BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sorra dőlnek a rekordok a nagyoknál

Nyoma sincs már a válságnak a nemzetközi aukciós piacon, a kiemelkedő tavalyi évre 2014 még rá tudott licitálni, sorra dőlnek az alkotók árcsúcsai

Az őszi nemzetközi műtárgyaukciós eredmények már annyira jól sikerültek, ami már aggodalmat kelt az elemzők egy részében. Míg nálunk a piac a válság után ugyan stabilizálódott, de nem lehet egyértelműen kijelenti, hogy elindult fölfelé, addig nemzetközi szinten már a 2013-as eredmények is kimagaslóak voltak, a 2014-es év pedig több szempontból rekordokat döntöget és ez legalább annyira félelmetes, mint örömteli. Viszont nem váratlan. Markánsan növekvő tendenciát láttak a piacot figyelők tavaly, sőt már három éve is. A globalizálódó piac, a centrális helyzetben lévő szereplőkhöz viszi a nagy vevőket, így nem meglepő, hogy épp New York ért el kimagasló eredményeket. Itt egyébként egyre több közel-keleti és kínai tőkeerős vásárló bukkan fel, jelenlétük szintén húzza felfelé a számokat.

New Yorkban a Sotheby’s november eleji impresszionista és modern árverése várakozáson felül teljesített, nyolcvan százalékos elkelési arány mellett, egyetlen este 422 millió dolláros forgalmat regisztráltak. Alig egy héttel később, a hónap közepén a Christie’s II. világháború utáni modern és kortárs árverése csaknem 853 millió dolláros összforgalommal zárt, ami új aukciós forgalmi rekordot jelent. A Sotheby’s árverésén ráadásul egy szobor lett a legdrágább 100,96 millió dollárért. Alberto Giacometti Kordé (Chariot) című bronzszobra, amelyből két magántulajdonban lévő példány ismert. Egyébként Giacometti életnagyságú, 183 centiméter magas, Lépő férfi címet viselő, jellegzetes, 1961-es öntésű bronzszobra vezeti az abszolut listát a legmagasabb áron elkelt műalkotások sorában. 2010 februárjában, szintén Sotheby’s árverésen, Londonban 65 millió fontért (104,3 millió dollárért) kelt el, ezt tekintik sokan a műkereskedelem válság utáni magára találása kezdőpontjának.

Összehasonlításképp: 2008 tavaszán 28 millió dollárt adtak a svájci születésű szobrász akkori legdrágább munkájáért a műkincspiacon. Még egy fontos szobortétel szerepelt ezne az őszön a Sotheby’s-nál, a 20. század egyik ikonikus művészeti alkotása, Amedeo Modiglianitól a Női Fej, ami először tűnt fel aukción és rögtön a művész legdrágábban elkelt munkája lett, 70 és fél millió dolláért.

Vincent van Gogh életműve az egész műkereskedelem története számára szimbolikus. Most egy csendélete került kalapács alá. A váza margarétával és pipaccsal című festmény egyike azon daraboknak, amelyek életében is pénzt hoztak neki, most pedig 61,7 millió dollárt ért. A Christie’snél 11 tétel ára haladta meg a 20 millió dollárt, de a millió feletti leütések száma is csaknem hetven lett.

A táblázatunkban szereplő alkotók közül többnek ez az ár az egyéni rekordját is jelenti, így a három éve elhunyt amerikai Cy Twombly vagy Ed Ruscha esetében. Az ő művét egyébként a neves galerista, Larry Gagosian vette meg a Christie’snél.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.