BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez kínos: a Starbucks ultimátumot adott a dolgozóinak – visszatérnek az irodába, vagy lehet menni

A Starbucks új vállalati szabályzata szerint mostantól heti négy nap irodai munkavégzést várnak el a dolgozóktól a korábbi három helyett. Azoknak, akik ezt nem vállalják, egyszeri pénzbeli juttatást ajánlanak a távozáshoz. A lépéssel a Starbucks vezetése a gyenge teljesítmény javítását és a vállalati kultúra megerősítését reméli.

A Starbucks megelégelte a home office-t: bejelentették, hogy a vállalati dolgozók számára heti négynapos irodai jelenlétet tesz kötelezővé a korábbi három helyett. Azoknak, akik nem kívánnak élni ezzel az új munkarenddel, egyszeri pénzbeli juttatást ajánlanak a kilépéshez. A cég vezetése szerint a személyes jelenlét kulcsszerepet játszik a vállalat teljesítményének javításában.

A Starbucks ultimátumot adott dolgozóinak: vissza az irodába vagy irány a kijárat
A Starbucks ultimátumot adott dolgozóinak: vissza az irodába, vagy irány a kijárat / Fotó: Just2shutter

A Starbucks vezérigazgatója, Brian Niccol a dolgozóknak küldött üzenetében azt írta: „Tudjuk, hogy sokat kérünk partnereinktől, miközben azon dolgozunk, hogy újra növekedési pályára állítsuk a vállalatot.” Ezzel indokolta, hogy mostantól heti négynapos irodai munkavégzést várnak el minden vállalati alkalmazottól, különös tekintettel azokra, akiknek beosztottjaik is vannak.

Azok számára, akik nem tudnak vagy nem akarnak ehhez az új rendszerhez alkalmazkodni, a Starbucks egy egyszeri, önkéntes kilépési csomagot kínál,

pénzbeli juttatással támogatva a döntést. Az új szabályozás értelmében minden olyan menedzser, akinek közvetlen beosztottjai vannak, legkésőbb 12 hónapon belül köteles lesz a seattle-i központban vagy a kanadai Torontóban dolgozni. Eddig csak az alelnöki vagy annál magasabb pozícióban lévőknek volt kötelező a fizikai jelenlét ezekben az irodákban, mostantól ez az elvárás minden vállalati vezetőre kiterjed – írja a Financial Times.

A Starbucks több mint 350 ezer alkalmazottjának többsége a kávézókban dolgozik, de mintegy 20 ezren vállalati, gyártási, logisztikai vagy fejlesztési területen tevékenykednek. 

Az idei év elején a cég 1100 irodai pozíciót szüntetett meg, és több száz nyitott, de be nem töltött állást is eltörölt.

Brian Niccol 2024-ben érkezett a Starbucks élére a Chipotle Mexican Grilltől azzal a feladattal, hogy újjáépítse a visszaesőben lévő márkát. Bár szerződése szerint nem kellett volna Seattle-be költöznie – és megtarthatott egy kis irodát a kaliforniai Newport Beachen –, a vállalat most azt közölte: Niccol már rendelkezik irodával és lakással is Seattle-ben.

A vezérigazgató az új intézkedéseket azzal indokolta, hogy „együtt dolgozva tudjuk a legjobb munkát végezni –

  • hatékonyabban osztjuk meg ötleteinket,
  • kreatívabban oldunk meg nehéz problémákat,
  • és gyorsabban haladunk előre”.

Niccol szerint az irodai jelenlét segít megerősíteni a vállalati kultúrát – és ez most minden eddiginél fontosabb a megújulás szempontjából.

A dolgozók így sincsenek elragadtatva az új szabályoktól

A Starbucks új öltözködési szabályzatot vezet be május 12-től, melynek célja az egységes megjelenés erősítése és a kávézólánc ikonikus zöld kötényének hangsúlyozása. Az alkalmazottaknak ettől kezdve egyszerű, egyszínű fekete, galléros vagy kerek nyakú pólókat vagy ingeket kell viselniük, keki, fekete vagy sötétkék farmernadrággal kombinálva. 

Az új szabályzat bevezetése nem aratott osztatlan sikert.

A Starbucks Workers United, amely több mint 525 üzlet dolgozóit képviseli az Egyesült Államokban, bírálta a lépést, és felszólította a vállalatot, hogy ne alkalmazza az új dresszkódot a szakszervezeti egyeztetés alatt álló üzletekben.

Nagy veszteség felé menetelhet a Starbucks – dollármilliárdokba kerül a nagy megújulás

A Starbucks nagy átalakuláson megy keresztül, de az eddigi jelek szerint ez a folyamat nemcsak költséges, hanem lassú és kockázatokkal teli is. A Jefferies amerikai pénzügyi elemzőcég friss értékelése szerint a vállalat új stratégiája egyelőre nem hozza a várt eredményeket – sőt, egyes mutatók alapján még tovább is ronthatja a kilátásokat. 

A Starbucks vezérigazgatója, Brian Niccol a március 12-i éves részvényesi közgyűlésen visszafogott, óvatos hangnemben beszélt a cég jövőjéről. Ez sokak szerint arra utal, hogy a vállalat vezetése is érzi: nem megy minden gördülékenyen a megújulási folyamat során.

Ez különösen veszélyes lehet akkor, amikor a Starbucks épp növekedést és megtérülést ígért a befektetőknek. 

A Starbucks ugyan próbálja csökkenteni a költségeket a menük átalakításával és az ellátási lánc hatékonyabbá tételével, de a vállalat Channel Development üzletága – vagyis az otthoni és bolti forgalmazás, például a szupermarketekben kapható termékek – továbbra is sérülékeny a költségemelkedések miatt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.