Történetében először fog zsugorodni a mobiljátékok piaca, a bevételek idén 6,4 százalékkal, 92,2 milliárd dollárra csökkennek, szemben a tavalyi 7,3 százalékos növekedéssel. 2020-ban pedig a legnagobb mértékben, 25,6 százalékkal gyorsult a szegmens – derül ki a videójáték-ipart monitorozó cég, a Newzoo előrejelzéséből.

Hands of a man playing a game on a smartphone during the SRINAGAR, INDIA - 2019/09/07: Hands of a man playing a game on a smartphone during the shutdown in Srinagar.Communication blockade with mobile phones and Internet services continued to remain shutdown on 34th day here in Kashmir valley following the scrapping of Article 370 by the central government which grants special status to Jammu & Kashmir. However landline telephone services have been fully restored in the valley. (Photo Illustration by Saqib Majeed/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Fotó: SOPA Images / Getty Images

A mobiljátékok az 1990-es évek óta léteznek, ekkor lett elérhető a Nokia készülékein a Snake. A szektor a kezdetek óta növekedik, 2012 után pedig dinamikusabban bővült az iparág, mivel a technológia fejlődése miatt egyre több és szebb program jelent meg az egyre többet tudó okostelefonokra, miközben ezek letöltése is rendkívül egyszerű lett az App Store, a Google Play és más alkalmazásboltoknak köszönhetően.

A mobilos mikrotranzakciókból származó bevételek 15-20 százalékkal fognak idén csökkenni – írja a Financial Times névtelenségüket kérő forrásokra hivatkozva. Az okokra több magyarázat is született. Általánosságban egyetértenek az elemzők és az iparág szereplői, hogy a három legnagyobb piac, az Egyesült Államok, Kína és Japán gyengeségei visszavetik a bevételeket, miközben sok cég kivonult az orosz piacról, ami szintén jelentős érvágásnak számít.

Azt is emlegetik, hogy  a járványvédelmi intézkedések feloldása után az embereknek kevesebb idejük marad játékra, az és a megélhetési költségek emelkedése miatt pedig kevesebb pénzt fordítanak gamingre.

Dmitry Bukhman játékfejlesztő szerint az idei visszaesés nem olyan nagy, mint amilyennek látszik, mivel sokaknak le kellett mondaniuk az orosz piacról, és az infláció miatt kevesebbet költenek az emberek játékokra. Úgy véli, hogy ennél nagyobb probléma sújtja a szektort: a mobiljátékipar egyszerűen elérte a telítettséget, miközben zajlik egy átrendeződés is. Szerinte egyre inkább néhány jól ismert és hűséges követőkel rendelkező játék uralja a piacot, ezért az innováció üteme is lelassult.

Ezt megerősíti, hogy a Candy Crush például idén 20 százalékkal növelte bevételeit.

Mások az alkalmazásboltokat okolják: az Apple ugyanis korlátozta a célzott reklámokat. Tavaly egy iPhone-szoftverfrissítés megkövetelte a fejlesztőktől, hogy a felhasználók beleegyezését kérjék a nyomkövetéshez – ez az App Tracking Transparency, azaz ATT néven ismert irányelv –, amihez a legtöbb ember nem járult hozzá.

A változás tavaly dollármilliárdokat törölt a Facebook, a Twitter, a Snap és a YouTube reklámbevételeiből, és a játékipart is sújtotta. Sok fejlesztő eddig abból élt, hogy a viselkedésük alapján olyan játékosokat tudott megcélozni, akik valószínűleg sokat fognak költeni a játékukban, de ezt többé nem tudta megtenni.

A többség mindenesetre optimista a jövőt illetően, ugyanis az okostelefonok és a táblagépek egyre jobban terjednek, köztük a kevésbé fejlett régiókban is. Mivel a és az infláció növekedése sem tart örökké, így az iparág előtti bővülésnek a jövőben nem lehet akadálya. 

Az Embracer bezárja az egyik frissen felvásárolt videójáték-stúdióját

A svéd Embracer bezárja a néhány hónapja felvásárolt és Onomára átkeresztelt videójáték-stúdióját, ami okostelefonokra és táblagépekre fejlesztett játékokat. A lépés valószínűleg egy nagyobb költségcsökkentési program része lehet.