BUX 39,501.86
+0.23%
BUMIX 3,786.12
-0.24%
-0.40%
OTP 8,418
+0.21%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
0.00%
ZWACK 18,400
+0.55%
0.00%
ANY 1,585
+0.32%
RABA 1,100
-2.65%
0.00%
-1.06%
+3.27%
-1.87%
-1.50%
-1.78%
-0.14%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,912
-0.48%
DELTA 38.95
-2.26%
ALTEO 2,400
+4.80%
0.00%
-1.09%
EHEP 1,315
-4.01%
+3.48%
-1.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.38%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-3.80%
+0.76%
-7.59%
-0.63%
+1.01%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
+2.67%
NAP 1,260
-1.41%
0.00%
-10.53%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Luxustermék készülhet Tokajon

A Tokaji első számú nemzeti márkaként történő sikeressé tétele érdekében a legnevesebb borászok és marketingszakemberek részvételével egy új tanácsadó szervezet áll fel a Tokaji Borvidéken. A Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke szerint az előző menedzsment előnytelen szerződéseket kötött, jelentős kárt okozva ezzel a cégnek.

Néhány éven belül valódi hírnévre tehetnek szert a nemzetközi piacon a tokaji borok a közeljövőben elinduló márkaépítési programnak köszönhetően – mondta Tombor András, a Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke tegnap tartott sajtótájékoztatóján. Tájékoztatása szerint alapjaiban kell újjáépíteni az intézmény működését, mivel az elmúlt években „a kereskedőház inkább húzta, és nem tolta a hegyvidéket, miközben rendkívül alacsony minőséget dobott piacra”. A cég a borvidék új támasza kell legyen, az itt termelt borok pedig luxustermékként kell a piacra kerüljenek – határozta meg a célt.

Ennek érdekében a Tokaji Kereskedőház Zrt. és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának kezdeményezésére egy tanácsadó szervezetet hoznak létre a legnevesebb tokai borászok és marketingszakemberek közreműködésével. A teljes Tokai Borvidék minőségi termelésre történő átállását és megújulását célként kitűző társaság a külföldi márkaépítést azzal is segíteni kívánja, hogy szerződést kötött a nemzetközi italpiac vezető márkatanácsadó cégei között számon tartott Claessens Internationallel. A brandépítésre két évre 3 milliárd forint, azaz mintegy 10 millió euró áll rendelkezésre – mondta az elnök.

Tombor András azt is elmondta: azzal számolnak, hogy nagyjából 5-7 évre van szükség ahhoz, hogy a Tokaji márka minden célpiacon ismertté váljon, ez azért is fontos, mert – reményeik szerint – a márkanév „első számú nemzeti ikonként történő megjelenítése a többi magyar borvidék borainak értékesítését is segíteni fogja”. Az értékesítéssel kapcsolatban annyit mondott: a Tokaj Kereskedőház Zrt. a borvidéken mintegy 900 hektárról vásárol fel szőlőt, ez a helyi termés mintegy harmada. A társaság tavaly 3,8 milliárd forint árbevételt ért el az előző évi 3,2 milliárd forint után. 

 Tokaji Kereskedőház Zrt-val kapcsolatban nemrég derült ki, hogy az előző vezetés idején különböző évjáratú és minőségű borokat szabálytalanul házasítottak. A cégnél elrendelték a teljes borkészlet tételes felülvizsgálatát, amelynek lezárultáig korlátozzák a kiszállításokat is. A legnagyobb vizsgált tétel egy amerikai szállítmány. 2010-ben tíz évre szóló – évi mintegy 2,5 millió dolláros – a kereskedőház szerződést kötött az egyik legnagyobb amerikai kereskedelmi lánccal, a Costcoval. Ennek értelmében 2001-es évjáratú, díszdobozos csomagolású, 3 puttonyos aszút fog az áruházláncnak szállítani, évente 250 ezer palackot. Ez az Egyesült Államokba irányuló éves magyar borexport 10 százaléka volt akkor.

A szerződéssel kapcsolatban az elnök azt nyilatkozta lapunknak: „Rendkívül rossz szerződés, amely nem vette figyelembe a magyar érdekeket. Jelentős kár ért bennünket, ezért büntetőfeljelentést tettünk”. Elmondása szerint felfüggesztették az ügyletet, de a kötelezettségek egyelőre maradtak. A forrásokkal nem lesz gond. Lázár János korábban kijelentette: a kormánynak az a célja, hogy 2014 és 2020 között körülbelül 100 milliárd forintot irányítson Tokaj-Hegyalja fejlesztésére, a pénzhez önkormányzatok, valamint az ott élő és gazdálkodó emberek juthatnak hozzá.

A Tokaj Kereskedőház Zrt. révén a magyar állam is szereplője ennek a borvidéknek, a társaság minőségi fejlesztésére 3 milliárd forintot költött 2013-ban, legalább még 3,5-4 milliárdot kell költeni erre 2014-ben – fogalmazott. Más miatt is szükség lehet a márkaépítésre: az Európai Bíróság az év elején elutasította a magyar fellebbezést a Tokaj márkanév ügyében. Az EU bírósága azt mondta ki, hogy nem minősül megtámadhatónak a Vinohradnícka oblast'' Tokaj szlovák név nyilvántartásba való bejegyzése, így ők is használhatják a márnevet.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek