A belföldi sörértékesítés az idei első fél évben 2,808 millió hektoliter volt, ami a 2019. január-júniusi időszak mindössze 93 százalékának felel meg – közölte a VG érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének az igazgatója. Kiemelte, hogy a söriparra is nagy csapást mért a Covid-válság, azért tekintette bázisidőszaknak 2020 helyett 2019 első felét, hogy a járványhatásoktól mentesen adhasson objektívebb képet. A legnagyobb hazai sörgyártók közül a Borsodi, a Dreher, a Heineken és a Carlsberg a szövetség tagja, de adatközléssel a Pécsi Sörfőzde is hozzájárul a szervezet munkájához.

Ugyanakkor a vizsgált időszakban a kivitel elérte a 300 ezer hektolitert, ami a 2019-es érték 138 százaléka. Kántor Sándor megjegyezte, hogy a kiemelkedő exporteredmény ellenére az összforgalom csak 3,108 millió hektoliter volt idén januártól júniusig, ami a két évvel ezelőtti bázisidőszak értékesítés 96 százalékának felelt meg.

Sokan előzetesen arra számítottak, hogy a szállodákat, éttermeket, kávéházakat tömörítő HoReCa-szegmens statisztikáiban már markánsan visszaköszön a vendéglátóipar újraindulása és akár a labdarúgó Európa-bajnokság által generált többletfogyasztás is, a sörszövetség első embere azonban lehűtötte a kedélyeket.

Fotó: Simon Móricz-Sabján

A jellemzően HoReCa-szektorban forgalmazott visszaváltható üveges sörök értékesítése 391 ezer hektoliter volt, ami a 2019-es forgalom 60 százalékát tette ki, míg a csak ebben a csatornában forgalmazott hordós sör 108 ezer hektoliteres eladása mindössze a 40 százalékát adta a két évvel ezelőtti január-júniusi forgalomnak. Ha viszont megnézzük ezen kiszerelések júniusi forgalmát, akkor kedvezőbb képet kapunk, már mindkettő elérte a 2019. évi érték 83 százalékát a maga 113, valamint 63 ezer hektoliteres mennyiségével.

Abból, hogy ez az értékesített mennyiség 17 százalékkal elmaradt a 2019. júniusitól, jól látható, hogy a vendéglátás még nem üzemel a pandémia előtti szintjén. Emiatt a meleg júniusi időjárás és a foci-Eb fogyasztásnövelő hatását nem tudtuk kimutatni

– húzta alá Kántor Sándor.

Ezzel együtt a vendéglátóipar újraindításakor hirtelen megnövekedett igényekre a söripar felkészült és folyamatosan tudott szállítani az előre kialakított készleteiből – ismertette az igazgató. Eközben a gyári szakemberek elvégezték a korábban leállított csapolóberendezések üzemszerű működésének előkészítését, és azóta is az igényeknek megfelelően végzik a karbantartásukat és tisztításukat. A sörgyárak az év elején számtalan új termékkel jelentek meg, amelyek megismertetéséhez biztosították a vendéglátóhelyi fogyasztás új kellékeit és a termékek ismertetőit. A jól ismert és kedvelt sörök esetében pedig biztosították az időközben elavult vagy megsérült márkaazonos eszközök cseréjét is.

A minőségi sörök térnyerése a nehezített pályán mozogva is folytatódott: a júniusi fogyasztási adatok is hűen tükrözik, hogy a prémium és a szuperprémium kategória továbbra is növekszik.

Ezek együttes forgalma 2019-hez képest 20 százalékkal nőtt, míg a középkategóriás sörök értékesítése nem változott, a gazdaságos kiszerelés eladása pedig 10 százalékkal esett. A sörszövetség igazgatója szerint a fogyasztók egyre inkább az értéket keresik a sörben is, ennek köszönhetően az öt legnagyobb gyártó forgalmában júliusban a szuperprémium és prémium kategória együttesen elérte a 29 százalékos részarányt, ami az év elején bevezetett számtalan új termék kedvező fogadtatásának és a jól ismert minőségi márkák sikeres megújításának tudható be.