A tavaly 2,35 milliárd dolláros bevételt elérő Converse a Nike forgalmának közel 5 százalékát adta. Mindezt úgy, hogy a tornacipőt gyártó társaságot évekkel ezelőtt még a csőd széléről kellett visszahozni az idei második negyedévben, főként az miatti visszafogottabb költekezési hajlam miatt. A Nike az egy évvel korábbi 12,23 milliárdról 12,83 milliárd dollárra tudta növelni a negyedéves forgalmát, ez 240 millió dollárral jobb annál, amit a Refinitiv elemzői konszenzusa várt. A társaságnál külön soron szereplő Converse ezúttal minimális csökkenést mutatott, a kosarascipőket kínáló üzletág eladásai a második negyedévben 1 százalékkal, 583 millió dollárra csökkentek. 

A több mint százéves Converse márka népszerűsége a hatvanas években kezdett el felfutni, miután a sportcipő elhagyta a kosárpályákat, és a rockzene színpadára költözött. George Harrison, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Keith Richards, Kurt Cobain ilyen tornacipőkben nyomták le koncertjeiket, a közönség pedig öltözködésben is követte ikonjait. 

Bangkok,,Thailand,-,August,13,,2019,:,Converse,Shoes,Store
A Nike árbevételét is megtolja a Converse. Fotó: Mysirikwan

 

Chuck Taylor és az All Star sikertörténete

A Converse legendás életútja igazából a kosarazó Charles Taylorral indult, aki 1921-ben csatlakozott a Rubber Shoe vállalathoz. A gumitalpú lábbeliket gyártó cég ebben az időben dobta piacra az All Star kosárlabdacipőjét, amelyet a fiatal sportoló speciálisan kialakított rugalmas talppal és bokavédő betétekkel egészített ki. Annyira bejött ez a konstrukció, hogy mindenki ebben akart játszani, és a Chuck Taylor All Star modell lett az olimpiai kosárcsapat hivatalos cipője. Aztán az ötvenes évek végén kijött az új, alacsony szárú Oxford, amely háromdolláros árával azonnal népszerű lett a fiatalok körében. A márka pedig a hetvenes évektől a fogyasztói társadalom és a divattal szembeni lázadás jelképe is lett.

A csődbe ment Converse újraélesztése

A vállalat az ezredfordulóig több mint hatszáz millió pár All Start adott el, ez volt a világ egyik legnépszerűbb tornacipője, mégis az évtizedek során fokozatosan elvesztette piaci elsőbbségét. A Nike, Air Jordan modelljével, átvette a vezetést a kosárlabdapiacon. 

A Converse tulajdonosai nem tudtak lépést tartani a piaci változásokkal, és tévútra mentek a fejlesztéseik. 

Az egyre gyengébb eladást produkáló vállalatot 2003-ban felvásárolta a Nike 300 millió dollár feletti összegért. Phil Knight pedig nagyon jól járt ezzel az üzlettel. Újrapozicionálta a gyengélkedő brandet, a fiatal közösségekkel személyes kapcsolatot alakított ki, új kedvezményrendszereket vezetett be, illetve több színben elérhető és limitált modelleket dobott piacra. Ezzel elérte, hogy a fiatalok visszatérő vásárlókká váltak, és több ilyen cipőt akartak maguknak.

Annyira bejött a stratégia, hogy 2022-re a sneaker-leányvállalat a Nike leggyorsabban fejlődő részlege lett. A világon több mint 270 ezer pár Chuck Taylort adnak el naponta. Ez nagyjából évi százmillió cipőt jelent.

A legdrágább Converse

Az aukciósházak is ráéreztek, hogy a híres sportolók tornacipőit érdemes árverésen értékesíteni, mert a rajongók magasabb árat is fizetnek egy-egy híres darabért. Michael Jordan meccseken használt cipői is csillagászati árakon kelnek el. Az 1984-es olimpián viselt Converse rekordáron, több mint 190 ezer dollárért kelt el egy aukción. Egyébként az idei Sportlegendák aukción több tízezer dolláros kezdő áron indítják az NBA-szupersztár 1982-ben viselt és dedikált cipőjét. 

A médiabemutatón látható egy pár limitált kiadású Converse márkájú Pro bőr Mid Ltd. Fotó: AFP

 

Hollywoodnak is Converse kell a kasszasikerhez 

A nyolcvanas években egy új generáció került Hollywoodba, akik farmerben és tornacipőben forgatták alacsony költségvetésű filmjeiket. A mozikban szereplő hősökkel könnyen lehetett azonosulni, mert olyanok voltak, mint a nézők. Esélytelenek, akik a történetek végén mindig győztek. Egy dolog közös volt bennük: az ikonikus Converse, amely lassan rekordot dönt, annyi filmben szerepelt. Stallone felejthetetlen jelenetével filmtörténetet írt a Rockyban, ahogyan szürke tréningruhájában és elnyűtt tornacipőjében a Gonna fly Now zenéjére felfut a Philadelphiai Művészeti Múzeum lépcsőjén. Tarantino premier plánban mutatta Bruce Willis agyonhasznált fehérszínű All Starját, a Ponyvaregény című filmben, mintha a cipő lenne a főszereplő. A fiatal nemzedék varázsló hőse, Harry Potter egy Oxfordban nyomult a Voldemort elleni harcban. Paul Walker pedig szakadt tornacipőjében nyomkodta a kuplungot a Halálos iram első részében. A jövőbe utazó Michael J. Fox, a táncoslábú John Travolta, a hullámokat meglovagoló Keaneu Reeves, mind Conversben akcióztak a filmvásznon.

Sok sztár használta polgárpukkasztásnak a csillagos vászoncipőt, ami ingyenreklámként még jobban növelte a márka népszerűségét. Kirsten Stewart sem magas sarkú cipőben tipegett végig a „vörös szőnyeges” filmszemléken, hanem kedvenc fekete Conversében. Julia Roberts, Jennifer Aniston, Taylor Swift, Katie Holmes, Brad Pitt, Joaquin Phoenix farmer és tornacipő kombója megmutatja a világnak, hogy ismertségük ellenére ők is ugyanolyanok, mint az utca emberei. A folyamatosan változó divattrendek ellenére a Converse továbbra is milliók ruhatárának meghatározó és állandó darabja maradt.