A vasúti áruszállítás fejlesztéséről tárgyaltak a résztvevők a Bulgária-Magyarország-Szerbia-Törökország közlekedési munkacsoport alakuló ülésén – mondta a technológiai és ipari miniszter kedden.

Törökország, a Selyemút legnagyobb európai állama konzorciumot hozott létre, hogy megvizsgálja, miként lehet legjobban kihasználni a török, majd utána a bolgár-szerb-magyar vasútvonalat. Az orosz-ukrán háború megmutatta, hogy a korábban reálisnak tűnő közlekedési módok kevésbé lesznek járhatók, Ukrajnát el kell kerülni – mondta Palkovics László.

Az jelenleg az áruk 20 százalékát mozgatja vasúton, a cél, hogy ez az arány legalább 50 százalékra nőjön 2050-re

 – közölte. 

Fotó: Jászai Csaba

A közlekedési munkacsoportban azt vitatták meg, hogy a négy ország milyen infrastruktúrát épít ki. Palkovics László az egyik legnagyobb problémának az elavult állományt nevezte. A munkacsoport résztvevői megállapodtak abban, hogy megkezdik megfelelő szerelvények gyártását. A miniszter hangsúlyozta, hogy míg tengeren 45 nap alatt ér az áru Kínából Európába, addig vasúton ez az időtartam csupán 12 nap. A miniszter úgy fogalmazott, hogy a mostani találkozón megteremtették a lehetőségét annak, hogy alternatív útvonalat ajánljanak a szállításhoz.

A találkozó során abban is megegyeztek, hogy a személyszállítás fejlesztési lehetőségeit is megvizsgálják – közölte a tárcavezető.