BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Utasok helyett a dolgozók repülnek a Lutfhansánál

K. B. | A járvány második hulláma és az utazási korlátozások ismételt elrendelése jelentősen visszavetheti a légi közlekedés felépülési folyamatát, és ez súlyos problémákat okoz gyártói és szolgáltatói oldalon egyaránt. A kényszerű tétlenségre ítélt dolgozók állományban tartása immár akkora kiadással jár, amit a vállalatok állami segítséggel sem képesek kigazdálkodni. Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a francia RTL rádióállomásnak adott interjújában elismerte, hiába tesznek meg minden tőlük telhetőt, cégének 15 ezer állást kell felszámolnia világszerte, és rengetegen lehetnek, akiket nem közös megegyezéssel küldenek el. A helyzet olyan súlyos és annyira bizonytalan, hogy a tömeges felmondások elkerülhetetlenek – tette hozzá. A francia kormány munkahelymegtartó támogatása és a szakszervezetek ellenállása is kevés lesz, az üzlet, a megrendelésállomány eróziója kényszerpályára küldte az Airbust is.

Felelős ebben a Lufthansa is, amely a flottáját – a lassan kiöregedő 27 darab Boeing–747-es Jumbótól eltekintve – Airbusokra építette. A légitársaság 271 darabos flottájából a korábban jelzett száz helyett friss bejelentése szerint 150 repülőt rendel a hangárjaiba, köztük a most kihasználhatatlan nyolc Airbus A380 szuperjumbót. Emellett 1,1 milliárd eurós értékleírást is végrehajtanak a mérlegükön. A német kormány 9 milliárd eurós mentőövébe kapaszkodó légitársaság a létszámot is ehhez igazítja, s a korábban elrendelt 22 ezer fős leépítést további ezrekkel fejeli meg. Jövő év elejére a menedzseri állasok ötödét felszámolják, és a német adminisztratív dolgozók harmadát küldik el. A cél, hogy a havi pénzégetés tempóját 500-ról 400 millió eurósra csökkentsék – írja a Reuters. A Lufthansa az évzáró negyedévben kapacitásainak legfeljebb a 30 százalékát fogja kihasználni, az üzleti, a távol-keleti és a transzkontinentális utazások drasztikus visszaesése különösen erősen sújtotta a céget. A nyári felpattanást a vírus hamar leverte, a népszerű olasz, spanyol, francia célpontok térvesztése és a világjáró brit turisták karanténfenyegetettsége a teljes Lufthansa csoportra csapást mért. A részvényárfolyam 13 százalékot esett a fejleményekre.

Jobb aligha lesz a helyzet, hisz a világ legnagyobb utazásszervezője, a német TUI is drasztikusan csökkentette a téli szezonra szóló ajánlatait és kapacitásait, igazodva a korlátozásokhoz és az üzleti lehetőségeihez. Likviditása augusztus közepe óta négyszázmillió euróval kétmilliárdra apadt, miután a foglalási előlegek visszafizetésére kényszerült. Az eleve csökkentett téli ajánlatokon most további 20 százalékot faragtak, hogy egyensúlyban tudják tartani a mérlegüket. A német kormány 3 milliárd eurós hitelátvállalása ehhez kevés, a túléléshez a részvényeik tervbe vett egymilliárd eurós eladásából bejövő pluszbevételre is szükség lesz. A cég a harmadik negyedévben 1,1 milliárd eurós leírásra kényszerül, a jövő nyári szezonra a már csökkentett kapacitása 80 százalékos kihasználtságát vetíti előre. A bejelentés nem mozgatta meg a TUI árfolyamát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.