Kétségtelenül a világ legexkluzívabb társaságai közé tartozik a De Beers három érdekeltsége. A kartellként működő, Dél-Afrikában alapított bányászvállalat – amely 1888-as létrejötte óta nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy irányítsa a világ gyémántkitermelését és kereskedelmét – Londonban a Diamond Trading Company nevű cégen keresztül, Izraelben a Szindikátus nevű kartellen, míg Európa nagy részén a Central Selling Organization elnevezésű társaságon keresztül uralta a piacot.
Több mint egy évszázada a De Beers a kitermelt nyers gyémánt jelentős részét a kereskedők egy gondosan kiválasztott csoportjának adja el; a lista olyan neveket tartalmaz, mint a Tiffany & Co., a Graff Diamonds és a Bermudákon bejegyzett Signet Jewelers – ez utóbbi például a világ legnagyobb gyémántkereskedő vállalata.
A gyémántiparban a De Beers vevőjévé válni tehát sokáig az alapja volt annak, hogy egy kereskedő vállalat sikeres legyen és profitot tudjon termelni. Manapság azonban korántsem ennyire könnyű a sikerhez vezető út – írja a Bloomberg az iparágat elemző cikkében.
Csillogó üzlet
A De Beers az 1900-as évek elején még a világ gyémántkitermelésének 90 százalékát irányította, és bár a kitermelés egyre nőtt – és ezzel együtt, szokatlan módon, az árak is egyre emelkedtek –, és számos új szereplő jelent meg a piacon, még az 1990-es években is mintegy 85 százalékos volt a piaci részesedése. Ekkor még jó néhány országgal kizárólagos szerződése volt a gyémánt értékesítésére, ám a kétezres évek elején – nagy részben az antitröszttörvények megjelenésének következtében – a De Beersnek sorra szűntek meg a kizárólagosságot garantáló szerződései, és 2010-re 30 százalékra csökkent a részesedése.
Ezt ellensúlyozandó, a cég nagy hangsúlyt fektet az egyedi értékesítési stratégiájára. Minden évben tíz alkalommal Botswana fővárosában, Gaboronéban gyűlnek össze a gyémántipar nagyágyúi, hogy a De Beers vásárán beszerezzék készleteiket. A társaság meghatározott áron kínál kis mennyiséget a limitált kereskedői körnek. A rendszer előnyös mind a kitermelőnek, mind a vevőnek, aki így kedvezményes áron jut az áruhoz.
Az utóbbi időben azonban a kedvezmények mértéke egyre csökken. Sok esetben a beszerzői árak magasabbak, mint az aktuális árfolyam, ezért a vevők csak vesztenek az ügylet során, állítják a Bloomberg által megkérdezett iparági források. Számos szereplő tehát az egykor virágzó üzlet helyett most súlyos gondokkal küzd.
A gyémántipar problémái két okra vezethetők vissza, állítja az üzleti portál. Egyrészt a high-end ékszerek eladása stagnál az utóbbi időben, mivel egyéb luxustermékek – például cipők és táskák, vagy akár a luxusutazások – átvették ezeknek a termékeknek a helyét. Ráadásul a gyémántkereskedelemmel foglalkozó cégeknek egyre nehezebb banki finanszírozást szerezniük, mivel a bankoknál a rossz hitelek és a hamisítások miatt nem szerepel túl jó helyen a szektor.
Vékonyodó haszonrések
A De Beers hangsúlyozza azt is: az eddigieknél többet költ marketingre és arra, hogy nyomon követhető legyen a beszállítói lánc, annak érdekében, hogy bizonyítsa: a gyémánt nem konfliktusforrás, és nem játszik szerepet az emberi jogok semmibevevésében. Ennek ellenére a kapcsolat a vállalat és a kereskedők között egyre feszültebb – állítja a Bloomberg cikke –, mert a De Beers még úgy is magasan tartja az árait, ha így kevesebb követ tud értékesíteni.
Mindez elég nagy változás abban az iparágban, ahol sokáig kiválasztott kereskedőnek lenni a szakma csúcsa volt. Még 2015-ben is úgy nyilatkozott az egyik legnagyobb ékszercég, a Graff vezére a Financial Timesnak, hogy aki sikeres akar lenni a gyémántbizniszben, annak a lehető legközelebb kell férkőznie a De Beershez. Ez ma már nem egészen így van: a nyolcvanvalahány vevőnek szerte a világban jelentősen csökkent vagy szinte teljes egészében eltűnt a profitmarzsa, így számos kereskedő cég már eláll a vásárlástól. Nehéz megbecsülni, hogy mennyit is veszítenek összességében ezek a cégek: az olyan viszonteladók, mint a Tiffany vagy a Graff, valószínűleg kevésbé érzik meg a veszteséget, mivel a kereskedés és a csiszolás a tevékenységüknek kisebb részét teszi ki. Vannak azonban olyan cégek, amelyek kizárólag a nyers gyémántok felvásárlására és továbbadására specializálódtak, őket feltehetően igen érzékenyen érinti az árak magasan tartása, nem egy közülük csődbe is ment.
Ám nemcsak a társaság vevői, hanem maga a De Beers is küszködik pénzügyi nehézségekkel, a cég anyavállalata, az Anglo American Plc első féléves – gyémánteladásból származó – profitja csaknem 30 százalékkal csökkent. Az eladások értékben legalább 500 millió dollárral kevesebbet tettek ki az első hat hónap során, mint az előző három év hasonló időszakában. A nyers gyémánt ára idén nagyjából 6 százalékkal, míg a csiszolté 1 százalékkal csökkent. A De Beerstől vásárló kereskedők jelentős profitmarzscsökkenést könyvelhetnek el, mivel a legnagyobb kedvezmény, amit kaptak az elmúlt években, nagyjából 3 százalék körül volt, sőt egyes esetekben mindössze 1 százalék – könnyen belátható tehát, hogy előfordult olyan eset is, amikor a kereskedő többet fizetett a gyémántért, mint amennyiért azután eladta.
Kompenzációs próbálkozások
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a De Beers igyekszik kompenzálni a vevőit, idén például már lehetővé tette a szerződéses partnereinek, hogy csökkentsék a korábban vállalt vásárlási kvótájukat, vagy elhalasszák a vásárlásokat. Mindez azonban, úgy tűnik, mégsem elég: a holland ABN Amro Bank, amely a legnagyobb finanszírozók egyike a gyémántiparban, a közelmúltban arra figyelmeztette klienseit, hogy nem áll módjában pénzelni a vásárlásokat, ha nem tudják garantálni, hogy keresni fognak a köveken. A riválisok ugyanakkor jókora árengedménnyel adják el köveiket a szabadpiacon.
Iparági szakértők szerint kaotikus a helyzet, mivel túl nagy a kínálat, és nem elég élénk a kereslet. Egyesek úgy vélik, ez nem is változik meg egyhamar, ugyanakkor a közelmúltban érkezett a bejelentés, hogy csaknem négy évtizedes kitermelés után bezárják az Ausztrália nyugati részén található Argyle bányát, amely a világ éves, nagyjából 21 millió karátnyi gyémántbányászatából egymaga 14 millió karátot termelt ki – a jövő évi bezárás ismét kínálati hiányt hozhat magával, ami az árak emelkedésével járhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.