BUX 51,658.16
+1.37%
BUMIX 4,271.69
-0.04%
CETOP20 2,251.73
0.00%
OTP 17,705
+3.33%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+1.08%
-0.26%
-1.02%
ZWACK 16,500
0.00%
0.00%
ANY 1,520
-0.65%
RABA 1,375
+0.73%
-0.37%
-0.47%
0.00%
-1.55%
OPUS 220.5
+0.68%
-2.55%
-2.10%
0.00%
+0.06%
OTT1 149.2
0.00%
+2.12%
MOL 2,454
+0.16%
-1.14%
ALTEO 1,750
0.00%
0.00%
+1.67%
EHEP 1,670
0.00%
-3.63%
+0.33%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.27%
+0.12%
0.00%
0.00%
SunDell 39,000
0.00%
+1.69%
+1.82%
-2.96%
-9.63%
-1.39%
+3.11%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Eladó Ferihegy, az ár viszont még nem dőlt el

Nem először nevesítik a nemzetközi médiában a négy milliárd eurós összeget, de hivatalosan ezt eddig sem az eladói, sem a vevői oldal nem erősítette meg.

A magyar fél eddig azt az elvet követte, hogy nem kommunikál a tárgyalások lezárását megelőzően a Budapest Airport Zrt. visszavásárlásának részleteiről erről a folyamatban magas szinten résztvevő forrás beszélt a VG-nek. Mint fogalmazott, ilyen információk a többi érintettől szoktak nyilvánosságra kerülni. Ez az állítás praktikusan a társaság jelenlegi tulajdonosi körére vonatkozik. A lapunknak tett kommentár nem kérdőjelezi meg a Bloomberg – az amerikai hátterű médiavállalat éppen egy éve hozta le, hogy egy magyar cégekből álló konzorcium ajánlatot tett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető vállalatra – által a hétvégén közölt négymilliárd eurós vételi ajánlatot. Ugyanakkor mivel ez az összeg ezúttal is jó eséllyel a külföldi partnerek részéről származik, amit a vevői kör lapzártánkig nem erősített meg, egyelőre érdemes fenntartásokkal kezelni és nem tekinthető véglegesnek. 

Fotó: Baranyi Róbert / Budapest Airport

A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmBH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel. A Malton Investment PTE szingapúri tőkealap 23,33, a Caisse de dépot et placement du Québec (ugyancsak kanadai nyugdíjalap) pedig 21,23 százalékban érdekelt. 

A négy milliárd eurós árról nem először cikkez a Bloomberg:

már a nyár elején közzétette azt a számítását, hogy a Budapest Airport EBITDA-jának (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) húszszorosa lehet a piaci ár, ami a nettó hitelállománytól letisztítva bő 4 milliárd eurót jelentene. 

Másfél hete pedig idézte Martin Fossati iparági tanácsadót, aki 4-5,5 milliárd euróra, átszámítva 1400–2000 milliárd forintra becsülte a társaság értékét.   

Nem lehet kizárni, hogy ennek az árszintnek a kiszivárogtatása csupán az alkudozás része a felek között, ráadásul a légiközlekedést gyakorlatilag lenullázó Covid-járvány előtt is legfeljebb 3 milliárd euróról szólt egy esetleges tranzakció. Hazai szakértők ezzel összhangban a közelmúltban úgy vélekedtek - a VG-nek is -, hogy a vételár talán 1,7-2,8 milliárd euró között lehet, hozzátéve, hogy ettől akár mindkét irányban előfordulhat eltérés. Arra is emlékeztettek, a Budapest Airport papír szerinti értékéből le kell vonni azt a mintegy 500 milliárdos (1,5 milliárd eurós) hiteltömeget, amit a társaság nyilvántart a könyveiben. Igaz, a cég részvényesei részéről 5-6 milliárd eurós várakozások is napvilágot láttak.

Mindenestere a Bloomberg legfrissebb értesülései szerint bár a végleges döntés nem született meg, a tulajdonosok hajlanak arra, hogy 4 milliárd euróért eladják a Budapest Airportot. 

Az üzletet még ebben az évben tető alá hozhatják. Fontos kiemelni, hogy a vásárlói oldal egy konzorciumot jelöl, amelyben a magyar állam is benne lehet valamilyen formában, de valószínűleg nem egyedüli vevő. Tehát a vételár egészét nem a költségvetésnek kell fedeznie. A tagok kiléte nem ismert, a leggyakrabban a Mol és az Indotek Csoport neve hangzik el.

Kapcsolódó cikkek