Magyarország lakosságának kétharmada városokban él, ezért szükséges kormányzati szinten is foglalkozni a városi közlekedéspolitikával - mondta lapunknak a konferencia egyik előadója, Denke Zsolt, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tanácsosa. Fokozottan jelentkeznek a közlekedési problémák a városi és elővárosi területeken, ahol a lakó- és munkahelyek halmozódnak, illetve a helyváltoztatási és szállítási igények koncentrálódnak. A tárcánál elkészült a koncepció, amelynek társadalmi vitája május végén fejeződött be. A beérkezett szakmai észrevételek feldolgozása megkezdődött.
A koncepció készítői a városi közlekedést jellemző feszültségekből indultak ki. Ezek közé tartozik a gépjárműállomány és a forgalom növekedése, a belvárosi területek funkcióváltozása, a kiköltözés a nagyvárosokból. Fokozottan jelentkeztek a közlekedési problémák a gazdaság átstrukturálódása - a kisvállalkozások növekvő szállítási és mobilitási igénye - és a koncentrált utazási igények csökkenése miatt. Gondot okoz a közforgalmú közlekedés szolgáltatási színvonalának finanszírozási okok miatti romlása, a baleseti kockázat és a környezetszenynyezés növekedése.
Olyan városi közlekedésfejlesztési stratégiát kell megfogalmazni, amely határozottabban támaszkodik a közforgalmú közlekedésre az egyéni gépjármű-közlekedéssel szemben, valamint további alternatív közlekedési módok, így a kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztését foglalja magában a személyi közlekedés esetében. Figyelmet kell fordítani a kötött pályás közlekedés, illetve az elővárosi közlekedés komplex fejlesztésére.
Az áruszállításnál a citylogisztikai koncepció szerint a csoportos helyváltoztatások, szállítások irányába kell elmozdulni. A városi közlekedéspolitika szabályozóeszközei a díjpolitikai intézkedések, a forgalomszervezési és a jogi szabályozás. További intézkedéseket a létesítmény- és intézményfejlesztés körében javasol a tervezet.
A városi közlekedéspolitikai koncepció megvalósítása a központi kormányzat és önkormányzatok együttműködését feltételezi. Az államnak közvetett szerepe van a városi közlekedésben, de a szabályalkotás, illetve támogató és elvonó rendszerek működtetése révén befolyásolja a városi közlekedéspolitikát. A finanszírozásban a helyi közforgalmú közlekedés normatív támogatása, illetve a fogyasztói ár-kiegészítés rendszere kulcsfontosságú.
Indokolt a helyi és helyközi közlekedés ma kialakult éles határait megszüntetni. A helyi jellegű közlekedés ellátását - a közigazgatási reformmal összefüggésben - nem a városok közigazgatási, hanem tényleges vonzáskörzeti határaihoz szükséges igazítani. Gazdasági, forgalomszervezési és szolgáltatási okokból a jelenlegi, önálló városi és környéki járatszervezésről célszerű áttérni az Európai Unióban is meghonosult kis távolságú helyi rendszerre. E rendszer a jelenleginél lényegesen kedvezőbb utaskiszolgálást tesz lehetővé, könnyebben oldja meg a P+R utazás követelményeit, és az utazás költségeinek kialakulását egységesen, teljesítményarányosan határozza meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.