Az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzés révén, az OFA-programban az elmúlt három évben több mint 2500-an szereztek jogosítványt térítésmentesen. Nyolcosztályos általános iskolai végzettséggel OKJ-s képzésben is lehet szerezni hivatásos jogosítványt teherjárműre vagy autóbuszra. Árvay hangsúlyozta: az OFA-program és az OKJ-s képzés csupán a tűzoltásra elegendő.
Az MKFE ezért szorgalmazza, hogy a lehető leghamarabb induljon el a közoktatásban a hivatásos gépkocsivezetők képzése, amelyre középiskolát végzettek jelentkezhetnének.
A nappali, egyéves, szakiskolai jellegű képzés során komplex áruforgalmi, logisztikai ismereteket is elsajátíthatnának a diákok, akik így hosszú távra elköteleznék magukat az áru- és személyszállítási ágazat mellett, amely versenyképes fizetést nyújt. Egyébként a gépkocsivezetés tavaly vált hivatalosan is önálló szakmává.
A nemzetközi fuvarozásban dolgozó kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint a belföldön munkálkodó kollégája.
A kamionsofőrök akár 600 ezer forintot is megkeresnek havonta a napidíjakkal együtt, ami az MKFE kommunikációs vezetője szerint vásárlóerő-paritás szempontjából annyit ér, mint például egy német hivatásos gépkocsivezető havi bére.
Nem szabad elfelejteni viszont, hogy a kamionsofőrök nemritkán 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól, ami általában nem vonzó a fiatalok számára, bár vannak, akiket hajt a kalandvágy, az új országok megismerése.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a járművezetőket is magában foglaló foglalkoztatottsági csoportban mintegy 25 százalékkal nőtt az alkalmazotti állomány, de a fuvarozói kategóriában ezt nem tükrözik a tapasztalatok. A hivatásos gépkocsivezetők alacsony létszáma nem magyar sajátosság. Az MKFE adatai szerint Németországban 40-50 ezer sofőr hiányzik, Lengyelországban pedig a hivatásos gépkocsivezetők csaknem harmada ukrán. A kommunikációs vezető jelezte: itthon vannak olyan gépkocsivezetők, akik elhagyják a pályát, vannak, akik külföldre távoznak, de ennek üteme lassul.
Árvay szerint az a fuvarozó cég, amelyik nem tartja meg a munkaerőt, bajba fog kerülni. Elsősorban nem béremeléssel, hanem cafeteriajuttatásokkal, például sportolási lehetőséggel kedveznek a munkavállalóknak. Egyes cégek új járműparkot, mások külföldi telephelyet létesítettek, ahol jók a szálláskörülmények.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható