Közélet

Saját tanácsadója beszélné le Trumpot a vámokról

Gary Cohn a héten több érintett amerikai vállalatvezetőt is berendelt a Fehér Házba, hogy együtt bírják rá az elnököt a tervezett intézkedés finomítására.

Saját adminisztrációja és republikánus törvényhozók próbálják meggyőzni Donald Trumpot, hogy lépjen vissza, ne indítson kereskedelmi háborút az acél- és alumíniumimportra kivetendő vámmal. Gazdasági tanácsadója, Gary Cohn a héten több érintett amerikai vállalatvezetőt is berendelt a Fehér Házba, hogy együtt bírják rá az elnököt a tervezett intézkedés finomítására vagy visszavonására.

Forrás: AFP

Több amerikai vállalat máris élesen kikelt az importvámok ellen, köztük a Levi Strauss, amelyet érzékenyen érint majd az EU válaszlépése. „Az egyoldalúan kivetett vámok ellenintézkedéseket válthatnak ki, és destabilizálják a világgazdaságot, ennek pedig amerikai márkák, munkavállalók és fogyasztók látják kárát” – figyelmeztetett a világhírű farmergyártó. Mélységes aggodalmát fejezte ki több iparági szövetség, például az amerikai motor- és alkatrészgyártók szövetsége. Az autóiparra különösen nagy csapást jelenthet, ha a vámterhek megjelennek az árakban; a Goldman Sachs számításai szerint a Ford és a General Motors költségei 1-1 milliárd dollárral nőhetnek meg. Az emelkedő költségeket egyes vállalatok át fogják hárítani a fogyasztókra, másoknál viszont a bevétel csökkenésével kell számolni – figyelmeztetett a befektetési bankház. A hat legnagyobb amerikai bank vezetői „hatalmas, hatalmas hibának” minősítették Trump döntését a CNBC-nek nyilatkozva, amelynek „globális hatásai” lesznek.

A pennsylvaniai és indianai acélipari dolgozók viszont üdvözölték Trump tervezett lépését, ahogyan a több mint száz éve a piacon lévő Timken Steel vezérigazgatója is. Tim Timken azok között volt, akik a kormányzat beavatkozását sürgették az amerikai acélipar megmentése érdekében. Tim Timken hat másik vállalatvezetővel ott volt a Fehér Házban, amikor Trump bejelentette az importvámok kivetését. Globálisan 700 millió tonnás a túltermelés az acéliparban, csak Kínában 425 millió tonna a fölösleg, miközben az Egyesült Államok acéligénye mindössze 94 millió tonna – mondta a CNBC-nek. Az amerikai acélipar gondjainak megoldására azonban szerinte csak az első lépés az importvámok bevezetése, szükség van további befektetésekre is.

Donald Trump importvám acél
Kapcsolódó cikkek