Módosulna a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának elősegítését (Büat.), illetve az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését segítő törvény egy törvénytervezet szerint. A kormany.hu-n olvasható javaslat célja az, hogy az érintett hazai szabályozás hozzáilleszkedjen az uniós regulákhoz. A Büat. – uniós kötelezettségünkkel összhangban – előírja, hogy 2020-ig legalább 10 százalék legyen a járműüzemanyagokon belül a megújuló alapú összetevő, azaz a bioetanol, illetve a biodízel részaránya. A jelenlegi magyarországi előírás energiatartalomra vetítve mindkét üzemanyag esetében 4,9 százalék.
A 10 százalékos arány elérése azonban nem egyszerű bekeverési kérdés. Fontos, hogy az üzemanyag előállítására használt biomasszát ne élelmiszerként is használható haszonnövényből állítsák elő, illetve hogy a bioüzemanyag-célú földhasználattal ne nőjön az üvegházhatású gáz (ÜHG) adott földterületre vetített kibocsátása. Az aránynövelés érinti az autósokat is: a nagyobb alkoholtartalom károsíthatja a régebbi típusú járművek egyes alkatrészeit.
Az indítvány infojegyzete emlékeztet, hogy az uniós cél szerint 2020-ig az EU egészében 20 százalékkal kell csökkenteni az ÜHG kibocsátását az 1990-es szinthez képest. E téren jó eredmények is születtek a 2008-as gazdasági válság miatt, de a termelés újbóli fellendülése magával hozta a nagyobb utazási és áruszállítási igényt is. 2014-ben az EU-ban a közlekedésből származó kibocsátás 20 százalékkal meghaladta az 1990-es értéket. Ugyanebben az évben az összes ÜHG-kibocsátás mintegy 25 százalékáért felelt ez az ágazat. Ennek 44 százalékát a személygépkocsik, további 18 százalékát a nagy teljesítményű járművek és buszok adták az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.