Naponta jelennek meg cikkek és cáfolatok, hogy elveszi vagy nem veszi el a mesterséges intelligencia (MI vagy AI, artificial intelligence) a munkánkat. Ha nem is veszi el mindenkiét, egészen bizonyos hogy a mesterséges intelligencia eszközei – különösen a generatív AI (GenAI): mint például a ChatGPT, a Midjourney vagy a Microsoft Copilot – robbanásszerűen terjednek a munkahelyeken. Az is biztos, hogy aki jól ismeri és készségszinten használja ezeket, előnybe kerül az álláskeresésnél. De melyik országban nőtt a duplájára az AI-álláshirdetések száma?
Ezek az eszközök képesek automatizálni rutinfeladatokat, gyorsítani a szövegírást, adatfeldolgozást, sőt kreatív ötletelésre is alkalmasak. A munkáltatók is ezeken a területeken várják el az AI-készségeket. Az Euronews cikke szerint Írország különösen érzékenyen reagál ezekre a trendekre, hiszen az ország gazdaságában meghatározó szerepet játszanak a nagy multinacionális technológiai cégek, mint a Google, a Meta vagy az Apple.
Ezek a vállalatok nemcsak korán integrálták az AI-t a belső folyamataikba, hanem aktívan keresik is azokat a munkaerőket, akik jártasak az eszközök alkalmazásában. Ez a trend gyorsan továbbgyűrűzik a kisebb cégekhez, startupokhoz, és azokhoz a nem technológiai iparágakhoz is, amelyek igyekeznek lépést tartani a technológiai újításokkal, és versenyképesek maradni. Ahogy korábbi cikkünkben is már írtunk róla, az utazási irodák munkáját is „elveszi” a technológia.
Az ír és európai cégek egyre inkább felismerik, hogy azok a munkavállalók, akik képesek ezeket az eszközöket hatékonyan használni, nemcsak produktívabbak, hanem versenyképesebbek is a globális munkaerőpiacon. Éppen ezért az AI-ismeret ma már nemcsak az informatikai vagy tudományos szektor sajátja, hanem olyan általános elvárás, amely egyre több munkakörben jelenik meg – az irodai adminisztrációtól kezdve a marketingen át egészen a HR-ig.
Írország kiemelkedik: itt a hirdetések 0,7 százalékában szerepel GenAI‑képesség – ez 200 százalékos növekedés az előző évhez képest. Csekélynek tűnhet, de úgy már értelmezhetőbb az adat, hogy közelít az AI-álláshirdetések száma a szakácshirdetésekéhez.
Ez az ugrásszerű emelkedés egyrészt a nagy tech cégeknek, másrészt az Írországban erős, az EU-ra és a globális piacokra fókuszáló szoftver-, pénzügyi és élettudományi szektornak köszönhető, amelyek gyorsan integrálják AI‑eszközeiket.
Másik három nagy európai gazdaság – az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország – is jelentős növekedést mutat, bár abszolút szinteken lemaradnak.
Az ír adatokból az is kiderül, hogy nem csupán IT- vagy fejlesztői állások érintettek: Írországban a matematika területén dolgozók között 14,7 százalék körül van azok aránya, akiknél elvárás a GenAI‑ismeret. A GenAI ma már több szektorban releváns, nem csupán a technológiai iparágakban, hanem érintett
A hirdetéseket érintő robbanás azonban nem jelenti az emberi munka értékének hanyatlását. A szakértők szerint továbbra is elengedhetetlen lesz a humán intelligencia, a GenAI támogató technológia, nem helyettesítő eszköz. Egyes kutatások szerint a különféle munkaképességek kétharmadát (69 százalékát) nem valószínű, hogy ki tudná váltani.
Az elmúlt évben drámai növekedés történt a GenAI‑ismereteket megkívánó állásoknál Európában, különösen Írországban, ahol ez a technológiai központ szerepét is tükrözi.
Míg a nagy uniós gazdaságokban még alacsonyabb arányban keresnek AI‑készséggel rendelkező munkavállalókat, ott is gyors ütemű a változás. Az AI ma már nemcsak eszköz, hanem szemléletmód is, amely alapvetően formálja át a munkavégzés logikáját – és az ezt felismerő, alkalmazkodni képes munkavállalók lesznek a jövő nyertesei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.