A tatabányai Decathlon kizárólag önkiszolgáló pénztárakkal várja vásárlóit -hangzott el a 9. Laurel Retail Konferencián. A szektor történetében mérföldkövet jelentő lépés része a vállalat összes magyarországi áruházát érintő, nagy automatizációs projektnek, amelytől a sportóriás évi több tízezer megspórolt munkaórát és országos átlagban mintegy 2 éves megtérülést vár.
A sportszerereket árusító áruházlánc már 200-nál is többet önkiszolgáló kasszát működtet a 11 hazai és külföldi üzleteiben is. A Decathlon áruházak példája most bizonyíthatja, hogy nagyobb méretű egységekben is van létjogosultsága a teljesen automatizált kasszazónáknak. A Walmart az Egyesült Államokban már a hipermarketek szegmensében is sikerrel alkalmazza ezt a stratégiát, de Magyarországon ez az első ilyen léptékű projekt – mondta Bessenyei Attila, a Laurel ügyvezetője.
Kulin Kitti, a Decathlon vásárlói kapcsolatok vezetője azt mondta, az átalakítások mozgatórugója a hatékonyság és a produktivitás növelése, valamint a számukra is egyre égetőbb munkaerőhiány enyhítése. Filozófiájuk szerint a legnagyobb hozzáadott értéket az eladótérben tudják nyújtani, ahol a kollégák egyben tanácsadók is. Márpedig a jelenlegi szűkös létszám mellett szükség esetén a direkt értékesítésben részt vevő munkatársaknak is be kell ülniük a pénztárakhoz, ami nem ideális.
Kiemelte: a budaörsi áruházban egy éve 15 hagyományos kassza működött, melyek heti 520 órányi munkát adtak a dolgozóknak. Ez jelenleg, amikor is 5 hagyományos pénztár mellett 10 önkiszolgáló üzemel - ezek közül 5 csak bankkártyát, 5 pedig készpénzt is elfogad -már kevesebb mint 300 óra. Éves szinten ez egyetlen áruházban nagyjából 10 ezer megspórolt munkaóra, ami várhatóan még több lesz, és a tervek szerint ősszel a budaörsi áruház is átáll a teljesen önkiszolgáló üzemmódra - mondta Kulin Kitti.
A tatabányai indulásra első lépcsőfokként tekintenek, amelyet még az idén követ az említett első számú áruház, továbbá két kisebb egység is.
A távlati cél pedig, hogy 2023 végére a 24 magyarországi Decathlon túlnyomó többségében – sikeres tesztidőszak esetén akár az összesben – megszűnjenek a hagyományos kasszák.
Budaörsön nyolc hónapos megtérüléssel kalkulálnak, ez a kisebb üzletek esetén értelemszerűen valamelyest hosszabb idő. A 24 áruházban az országos megtérülés nagyjából 2 év lesz – fogalmazott Kulin Kitti.
A mostani projekt újabb fontos állomás a világ legnagyobb sportszer-forgalmazója és a kereskedelmi informatika vezető hazai vállalatának évek óta tartó együttműködésében.
Ennek eredménye többek közt, hogy a Laurel saját fejlesztésű kasszaszoftverét (Laura) bármely frissen nyíló Decathlon választhatja a világon, amely lehetőséggel Ausztriában, Horvátországban, Lettországban Szerbiában és Szlovákiában már éltek is.
A teljesen önkiszolgáló kasszákra építő átállásunkat is árgus szemekkel figyelik külföldön, és ha beigazolódnak a várakozásaink, akkor nemcsak itthon, hanem nemzetközi téren is sokan átvehetik a magyar receptet – mondta a Decathlon vásárlói kapcsolatok vezetője.
Kulin Kitti beszélt arról is, hogy vannak további innovatív terveik is, néhány éven belül szeretnének elindítani egy applikációt, melynek segítségével a vásárlók az eladótérben, a kasszazónát teljesen kikerülve is fizethetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.