Az őszi nemzetközi műtárgyaukciós eredmények már annyira jól sikerültek, ami már aggodalmat kelt az elemzők egy részében. Míg nálunk a piac a válság után ugyan stabilizálódott, de nem lehet egyértelműen kijelenti, hogy elindult fölfelé, addig nemzetközi szinten már a 2013-as eredmények is kimagaslóak voltak, a 2014-es év pedig több szempontból rekordokat döntöget és ez legalább annyira félelmetes, mint örömteli. Viszont nem váratlan. Markánsan növekvő tendenciát láttak a piacot figyelők tavaly, sőt már három éve is. A globalizálódó piac, a centrális helyzetben lévő szereplőkhöz viszi a nagy vevőket, így nem meglepő, hogy épp New York ért el kimagasló eredményeket. Itt egyébként egyre több közel-keleti és kínai tőkeerős vásárló bukkan fel, jelenlétük szintén húzza felfelé a számokat.
New Yorkban a Sotheby’s november eleji impresszionista és modern árverése várakozáson felül teljesített, nyolcvan százalékos elkelési arány mellett, egyetlen este 422 millió dolláros forgalmat regisztráltak. Alig egy héttel később, a hónap közepén a Christie’s II. világháború utáni modern és kortárs árverése csaknem 853 millió dolláros összforgalommal zárt, ami új aukciós forgalmi rekordot jelent. A Sotheby’s árverésén ráadásul egy szobor lett a legdrágább 100,96 millió dollárért. Alberto Giacometti Kordé (Chariot) című bronzszobra, amelyből két magántulajdonban lévő példány ismert. Egyébként Giacometti életnagyságú, 183 centiméter magas, Lépő férfi címet viselő, jellegzetes, 1961-es öntésű bronzszobra vezeti az abszolut listát a legmagasabb áron elkelt műalkotások sorában. 2010 februárjában, szintén Sotheby’s árverésen, Londonban 65 millió fontért (104,3 millió dollárért) kelt el, ezt tekintik sokan a műkereskedelem válság utáni magára találása kezdőpontjának.
Összehasonlításképp: 2008 tavaszán 28 millió dollárt adtak a svájci születésű szobrász akkori legdrágább munkájáért a műkincspiacon. Még egy fontos szobortétel szerepelt ezne az őszön a Sotheby’s-nál, a 20. század egyik ikonikus művészeti alkotása, Amedeo Modiglianitól a Női Fej, ami először tűnt fel aukción és rögtön a művész legdrágábban elkelt munkája lett, 70 és fél millió dolláért.
Vincent van Gogh életműve az egész műkereskedelem története számára szimbolikus. Most egy csendélete került kalapács alá. A váza margarétával és pipaccsal című festmény egyike azon daraboknak, amelyek életében is pénzt hoztak neki, most pedig 61,7 millió dollárt ért. A Christie’snél 11 tétel ára haladta meg a 20 millió dollárt, de a millió feletti leütések száma is csaknem hetven lett.
A táblázatunkban szereplő alkotók közül többnek ez az ár az egyéni rekordját is jelenti, így a három éve elhunyt amerikai Cy Twombly vagy Ed Ruscha esetében. Az ő művét egyébként a neves galerista, Larry Gagosian vette meg a Christie’snél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.