Tavaly 29 millió forint pótdíjat fizettek be a jegy nélkül utazók a vasúttársaságnak, ez több mint tízmillió forinttal több, mint egy évvel korábban – ismertette szerdán a MÁV-Start Zrt.

MÁV Kecskemét vasútállomás20210303 Kecskemét Fotó: Bús Csaba BCS Petőfi Népe MÁV Kecskemét vasútállomás
20210303 Kecskemét Fotó: Bús Csaba BCS Petőfi Népe
Tavaly 29 millió forintnyi bírságot gyűjtött be a bliccelőktől a MÁV.
Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

A közlemény szerint a MÁV-Start jegyvizsgálói 2021-ben 16 420 esetben, 2022-ben pedig 19 301 esetben szabtak ki büntetést a jegy nélkül utazókra. A 2021-ben kiállított büntetések közül 18,7 millió forint értékben 3510-et, míg a tavalyiak közül 29 millió forint értékben 5152-et sikerült lezárni.

Jelenleg több mint 67 ezer utas több mint 150 ezer tartozását kezeli a vasúttársaság 3,7 milliárd forint értékben.

A közlemény szerint a büntetések többsége menetjegy hiánya miatt keletkezik. A bliccelő utasok menetjegyüket már csak emelt összegű pótdíj megfizetése mellett pótolhatják. A pótdíj összege a vonaton 2600 forint, utólag fizetve 8000 forint.

Ha a bliccelő a bírságot nem fizeti meg harminc napon belül, akkor már 12 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie, valamint a követeléskezelési és postaköltséggel, illetve adott esetben késedelmi kamattal is nő az összeg.

A megbírságolt bliccelők a nagyobb problémákat, a felesleges többletköltségeket kerülhetik el azzal, ha tartozásukat mihamarabb rendezik. Ehhez a vasúttársaság segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat.

A MÁV kiemelte azt is, hogy a fizetést megtagadóknál a bírósági végrehajtók a jövedelemből tilthatják le a vasúttársaságnak járó összeget, míg az adósság nem rendeződik, vagy rosszabb esetben a bliccelő ingatlanjára vethetnek ki végrehajtási jogot. Olyan is előfordult már, hogy egy adós veterán autóját foglalták le a nagy összegű adósság fejében. A magas összeggel tartozók ellen a vasúttársaság büntető feljelentést tehet, mivel az már csalásnak minősülhet.

A vasúttársaság elsődleges célja nem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára.

Ezért folyamatos fejlesztésekkel segíti az utasokat, hogy a legkönnyebben jussanak menetjegyükhöz, például a MÁV App, az Elvira, valamint a növekvő számú jegyautomaták funkcióinak bővítésével.

Ezek mellett széles körű kedvezményrendszer segítségével is arra törekszik, hogy növekedjen az érvényes menetjeggyel, illetve bérlettel utazók száma – zárult a MÁV-Start közleményében.

Új vezetőt kapott a MÁV-Start

2023. január 19-től Mosóczi László tölti be a MÁV-Start vezérigazgatói posztját. Mosóczi 2022 májusáig az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkáraként felelt a közlekedéspolitikáért, korábban helyettes államtitkárként dolgozott.