Chris Ronzio, a Trainual amerikai techcég vezérigazgatója 5000 dollárt (körülbelül 1 millió 578 ezer forintot) kínál az alkalmazottainak, amennyiben két héttel a munkába állás után a távozás mellett döntenek. A szoftverfejlesztőcég igazgatója szerint így könnyebben megtarthatják a tehetséges munkaerőt és elkerülve a dolgozók gyakori cserélődését, az erős cégkultúrát is fenntarthatják – írja a Fast Company.

Fontos, hogy nagyon gyorsan kiderüljön, hogy valóban a megfelelő munkaerőt találtuk-e meg

 – mondta. 

Az állásinterjúk során a munkavállalók az adott munkakörnek és munkahelynek csak egy kis szeletét ismerik meg. Ha valaki már egy-két hét után rájön arra, hogy hosszú távon nem a megfelelő pozíciót találta meg, akkor egyre több költséggel jár majd az ő pótlása, hiszen egyre több munka és felelősség hárul rá. Azzal, hogy 5000 dollárt ajánlunk fel az új alkalmazottaknak, lehetőséget adunk nekik arra, hogy két hét után távozzanak, ha kétségeik támadnának az adott pozíciót illetően.

Ronzio az ötletet a Zappos cégtől kölcsönözte, amely 1000 dolláros ajánlatot tett alkalmazottainak, amennyiben egy hét után a kilépés mellett döntenek.

Fotó: Shutterstock

A Trainual, amelyet az Inc. magazin 2021 legjobb munkahelyének választott, eredetileg 2500 dollárt ajánlott fel a távozásért cserébe. A szabály bevezetése óta felvett 38 ember közül azonban eddig senki sem fogadta el az ajánlatot, így a vállalat nemrég 5000 dollárra emelte a tétet. A vállalatvezető szerint az új összeg meghatározásakor a fizetéseket is figyelembe vették: úgy vélték, ha valaki például 80-100 ezer dollár között keres évente, akkor a 2500 dollár kevés motiváció lehet a távozáshoz.

Ronzio hozzátette, hogy szerinte más cégek is fontolóra vehetnek egy ehhez hasonló lépést, különösen akkor, ha nagy a fluktuáció az adott munkahelyen.

A kilépésért való fizetés hosszú távú előnyökkel járhat a munkáltatók számára.

Amennyiben egy adott munkavállaló hat vagy 12 hónapig vár a távozással, az jóval nagyobb kárt okozhat a vállalatnak, mintha két hét után távozna, amikor valószínűleg még számos jelölt áll a sorban.

A döntés megkönnyítése számos előnnyel bír a vállalkozás szemszögéből

– mondja Ronzio.

Szeretnénk meggyőződni arról, hogy valóban a megfelelő jelöltet találtuk-e meg, mielőtt még többet időt és energiát fektetnénk a képzésükbe. Ez azt jelenti, hogy kétszer kell döntést hozniuk az alkalmazottaknak: egyszer az ajánlat elfogadásakor, majd a tréning (onboarding) és a munkakörnyezet megismerését követően.

Az alkalmazott módszer a HR-részlegre is nagyobb terhet ró:

A HR-esek tisztában vannak azzal, hogy amennyiben nem megfelelő döntést hoznak, az pluszköltségekkel jár a vállalkozás szempontjából

 – mondja Ronzio.