Az Univer név ma legalább olyan jól cseng a vásárlók előtt, mint a Pick, a Zwack, a Gyulai, a Herendi, a Magyar Posta, a Herz vagy a Zsolnay. A közelmúltban napvilágot látott Magyar Brands 2011-es toplistáján a 8. (2010-ben 15.) helyen végzett az 50 legismertebb hazai márka között.
Az élelmiszergyártó kis- és nagykereskedelmi lánccal rendelkező magyar tulajdonú kecskeméti vállalatcsoport hat részvénytársaságot tömörít, ahol 1270 alkalmazott dolgozik.
Az Univer első számú vezetője Szarka Balázs vezérigazgató. A 74 éves üzletember szava a mérvadó minden egyes stratégiai döntésnél. Huszonkilenc éve választották meg az akkor – az első számú vezető szavai szerint – egy gyönge hatékonyságú áfész elnökének, amely három évtized alatt a ma dinamikusan fejlődő 170 ezres kecskeméti gazdasági kistérség egyik legjelentősebb cégcsaládjává fejlődött. A vállalat legismertebb termékei között van az Erős Pista, az Édes Anna; keresettek a tubusos ételízesítők, salátaöntetek, gulyáskrémek, fűszerkeverékek, pörköltízesítők; piacvezetők a paprikakrémek, a mustár, a majonéz gyártása területén. A siker titkáról a vállalatvezető annyit mond: mindig időben kell lépni, legyen szó piaci döntésekről, beruházásokról, vagy akár
a szervezeti struktúra átalakításáról.
„2002-ben kialakítottunk egy új szerkezet- és irányítási rendszert, ahol egy operatív központ – Univer Szövetkezeti Zrt. – irányít, míg a többi szakmai részvénytársaság a munkát végzi. Ez egy olyan gazdasági központ, ahol a humánpolitikai és a pénzügyi részleg is működik, kiszolgálja a többi társaságot. A termelő cégek a napi operatív munkát végzik, míg itt a stratégiai döntések előkészítése történik” – mondja a vezérigazgató. Az Univer sikertörténete 1948. október 8-ig nyúlik vissza. Akkor a Kecskeméti Földműves Szövetkezet 20 alapító taggal, fejenként 10-10 forintos részjeggyel alakult meg. A sokoldalú tevékenységre utaló Univer fantázianevet a ’60-as években már az áfész vette fel. Az élelmiszergyártás a rendszerváltás előtt kezdődött meg, de az akkori hatalom nem támogatta ezt a kezdeményezést. Minden importtermékre külön engedélyt kellett kérniük, a gépeiket az élelmiszeriparból leselejtezés után kapták meg.
„Ámbár abban az időben ez is előrelépés volt, mert könnyebb volt jobb terméket így előállítani, mint amikor még nagylapáttal fakádban keverték a paprikakrémet” – emlékezik vissza a hőskorra a cégvezető. A technikai színvonal akkor változott meg, amikor Szarka Balázs a Kecskeméti Konzervgyártól 1976-ban átkerült az áfész hetényegyházi konzervüzemébe, majd az ottani sikerek eredményeként a szövetkezet elnökének választották meg.
„Ahogy az élet legtöbb területén, így nálunk is egyetlen dolog volt állandó, ez pedig a változás, a folyamatos megújulás, a hatékonyság emelése. Igaz, ez a legtöbb esetben létszámcsökkenést jelentett. Míg régen a Kecskeméti Konzervgyár két telepén 3–3,5 ezer ember dolgozott, ma csak 400 ember keresi kenyerét az Univer konzervgyárában” – mondja az elnök. Ma szinte emberi kéz érintése nélkül készül a paprikakrém, s kerül az üvegbe vagy a tubusba, igaz, előtte be kell szállítani a gyárba a zöldséget. Ahhoz, hogy állandó menynyiségű és minőségű termékkel lássák el a kiskereskedelmi láncokat, több ezer családnak munkát adó saját termelői kapcsolatrendszert kellett kiépíteniük.
