Kellemetlen meglepetéssel szolgált befektetőinek a Ryanair, amely 2019-es üzleti évének márciussal zárult utolsó negyedéről részvényenként 21 centes veszteséget jelentett, szemben a Reuters 16 centes mínuszról szóló elemzői konszenzusával. Ilyen gyenge eredményt legutóbb négy éve produkált a társaság. Az üzleti év nyeresége ezzel 1,45-ról 1,02 milliárd euróra olvadt, ami 29 százalékos visszalépés az előző évihez képest. Ebben azonban még nincsenek benne a felvásárolt Laudamotionnal kapcsolatos kiadások, amelyek becsült értéke 139 millió euró lehet. A csődből kihúzott osztrák fapados konszolidációját az idén fejezik be. Az árbevétel 6 százalékkal 7,56 milliárd euróra nőtt.
A Ryanair jelezte, hogy a nyáron a jegyárak további esésére számít azután, hogy a lezárt üzleti évben 6 százalékot már engedett az átlagosan 37 eurósra zsugorodott tarifáiból. A cég járatai gyakorlatilag telt házasak voltak, a kihasználtság 95-ről 96 százalékra javult. A 139,1 milliós utasszám 7 százalékkal több az előző évinél, s az idén 153 millió utassal kalkulálnak.
A Ryanair élére negyedszázada kinevezett Michael O’Leary vezérigazgató a jegyárháborúra hivatkozva stagnáló eredményt vetített előre a folyó üzleti évre, 750–950 millió euró közé meghúzva a Laudamotion konszolidációja utáni eredménysávot, miközben az elemzők előzetesen 977 millióra számítottak. A profit apadására 6 százalékos zuhanással reagált a cég részvényárfolyama Dublinban, bár ebből délre 4-et már ledolgozott, ami részben annak tulajdonítható, hogy egyidejűleg egy 700 millió eurós részvény-visszavásárlási programot is meghirdettek e heti indulással. A légitársaság egyébként rövid időn belül már két profitfigyelmeztetést is kiadott, felkészítve a piacot a rossz hírekre.
Az európai légi közlekedést sújtó többletkapacitások, az árháború és a Brexit mellett a Boeing 737 MAX család egyes típusaira leadott megrendelések késedelmes szállítása is növeli a Ryanair gondjait. A kizárólag Boeing 737-esekből álló flottájában most több mint háromszáz gép repül, átlagéletkoruk öt és fél év. A cégnek a honlapja szerint 183 Boeing 737-800-asra van élő megrendelése, és további százra opciót kötött ki. A szállítások azonban az Ethiopian Airlines egyik gépének március eleji lezuhanása után elrendelt zárlat miatt jó esetben októberben indulhatnak újra.
A Ryanair mellett a méretre második európai fapadost, az EasyJetet is gondok gyötrik: hét végi gyorsjelentésében a márciussal zárult fél évben 7,3 százalékkal magasabb, 2,34 milliárd fontos árbevételt jelzett, az adózás előtti eredmény viszont a tavalyi 68 milliós veszteségről 272 milliósra nőtt, főleg az üzemanyag-kiadások 14 százalékos megugrása miatt. A cég a költségeinek drasztikus lefaragásával próbálja hozni az üzleti évre meghatározott terveit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.