsidőszakra külföldi irányítókkal és intenzív toborzással készül.

Mintegy 10 százalékkal nőtt a magyar légtér forgalma az idei első fél évben a 2024-es rekordévhez képest, miközben az év legforgalmasabb hónapjai még hátravannak – közölte a HungaroControl kommunikációs és marketingigazgatója szerdán, a TV2 Mokka című műsorában.

20250529_airport_057_VZ légi közlekedés
Úgy megnőtt az utazók száma, hogy a légi közlekedési iparág nem tudja lekövetni / Fotó: Vémi Zoltán

Bárány Ákos elmondta, hogy 

2025 első hat hónapjában 550 ezer járatot kezeltek a légi forgalmi irányítók, de a legforgalmasabb időszak hagyományosan július vége, augusztus eleje, ekkor mennek a legtöbben nyaralni.

„Korábban négyezres gépszámnál avattunk rekordtáblákat, ez mára mindennapossá vált, tehát napi szinten a kollégáim négyezer járat biztonságáról gondoskodnak most” – ecsetelte a helyzetet. Megjegyezte, hogy a korábbi évek nyári forgalmi számai most már télen jellemzők.

A légi közlekedés sokkal dinamikusabban növekszik annál, mintsem az egész iparág követni tudná,

de mindent megtesznek, hogy a bővülést ki tudják szolgálni – hangsúlyozta.

Intenzív toborzásba kezdett a HungaroControl, hogy biztosítsa a légi közlekedést Magyarország felett

Bárány Ákos jelezte, hogy a növekvő terheket és az idei rekordforgalmat tapasztalt külföldi légi forgalmi irányítók segítségével tudják hatékonyan kezelni, ugyanakkor fokozták a toborzókampányukat is, ami hosszú távon jelenthet megoldást, mert légi forgalmi irányítót képezni több évig tart.

2029-ig 50 százalékkal szeretnék növelni a légi forgalmi irányítók számát, ezért jelenleg is nagyon aktív toborzást folytatnak, emellett állandó technológiai fejlesztéseket végeznek, például tavasszal adták át a távoli toronyirányító központot, így egy high-tech teremből fogják irányítani a repülőtéri légi forgalmat – ismertette.

A járatkésésekkel kapcsolatban kiemelte: jelentős, tendenciaszerű járatkésésről nem tud beszámolni, bár még a nyár java hátravan. Ilyen esetekben az utasokkal való kommunikáció a Budapest Airport tevékenységi körébe tartozik.

Megemlítette, hogy az utóbbi időszak nagy viharai kihívást jelentettek a légi közlekedés egészének, de nagyon felkészültek voltak, és a protokollt betartva hajtották végre azokat a lépéseket, amelyek ilyenkor szükségesek. Mint mondta, a légi forgalmi irányítók mellett mindig ül egy meteorológus, aki állandóan figyeli a radarképernyőket, és tájékoztatja őket a várható helyzetről, és ennek alapján az irányítók fő feladata, hogy ne korlátozzanak túl vagy alul, de megtalálják az optimális útvonalat, amikor egy zivatarfelhő érkezik a légtérbe.

Berobbant a nyári csúcsforgalom: a Budapest Airport felkészült a kihívásra – így segítik idén az utasokat

Rekord-utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést a főszezonra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.