Az Univer Product Zrt. a sűrített paradicsom, a paprikakrémek, hagymakrémek és a bébiételek alapanyagait vásárolja az itthoni termelőktől. A nyers paradicsom beszerzése hatezer családnak ad idehaza munkát. Paradicsomból 3000–3500, míg paprikából 500 vagonnyit dolgoznak fel. A bébiételgyártáshoz 20-30 vagonnyi biogyümölcsöt vásárolnak fel. A termékek egy részét az Univer Coop Zrt.-hez tartozó 39 kisebb-nagyobb élelmiszer-áruházban s a többi országos hálózatban értékesítik.
„Bár erős alapokkal bír a saját áruházlánc, az idehaza jelentős piacot szerzett külhoni kiskereskedelmi láncok tőkeerősebbek. Ezzel tisztában vagyunk, de mi más kereskedelmi filozófiát képviselve őriztük meg vevőinket” – mondja a vezérigazgató. Majd hozzáteszi:
„Mi úgynevezett kényelmi boltokat – szupermarketeket – üzemeltetünk. Korábban 144 kiskereskedelmi egységgel rendelkeztünk, sőt mozgó boltjaink is voltak. Ezek többsége veszteséges volt. Ha fenntartjuk, akkor vagyonfelélés történt volna meg, így azokat bezártuk. Az idő bennünket igazolt: azóta a háromszorosára nőtt a forgalmunk. A mi boltjaink az élelmiszer-értékesítés területén jobbak, mint a versenytársakéi. Nálunk hús-, kenyér-, csemegepultok működnek. A mi kereskedőink néven szólítják a vevőt, foglalkoznak a vásárlóval, hajlandók akár három szelet párizsit becsomagolni éppúgy, mint két szelet kenyérrel kiszolgálni a vásárlót. A cégcsoport büszkesége az Alföld Zrt. Áruház, mely Kecskemét belvárosában működik. Féltünk, amikor a szomszédban megépült a Malom bevásárlóközpont, tartottunk a mellettünk kialakított kínai áruháztól is, de az eredmények erre rácáfoltak. Áruházunk mindig hozta az éves tervét. Tavaly a kiskereskedelmi forgalom némileg nőtt.”
Szarka Balázs azt mondja, hogy már a forgalom szinten tartása is komoly eredménynek számít, az emberek ugyanis kevesebbet költenek.
Az idén sem számít a forgalom jelentős emelkedésére, két árhullámra azonban igen. A kétszázalékos áfanövekedést már beárazták. A következő pedig tavasszal éreztetheti a hatását idehaza – az energiaárak növekedésének köszönhetően. Az áremeléseket azonban a piac egyre nehezebben fogadja el, s akinek nincs tartaléka, az lemarad. Ettől azonban nem kell tartania a vállalatcsoportnak. Az elmúlt évek beruházása után versenyképességük jó, illetve a tartalékaik jelentősek. 2009-ben az Univer Product Zrt. 3 milliárd forintos beruházással új üzemcsarnokot avatott fel. Ez, illetve más, korábban végrehajtott fejlesztések biztosítják a versenyképességüket. Ettől függetlenül jelenleg is folyik egy átszervezés, mely rugalmasabbá teszi a termelést.
Tavaly átcsatolták a kiskereskedelmi ágazattól a sütőipari ágazatot az Univer Product Zrt.- hez. Szintén ebbe a vállalatba olvasztják be hamarosan a konzervgyárat is. Az élelmiszergyártás így eléri a 20 milliárdos bevételt, a cégcsoport pedig várhatóan a 30 milliárdos határt fogja átlépni – mondta végül Szarka Balázs, az Univer Szövetkezeti Zrt. vezérigazgatója.
hat részvénytársaság alkotja
• Univer Szövetkezeti Zrt.
• Univer Zrt.
• Univer Product Zrt.
• Univer Coop Zrt.
• Alföld Zrt.
• Kecskeméti Konzervgyár Zrt.
hat részvénytársaság alkotja
• Univer Szövetkezeti Zrt.
• Univer Zrt.
• Univer Product Zrt.
• Univer Coop Zrt.
• Alföld Zrt.
• Kecskeméti Konzervgyár Zrt. Az Univer zászlóshajója A cégcsoport legnagyobb árbevételű vállalata az Univer Product Zrt., mely az élelmiszergyártásért felel.
A cég részesedése a hazai piacon: majonéz: 44,5 százalék, mustár: 41,8 százalék,
ketchup: 24,8 százalék.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.