Cégvilág

Jövőre online bolttal jöhet a Tesco, az Amazon és a Media Markt

A tengerentúlon már a 12 százalékot közelíti az online értékesítés aránya a kiskereskedelemben. Bár nálunk még messze nem ekkora az arány, a webáruházak forgalma Magyarországon is évről évre rohamosan emelkedik, és az idén is két számjegyű bővülést várnak a szakértők. A GKIeNET előrejelzése alapján az online boltok étékesítése 2012-ben elérheti a 177 milliárd forintot, ami az egy esztendővel korábbinál mintegy 15 százalékkal magasabb, a hét évvel korábbihoz képest pedig már tízszeres forgalomnövekedést jelent. Jövőre itthon is beléphet az online piacra a Tesco, az Amazon és a Media Markt

Hatalmas rekordokat hozott a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete az amerikai online kiskereskedelemben. A különböző webáruházak forgalma már az elsősorban a hagyományos üzletek akcióiról, és a boltok előtt kígyózó tömött sorokról híres feketepénteken is csúcsot döntött, hiszen 26 százalékos bővüléssel átlépte az 1 milliárd dolláros határt, két napja, az úgynevezett kiberhétfőn – ami a „webshopok feketepéntekje” – azonban az első becslések szerint még ezt is sikerült 50 százalékkal túlszárnyalni.

A hét első napja így mindenidők legnagyobb online kiskereskedelmi forgalmát hozta: az idei 1,5 milliárd dolláros bevétel még az egy esztendővel korábbi „Cyber Monday” teljesítményét is bő 20 százalékkal felülmúlja.

Mindez azt is jelzi, hogy az internetes értékesítés aránya folyamatosan emelkedik a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül az Egyesült Államokban. Bár a helyi lapok beszámolói alapján a bevásárlási szezon kezdetének tekintett Hálaadással egybekötött hosszúhétvégén a hagyományos boltok eladásai is érezhetően nőttek, a webes forgalom sokkal dinamikusabban fejlődik. A négy nap alatt ugyanis az amerikaiak összesen 59,1 milliárd dollárt hagytak a boltokban, ami „mindössze” nyolcadával haladja meg az egy évvel korábbit, miközben az interneten lebonyolított tranzakciók értéke kétszer gyorsabb ütemben emelkedett.

A Forrester előrejelzése szerint az idén a teljes ünnepi szezonban az amerikaiak 68,4 milliárd dollár értékben vásárolhatnak e-boltokban, miközben az összes karácsonyhoz kapcsolódó költés 586,1 milliárd dollárra rúghat. Ebből az adódik, hogy az online kiskereskedelem aránya a teljes forgalmon belül ebben az esztendőben a 12 százalékot közelítheti, ami már igencsak figyelemre méltó teljesítmény.

Magyarországon ez az arány ugyan még távolinak tűnik, a trendek azonban hazánkban is hasonlóak, mint az Egyesült Államokban, illetve a nyugati országok többségében. Miközben itthon a teljes kiskereskedelmi forgalom bő négy éve csökken, vagy jobb esetben stagnál, az online értékesítés az elmúlt évtized minden esztendejében kétszámjegyű növekedést tudott felmutatni – mondta lapunknak Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója. A szakember szerint – bár a november eleje és december közepe közötti időszak teljesítményén sok múlik, hiszen ekkor bonyolítják le éves forgalmuk 40 százalékát a webes áruházak – nem lesz ez másképp az idén sem.

A GKIeNET előrejelzése alapján az online boltok étékesítése 2012-ben elérheti a 177 milliárd forintot, ami az egy esztendővel korábbinál mintegy 15 százalékkal magasabb, a hét évvel korábbihoz képest pedig már tízszeres forgalomnövekedést jelent.

A társaság ügyvezető igazgatója kiemelte: a dinamikus fejlődéshez hozzájárult, hogy az online szegmensnek – szemben a hagyományos kiskereskedelemmel – inkább jót tett a válság, mert az interneten olcsóbban, kisebb tranzakciós költségekkel tudnak vásárolni a fogyasztók. Ráadásul a gazdasági krízis elmélyülése itthon egybe esett a bónuszos, kuponos cégek megjelenésével, amiket igen lelkesen fogadtak a magyar vevők, s amelyek így újabb lökést adott a hazai online értékesítésnek. Kis Gergely szerint jelentős változás a trendekben a következő években sem várható. A szakértő elmondta: a 2013-as esztendő kifejezettem érdekes lehet az online kiskereskedelmi szektorban, várhatóan ugyanis piacra lép a Tesco, az Amazon és a Media Markt is.

Az új szereplők megjelenése amellett, hogy tovább fokozza majd a versenyt az ágazatban, s így az árak csökkenésének irányába hat, minden bizonnyal emeli az online vásárló fogyasztók számát is. Azaz a jövőre debütáló cégek nem kizárólag már piacon lévő versenytársaik rovására növekedhetnek, hanem a korábbiakhoz hasonlóan szinte biztosan a már eddig felépült piacot is bővítik majd.

internetes kereskedés Amazon Tesco Media Markt
Kapcsolódó cikkek